За 2017 г. приходите са едва 3 млн. лева

Вносителите на нови автомобили в България смятат, че готвеното от Министерството на околната среда и водите увеличение на екотаксите за нови и употребявани МПС няма да доведе до съществена промяна на пазара и ще запази досегашното положение новорегистрираните коли да са 10 пъти по-малко от старите. Търговците на нови автомобили смятат, че еднократната екотакса, която се дължи при първоначалното регистриране на кола, трябва да се вдигне поне два пъти.

Приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за обществено обсъждане, предвиждат екотаксата за коли над 10 г. да се увеличи само с 43 лв. и от сегашните 267 да стане 310 лв., както “24 часа” съобщи вчера. Ако возилото е между 5 и 10 години, таксата от сегашните 253 става 290 лв. За колите под 5-годишна възраст има намаление – от 200 на 194 лв., а за новите – от 146 на 125 лв.

Вносителите на нови автомобили у нас недоумяват защо електрическите возила също трябва да плащат екотакса, след като в повечето европейски страни тези МПС не само не плащат такси и данъци, но и са субсидирани от държавата. Предложението е електромобилите да плащат 102 лв. независимо от това кога са произведени, като тази такса се въвежда от 1 януари 2022 г.

При хибридните коли, които се движат с ток или с бензин и дизел, таксата започва от 100 лв. за новите и стига до 255 лв. за най-старите.

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн са произведени преди 15-20 години. Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите - само 384.

Държавата събира нищожни суми от тези такси, показва справка, с която “24 часа” разполага. За цялата 2017 г. приходите от таксите са 3,1 млн. лв. През 2016 г. са били още по-малко - 2,4 млн. лв.

През последните години приходите от екотаксата, без която КАТ не може да регистрира МПС, се увеличават, но тръгвайки от много ниска база. През цялата 2013 г. например приходите от тази такса са били едва 164 хил. лв., за да нараснат през следващата 2014 г. на 831 хил. лв. и да стигнат 1,4 млн. лв. през 2015 г. За първите 3 месеца на 2018 г. са събрани 879 хил. лв.