Инициативата „Eдин пояс, eдин път“, известна като Новия път на коприната, е сред основните теми, които се обсъждат от световни специалисти в морския бранш по време на 7-ата международна конференция-изложение „Пристанища и корабоплаване по Черно море 2018“ във Варна.

"Има много интерпретации къде точно ще мине пътя на коприната, за пристанищата ни би било добре, ако направи едно отклонение и мине така, че ние на направим някакви хъбове по пътя към Европа. Това може да стане. Преди две седмици бяхме на голяма конференция в Баку. Там се демонстрира какво прави Баку в момента - голям логистичен хаб със свободна икономическа зона. Тук също можем да направим буферни хъбове. Но не само за транзитно преминаващи товари, а да имаме и добавена стойност." Това каза минути преди откриването на форуми генералният директор ДП "Пристанищна инфраструктура" Ангел Забуртов.

България е важна пресечна точка за световната логистика, а морските ни пристанища в Бургас и Варна вече са в обхвата на дългосрочната стратегия на Китай за развитие на "пътя на коприната". В тази връзка се очаква те да се превърнат в буферни хъбове за стоки, идващи от Близкия изток и Централна и Югозападна Азия. Повече от 300 спциалисти в областта обсъждат очакванията и плановете в тази насока, както и какви да са бъдещите стъпки на развитие.

"Трябва да осигурим места. Частният бизнес работи добре. Имаме стари традиции в превоза, но трябва да възстановим мултимодалните превози. Фериботите ни в момента стоят почти без работа. Те са проектирани да превозват около 6 милиона тона товари, а в момента не достига и до 100 000 тона. Не са нужни нови съдове, трябва само да се възстанови в реалните граници работата на старите", обясни Забуртов. Той допълни, че информацията по логистичната верига ще се разпространява само по електронен път.

"Регламентът от 2017, който ще влезе в сила през февруари 2019 г. очертава достъпа до пазара на пристанищни услуги и финансова прозрачност на пристанищата. Ще има промяна във вътрешното ни законодателство или ще се наложи да го прилагаме директно в този му вид. Не би следвало да има драстични промени. Едно от нещата е да се определи кой е управляващият орган на портовете. Трябва да се разпише ясно, че това е ДППИ. За финансовата прозрачност трябва да се разпише, че концесионните възнаграждения трябва да са приход на държавното предприятие, а не да влизат в държавния бюджет. Когато това се промени, ще можем да казваме къде се инвестира всеки лев и как се развиват пристанищата. В момента парите влизат в бюджета на държавата и не мога да кажа нищо конкретно", обясни генералният директор.

Според участниците, които са представители на изявени световни компании от морския бранш от близо 20 държави, конференцията предоставя отлична възможност за обмен на световно ноу-хау и успешни практики, а изложението ще бъде поле за изява на водещи експерти в областта на пристанищата, корабоплаването и транспортната логистика, които ще представят най-съвременните технологии в областта на пристанищната индустрия и информационните технологии. Eмблематичният форум се провежда за първи път в България като признание за постиженията на ДППИ в областта на модернизирането на българските пристанища и на морския транспорт у нас.