Очаква се да е напълно готова до 2025 г.

Общият брой на населението, което ще се възползва от магистрала “Хемус”, е 2,9 млн. души върху площ от почти 44% от територията на страната.

Аутобанът ще осигурява и връзка с пристанище Варна, което е ключово за търговията с Украйна, Русия и Турция.

Общата дължина

на “Хемус” е

около 420 км,

от тях близо 170 са в експлоатация. Това са участъците от София до Ябланица и от село Белокопитово до Варна.

Неизградена е частта от Ябланица до Белокопитово.

През март 2020 г. трябва да завърши 9,3-километровият път Ябланица - Боаза с габарит 27 метра. Договорът бе подписан през миналото лято и е на стойност почти 55 млн. лв. Там ще има етапна връзка Коритна - Белокопитово, включени са 5 селскостопански подлеза и 2 надлеза.

Следващите незавършени участъци са пътят до пътен възел Дерманци, до Каленик, участъкът от края му до пресичането с възел Плевен с дължина 17,8 км.

За отсечката от

пътен възел

Боаза до

пресичането с

пътя

Плевен - Ловеч

е предвидена обществена поръчка за изработване на технически проект. През май 2017 г. са сключени договорите за проектиране. Техническият проект, по който ще се извършва строителството между Боаза и Плевен - Ловеч, е 50 км и е в процес на изработване. Като част от проекта се изработва парцеларен план, с който се определят засегнатите площи, необходими за строителството. Стойността е 500 млн. лв., които обаче за момента не са осигурени.

Липсват и 850 млн. лв. за строителството на пътя Плевен - Ловеч, който се пресича с Русе - Велико Търново. За там ще бъде изработен парцеларен план, след като минат процедурите по отчуждаване.

Следващият участък е с дължина почти 90 км, търгът за него трябва да бъде обявен до 2021 г. и стартиран най-късно след година, а завършен - през 2023 г. Стойността му е 890 млн. лв., които все още не са осигурени.

119,7 млн. лв. ще отидат за 16,32 км от пътен възел Буховци до Белокопитово, ще се прави връзка с Коритна - Б елокопитово, предвидени са 6 броя виадукти, по 1 мост и надлез, както и 11 пресичания със селскостопански пътища.

Този участък

трябва да бъде

завършен до

ноември 2020 г., като към момента се изготвя техническият проект от избрания изпълнител.

“Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Агенция “Пътна инфраструктура” работят при пълна мобилизация на административния ресурс, за да може цялото трасе на “Хемус” да бъде построено до 2025 г. За осигуряване на средства за участъците от пътен възел Боаза до Буховци се търсят източници на финансиране, сред които публично-частно партньорство и държавно гарантирани заеми”, обясниха от министерството.

“24 часа” и Министерството на регионалното развитие и благоустройството организират в понеделник, 28 май, дискусионен форум на тема “Магистрала “Хемус” – възраждане на Българския север”. /HEMUS2.jpg

/HEMUS2.jpg

Заради големия интерес това е втора среща по темата, която медията и министерството организират във Велико Търново, първата беше през юни 2017 г. Тогава министър Нанков пое ангажимент минимум 75 км да бъдат завършени до края на мандата на настоящото правителство, а цялата магистрала да е готова за 7 години.

При първата среща предстоеше сключването на договор за строежа на “Хемус” от Ябланица до Боаза - сега вече участъкът се строи.

Тогава за въвеждането на толсистемата все още се говореше в бъдеще време, докато сега договорът за нея е вече подписан и тя се изгражда.

Сред приоритетните теми на първата среща беше възможността за изграждане на нов мост над Дунав, както и на тунела под Шипка - теми, които със сигурност ще бъдат засегнати и на срещата днес.

Правят проекти

за ремонт на

още три тунела

Два от тунелите на “Хемус” вече са ремонтирани.
Два от тунелите на “Хемус” вече са ремонтирани.
Проекти за ремонта на още три тунела по магистралите ще бъдат изготвени.

След като бяха обновени две от съоръженията на “Хемус”, предстои това да се направи и за останалите две - “Топли дол” и “Правешки ханове”. На “Тракия” ще се ремонтира “Траянови врата”. Те са част от трансевропейската пътна мрежа.

В края на миналата седмица пътната агенция отвори офертите за проекти за работата. За “Топли дол” стойността е 350 хил. лв. без ДДС, а кандидат е “Пътпроект” ЕООД. Съоръжението е въведено в експлоатация през 1985 г., дълго е 883 м и досега не му е правен основен ремонт.

За проекта за “Правешки ханове” цената е 320 700 лв. без ДДС, а подадената оферта е от “Виа План” ЕООД. Тунелът е в експлоатация от 1999 г. и е с дължина 834 м.

340 000 лв. без ДДС са заделени за проекта за ремонт на “Траянови врата”. Той е пуснат през 1985 г., дължината му е 720 м. Кандидат е обединение “Свеко - Трансконсулт 22”.

Проектантите трябва да направят анализ на риска, геодезически измервания, конструктивно обследване, за да се предвидят всички нужни мерки и дейности, които трябва да се изпълнят при ремонтите.