Още акценти от интервюто с депутата от БСП:

Идеята за видеорегистратори е на студенти по право от Великотърновския университет, ще го съгласуваме със застрахователи и пострадали от катастрофи

Очаквах след инцидента реакцията на другата страна, но тя не показа съжаление и не се извини, а е арогантна и смята, че може да си вади пистолета, където иска

Никъде хората не се чувстват сигурни, затова БСП внася вот на недоверие

- Г-н Божанков, след инцидента, при който бяхте заплашен с пистолет в колата си, защото сте се изнесли бавно от най-лявата лента, лансирахте идеята за видеорегистратори във всяка кола. Как това ще промени агресията на пътя?

- Идеята е за поетапно въвеждане на видеорегистратори. Тя е на студенти по право от Великотърновския университет. Работим по това отдавна, просто темата стана актуална покрай този инцидент. Те ще изготвят текстовете, а аз ги подкрепям, тъй като споделям тезата, че видеорегистраторите първо, дисциплинират водачите на пътя, и второ, служат за по-добър анализ при инцидент. Идеята ни е на първо място да се направи анализ на практиките в други държави. Защото в Русия, където също имат голям проблем с агресията на пътя, тази практика е въведена задължително за всяка кола и резултатите са много добри. Затова със студентите ще се опитаме да представим добре аргументирани промени с истинска оценка на въздействие.

- Как ще се въведат тези видеорегистратори?

- Това е световен процес - най-новите коли от висок клас имат системи за видеонаблюдение на 360°.

Те са и

своеобразна

черна кутия

за автомобилите и пазят информацията при инцидент. Самата индуствия го въвежда и ще стане факт след години.

- В България се карат основно стари коли, в които няма вградени видеосистеми, а ще се изисква монтирането на допълнителни такива.

- Така е. Но след тежкия инцидент с автобуса, в който загинаха хора, от асоциацията на пострадалите от катастрофи поискаха да се въведат видеорегистратори поне в градския транспорт и в автобусите. Това бе широко подкрепено.

Едва ли ще предложим задължително въвеждане на видеорегистратори в колите. Това ще става поетапно и основно чрез стимули. Ще търсим подкрепа както от асоциацията на пострадалите от катастрофи, така и от застрахователите, които също често са жертва на измами. Ще говорим с тях дали не са съгласни да въведем стимули срещу видеорегистратори.

- Какви?

- Например под формата на отстъпки от премията “Гражданска отговорност” или “Каско”, ако се използва видеорегистратор. Но идеята в момента е в разработка - ще изберем наистина сериозен подход, а не просто да предложим това, което на нас ни изглежда правилно. Ще съберем мненията на всички.

- Каква ще е тежестта на такова видео в съда?

- Много хора са заблудени, че това видео няма значение. И в момента то има доказателствена тежест. Ако само по себе си то не може да доведе до последствия, може това да стане след подаване на жалба до съответния орган. Например - при нарушение на пътя подавате жалба в КАТ и може да приложите това видео. И органът ще го има предвид при вземане на решението. Другата страна може да оспори видеото и да се назначи експертиза. Не знам

кой убеди

българите, че

видеото, което

снимат, няма

доказателствена

тежест

Представете си, че заснемете престъпление с телефона, подадете жалба в прокуратурата и имате видео - смятате, че прокуратурата няма да поиска да го види ли, или няма да го допусне в съда? А той решава как да вземе предвид това видео - то може да бъде част от всички доказателства.

Но ми се иска предложението ни да бъде подкрепено и в друго. В ХХI век и комуникацията с администрацията трябва да е по електронен път. Промени в АПК се правят в момента, това ще улесни подаването на жалби.

В момента КАТ не снима с камери за нарушения. Гражданите са възмутени например от движението и изпреварването в аварийните ленти по магистралата. С промени в закона въведохме наказание - отнемане на книжка, но може ли до всеки нарушител, а те са изключително много, да застане полицай? Въпросът не е в тежестта на наказанието, а за неговата неизбежност. Овластяването на гражданите има голяма роля. Българите имат енергия, искат да сигнализират - вижте колко групи има в социалните мрежи, в които се публикуват видеа. Това показва, че има голяма съпротива срещу нарушенията на пътя.

- Но хората не обичат да подават сигнали с името си, страхуват се, защото обикновено агресивните на пътя са със скъпи возила. Човек не знае дали няма да му извадят пистолет, както на вас. Не един или два са случаите на бити на пътя...

- Затова трябва да толерираме активността на гражданите, да им даваме инструменти те самите да застават срещу нарушенията. Спазването на реда освен отговорност на държавата е и отговорност на гражданите, а те трябва да имат инструмент да се борят.

- Как ще бъдат стимулирани, като не виждат резултати? Вие сте депутат и ви бе обърнато особено внимание.

- Липсата на реакция е проблем на институциите и на правосъдната система. В моя случай влияние оказа и медийният интерес. Но и политиците, и медиите дължат на хората по-дълбок анализ - защо е тази агресия на пътя, в училищата... Защо хората се държат агресивно? Защото имат дълбоко чувство за несправедливост, което идва от липсата на правосъдие в България. Те виждат, че от най-високо до най-ниско ниво човек е безнаказан. Дали размахва пистолет на магистралата, или е корумпиран политик - той остава безнаказан. Това кара хората да вземат правосъдието в свои ръце.

- Случаят ви ще влезе ли в аргументите на БСП към вота на недоверие?

- Не смятам да обвързвам частния ми случай с вота. Това е ежедневие за много българи. Причините за агресията и безсилието на държавата са основание за вота.

- Как ще продължите вашия случай оттук нататък, ще заведете ли граждански иск?

- Колебая се. Очаквах след инцидента реакцията на другата страна, но тя не показа съжаление и не даде извинение. Щях да го приема. Но другата страна е арогантна и не изпитва съжаление, смята, че може да си вади пистолета, където иска. Тук става въпрос не за мен, а за уважение към законите на държавата. Като депутат съм призван повече от всички други да следя за спазването на законите, затова мисля да търся правата си докрай.

- Версията на тези хора обаче бе, че вие сте отворили прозореца на колата и сте размахали депутатската си карта...

- Не съм отварял прозореца и

не съм

размахвал

депутатска

карта

Категорично. В момента на инцидента тези двамата не са знаели, че съм депутат. Те бяха ядосани, че мудно освобождавам лявата лента. Никога между нас не е имало съприкосновение или конфликт до момента, в който бяха залепнали зад автомобила ми и присветваха с фаровете. Те очевидно не са очаквали да бъде подаден сигнал и да започне досъдебно производство срещу тях и да станат национално известни. 100% съм убеден, че те са разбрали това постфактум от медиите и са решили да насочат омразата към политиците, които хората мразят, и с основание. Но големият въпрос е какво правим оттук нататък - дали ще позволим агресията да се превърне в норма и практика в обществото, или ще противодействаме с всички сили. Ние като политици ще продължим ли безплодното управление, което не дава справедливост на гражданите, от което следва агресията, която се пренася до всички, включително и до депутатите.

- В сряда ли внася вота БСП?

- Да. Правителството се провали в сектор “Сигурност”. Дадоха охраната на обществения ред в ръцете на частни фирми, а институциите продължават своя разпад. Никой не се чувства сигурен. Никъде.

Визитка:

Роден на 11 февруари 1990 г. в Горна Оряховица

Завършил право във Великотърновския университет

Депутат от БСП първи мандат

Член на комисиите по право и по околна среда

На 15 юни Божанков бе заплашен с пистолет от двама мъже на магистрала “Хемус”, защото бавно се изнесъл със своя фолксваген от лявата лента. Инцидентът става, докато депутатът се прибира от работа към Горна Оряховица. Двамата мъже от Ловеч бяха задържани, а пистолетът им отнет