Ще обявим в рамките на следващите два месеца обществени поръчки за още 137 км от автомагистрала "Хемус", обяви в Габрово министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

На 30% е реалното изпълнение на участъка от 9.3 км от Ябланица до Боаза. "Знаете договорът е за проектиране и строителство и еза две години. Със сигурност ще приключим предсрочно, до септември догодина ще сме готови с магистралата в тази и част. Междувременно в рамките на август ще стартираме и обществените поръчки за 52-та км до разклона Ловеч - Плевен, което ще е на три етапа. Там имаме обществени поръчки за строителство, тъй като приключваме с техническите проекти. Готови сме с документацията и август стартираме с тези тръжни процедури, за да може 2019 г. да стартираме с реалното строителство. Също през август или в началото на септември ще стартираме с 85-те км до Велико Търново, там ще е с процедури на инженеринг", обясни министърът. Реалното строителство на 16.2 км от източната част от Белокопитово към пътния възел при Буховци също започва август.

"Там в момента допроектираме. Вчера / в сряда/ на експертен съвет в АПИ беше приета разработката, остава издаването на сторително разрешение от министерството, срокът за обжалване е двуседмичен и август месец да започнем реално строителство. Имаме избран изпълнител. Така че с "Хемус" ангажиментите по линеен график се спазват", отчете Нанков. Той припомни, че за магистралата има гарантиран финансов ресурс за изграждането - от държавния бюджет, догодина от бъдещата толсистема.

Министърът инспектира обхода на Габрово и рехабилитацията на второстепенния път Габрово -Севлиево. "Приключихме с най-големия тунел, строен през последните 2 години в България - 600 м по австрийски метод, естакадите и мостовите съоръжения са готови. Договорът със строителя е до края на годината. Аз съм убеден, че месец-два предсрочно ще успеем да приключим и с обхода на Габрово- 23 км, грандиозен проект не само за Габрово и Северна България, той все пак е и подхода към тунела под Шипка", каза министърът. Разработката на идейния проект за него е приета на експертен съвет в министерството. Финансирането ще бъде в различни варианти - бюджетни средства и бъдещи инвестиции, но ще се стартира с двата вида процедури паралелно. Той припомни за сключеното рамково споразумение с китайски инвеститори за п.тунела под Шипка и разкава, че две от компаниите са много сериозни. "Два дена една от компаниите проверява цялото трасе - не само автомагистрала "Русе - Велико Търново, не само тунел под Шипка, а и автомагистрала заедно с мост над Дунав от Русе до южната част на тунела с пътен възел към Казанлък", разказа Нанков