Направените по различни методи изчисления показват, че за най-масовите превозни средства - автомобили, камиони и автобуси, събраните премии за 2017 година не са достатъчни, за да покрият разходите на застрахователите. Това показва проучване на Комисията за финансов надзор /КФН/, която публикува резюме на Анализ на пазара на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в България.

По данни на КФН, въпреки ниската честота на събития по отношение на неимуществените претенции, тяхната средна стойност е висока, поради което делът им в крайната загуба общо за пазара е малко над 50 на сто.

Представени са фактическите показатели за четирите рискови групи: леки автомобили и товарни автомобили с допустима максимална маса до 5 тона; товарни автомобили с допустима максимална маса над 5 тона и автобуси; седлови влекачи; моторни превозни средства, различни от посочените в първите три рискови групи.

Резултатите сочат, че за периода 2013-2016 г. премиите в първа рискова група са достатъчни за покриване на разходите по застраховката, в това число за покриване на риска и административните и аквизиционните разходи. За разлика от предходните години 2017 г. разкрива потенциал за значителна загуба от тази линия на бизнес на база данните за предявените претенции.

Анализът за периода между 2012 и 2017 година е направен на основата на обобщени данни, предоставени от застрахователите в България, които предлагат застраховка "Гражданска отговорност" и генерираните данни от КФН от Единната информационна система за оценка, управление и контрол на риска на Гаранционния фонд.

В последната част на анализа са разгледани разходите и резултатите на премиите както на база на пазарните данни, така и на база предоставените от застрахователите индивидуални данни.