Не трябва да привличат клиенти и с обещания за бъдеща доходност

Комисията за финансов надзор забранява на пенсионните фондове за допълнително пенсионно осигуряване при свое представяне или рекламиране да се самооценяват, както и да използват изрази като “най-голям”, “най-добър”, “лидер на пазара”.

Финансовият регулатор няма да разрешава на фондовете и да привличат клиенти с обещания за бъдеща доходност от инвестиции. Това е записано в проект на наредба за изискванията към писмени, информационни и рекламни материали на фондовете. Изрично е посочено, че те трябва да се спазват и на сайтовете им.

Фондовете трябва да поднасят информацията на български език, да не използват неразбираеми термини, както и да не рекламират продукти, които не продават в момента. Те не трябва да прикриват съществени факти или обстоятелства или да поднасят двусмислена информация. При съобщаване на резултати от дейността им, трябва задължително да предупреждават, че те са за момента и нямат връзка с бъдещи резултати. Ако използват количествени показатели, трябва задължително да посочат периода, за който се отнасят, както и да препращат към източника на тази информация.

При съобщаване на доходност трябва да добавят методиката, по която е изчислена, да обяснят значението на показателя и да информират за степента на инвестиционния риск, са записали експертите на Карина Караиванова.

Ако фондът е част от финансова група, освен своите резултати, трябва да обявява и тези на групата. При настъпване на съществени промени информацията трябва да се актуализира до 14 дни.

На сайтовете си компаниите трябва да обявят вписването си в Търговския регистър, получения лиценз от КФН, кои са банките - попечители. На достъпно място трябва да има и образци на документите за легитимиране на техни брокери или агенти.