Досега тя бе начело на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия

Габриела Козарева е новата шефка на Агенцията по вписванията. Тя бе назначена на поста вчера със заповед на министъра на правосъдието Цецка Цачева.

Позицията се освободи в петък, когато Зорница Даскалова подаде оставка, а Цачева я прие. До рокадата се стигна заради срива на Търговския регистър, който е към агенцията. Той бе напълно недостъпен 5 дни, след като 4 диска с 25 терабайта информация изгоряха.

Цачева сезира МВР, ДАНС и прокуратурата, а експерти започнаха работа по възстановяването на регистъра. От БСП поискаха оставката на Даскалова, а в четвъртък и премиерът Борисов се намеси. “Не съм доволен от шефката на Търговския регистър. Нека да преодолеем кризата, да си довършат работата и там ще направим промени”, каза той.

Габриела Козарева е магистър по право от Софийския университет “Св. Климент Охридски”.

От февруари 2018 г. досега Козарева бе директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.

Тя има над

десетгодишен

управленски,

административен

и професионален

опит

в сферата на бизнеса и търговското право.

Била е директор на дирекция “Спортна инфраструктура и управление на държавното участие” в Министерството на младежта и спорта от май 2015 г. до май 2017 г. След това става заместник-министър там от квотата на “Атака” и остава на поста до февруари т.г.

Преди това

Козарева е била

консултант в

частния бизнес

и съдебен помощник във Върховния административен съд.

Първата ѝ задача начело на агенцията ще е пълното възстановяване на функционалността на Търговския регистър, в който влиза и регистърът на юридическите лица с нестопанска цел. В момента в него могат само да се правят справки, но не и да се извършват промени.

Очаква се регистърът да заработи изцяло през тази седмица. “Надяваме се утре (днес - б.а.) да дадем точна дата на пускането му”, казаха от Агенцията по вписванията.

Оттам обаче признаха, че заради срива ще има огромно забавяне в обновяването на информацията. Досега се изчакваше 8 дни вместо нормалните 3.

Причината са промени в Закона за счетоводството, влезли в сила от 1 януари 2018 г., които не били съгласувани с агенцията. Новите текстове задължиха фирмите, които не са осъществили дейност през предходната година, да декларират това обстоятелство със заявления към Търговския регистър. Заедно с тази промяна следвало да бъде приет и образец на заявление за деклариране на липса на дейност. Това обаче не се случило. Така системата на Търговския регистър и на регистъра на юридическите лица с нестопанска цел автоматично разпределяла за разглеждане заявленията по реда на постъпването им. Тя не правела разлика дали е подадено заявление за първоначална регистрация, за пререгистрация, за промяна в обстоятелствата или заявление за липса на дейност през предходната година. През април изоставането бе от близо месец, не се знае колко ще е сега.