На най-предно място е БЕХ, за първи път влиза “Енерго-Про Варна”

17 български фирми попадат в класацията за най-големите 500 компании в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), изготвена от международната кредитна застрахователна компания “Кофас”. Подреждането е направено според оборота, като са включени и допълнителни ключови показатели.

Общият оборот на български фирми в класацията за миналата година е 18,552 милиарда евро, а печалбата - 724 милиона евро. 

Най-предно място в класацията има Българският енергиен холдинг, който е на 29-а позиция. След него се нареждат “Лукойл Нефтохим Бургас” (35) и “Аурубис България” (43),

За първи път в класацията попада “Енерго-Про Варна”.

Бизнес гръбнакът на страната се формира от енергийните, комуникационните, търговските и производствените компании, се посочва в доклада. По думите на управителят на “Кофас” за България Милена Виденова потреблението ще продължи да бъде водещо при растежа в страната.

Потреблението на домакинствата е основната движеща сила на растежа и в ЦИЕ. То се ускорява особено през 2017 г. благодарение на намаляващата безработица и нарастващите заплати.

Най-много компании в топ 500 има Полша - 175, който са с оборот от 262,3 млрд. евро и печалба от 10,887 млрд. евро. След това са Унгария и Чехия, а не четвърто място е Румъния с 56 дружества, които имат печалба от 3 млрд. евро.

Първите 500 компании в ЦИЕ са увеличили общия брой на персонала с 2,4 милиона души, което е 4,7%. Освен това приходите са нараснали с 652 млн. евро - 11,8%. Същото се отнася и за рентабилността и нетната печалба, която се е увеличила с 16,2%.

Положителното цялостно развитие на пазара на труда довежда и до по-високи заплати и повишаване на доверието на потребителите. Кредитният риск се е подобрил във всички държави, с изключение на Хърватия.

60% от генерираните приходи идват от трите сектора, в които са най-големите компании в региона - автомобилостроене и транспорт, петрол и газ, неспециализирана търговия. Най-високи са нетни печалбите от минерали, химикали, петрол, пластмаси и фармацевтични продукти (9,5 млрд. евро).

Единствената индустрия, която отчита загуби, е строителството, въпреки че приходите нарастват с 16%.