В събота и неделя тръгват

за Плевен и Варна

Влакът на царя, както и този на Тодор Живков са конструирани да се движат със 160 км в час. Татовата композиция може да вдига в екстремални ситуации и 180 км. Затова спокойно с тях се пътувало и в чужбина. У нас и до днес няма такива вагони.

Две композиции с вагони на царя и на Тодор Живков ще направят в събота и неделя пътувания от София през Искърското дефиле до Мездра и Плевен и от Горна Оряховица до Варна. Не със 160 км в час, защото по северните линии релсите не са за такива скорости. Скоростомерът в един от салоните на влака на Тодор Живков. Вижда се, че може да вдига до 180 км/ч.

Скоростомерът в един от салоните на влака на Тодор Живков. Вижда се, че може да вдига до 180 км/ч.

Царските вагони са поръчани някъде през 30-те години, а първият, той е бил за Борис III, е доставен през 1938 г. Последният - през 1942 г., през войната, казва Юли Пейчев от депо РЕМИЗ , в което се пазят влаковете. Салон за заседания във влака на царя

Салон за заседания във влака на царя

Преди това Фердинанд е имал също царски влак, много по-натруфен, със злато и плюш. Първият му вагон бил подарък от турския султан.

Вагоните на Борис III не са толкова луксозни, но пък били последната дума на техниката. Немска му работа. Имало е вагон за царица Йоанна, за брат му Кирил, вагон-ресторант и последният е багажният. В него е била и кухнята с печка на въглища.

Във вагоните има телефони, от които Борис е можел да говори със съпругата си примерно, докато пътуват. За да се свърже с правителството, влакът е трябвало да бъде на гара, войник да разпъне кабел до телефонната централа на гарата и така да се осъществи връзката.

До 70-те години

царският влак е

ползван и от

червените

управляващи

С него са пътували Георги Димитров и Антон Югов. Затова на вратите на царските вагони се е появил и надпис на руски за “отвори” и “затвори”. След 9 септември 1944 г. на вратите на царските вагони са монтирани табели на руски.

След 9 септември 1944 г. на вратите на царските вагони са монтирани табели на руски.

През 1974 година се поръчват нови вагони, произведени са в ГДР. С тези 10 вагона се композира новият влак на властта.

Във вагона на Живков от спалнята се минава в банята, от нея в малък кабинет, в който са телефоните.

Там е и Диван в царския влак. Дамаските на мебелите в него не са сменяни.

Диван в царския влак. Дамаските на мебелите в него не са сменяни.

прословутият

червен телефон,

който е осигурявал защитената от подслушване връзка на властниците. Пази се и резервен.

За разлика от царския влак този на Тодор Живков има климатична инсталация, която може да осигури поддържане на микроклимата във вагоните за седмица.

Имало е и вагон гараж, в който са превозвали колите. Една табела от онова време ни дава информация с какво са возили Тодор Живков - на нея пише: “Зил 114”, “Чайка”, “Волга”, “Мерцедес”, “Пежо”. Подвижен душ в банята на червения вожд.

Подвижен душ в банята на червения вожд.

С влака на Тато, както умилително-присмехулно наричаха хората Тодор Живков, са пътували Хелмут Кол, Леонид Брежнев, Ким Чен Ир.

Малкият кабинет след банята в апартамента на Живков, в който е червеният телефон, тъй наречената “петолъчка”.
Малкият кабинет след банята в апартамента на Живков, в който е червеният телефон, тъй наречената “петолъчка”.
Табела във вагона гараж разкрива какъв е бил автомобилният парк на Тодор Живков. Колите са в различен цвят и отговарят на дупките във вагона, в които са слагали устройствата, които ги закрепвали.
Табела във вагона гараж разкрива какъв е бил автомобилният парк на Тодор Живков. Колите са в различен цвят и отговарят на дупките във вагона, в които са слагали устройствата, които ги закрепвали.