В събота и неделя тръгват
за Плевен и Варна
Влакът на царя, както и този на Тодор Живков са конструирани да се движат със 160 км в час. Татовата композиция може да вдига в екстремални ситуации и 180 км. Затова спокойно с тях се пътувало и в чужбина. У нас и до днес няма такива вагони.
Две композиции с вагони на царя и на Тодор Живков ще направят в събота и неделя пътувания от София през Искърското дефиле до Мездра и Плевен и от Горна Оряховица до Варна. Не със 160 км в час, защото по северните линии релсите не са за такива скорости.
Царските вагони са поръчани някъде през 30-те години, а първият, той е бил за Борис III, е доставен през 1938 г. Последният - през 1942 г., през войната, казва Юли Пейчев от депо РЕМИЗ , в което се пазят влаковете.
Преди това Фердинанд е имал също царски влак, много по-натруфен, със злато и плюш. Първият му вагон бил подарък от турския султан.
Вагоните на Борис III не са толкова луксозни, но пък били последната дума на техниката. Немска му работа. Имало е вагон за царица Йоанна, за брат му Кирил, вагон-ресторант и последният е багажният. В него е била и кухнята с печка на въглища.
Във вагоните има телефони, от които Борис е можел да говори със съпругата си примерно, докато пътуват. За да се свърже с правителството, влакът е трябвало да бъде на гара, войник да разпъне кабел до телефонната централа на гарата и така да се осъществи връзката.
До 70-те години
царският влак е
ползван и от
червените
управляващи
С него са пътували Георги Димитров и Антон Югов. Затова на вратите на царските вагони се е появил и надпис на руски за “отвори” и “затвори”.
През 1974 година се поръчват нови вагони, произведени са в ГДР. С тези 10 вагона се композира новият влак на властта.
Във вагона на Живков от спалнята се минава в банята, от нея в малък кабинет, в който са телефоните.
Там е и
прословутият
червен телефон,
който е осигурявал защитената от подслушване връзка на властниците. Пази се и резервен.
За разлика от царския влак този на Тодор Живков има климатична инсталация, която може да осигури поддържане на микроклимата във вагоните за седмица.
Имало е и вагон гараж, в който са превозвали колите. Една табела от онова време ни дава информация с какво са возили Тодор Живков - на нея пише: “Зил 114”, “Чайка”, “Волга”, “Мерцедес”, “Пежо”.
С влака на Тато, както умилително-присмехулно наричаха хората Тодор Живков, са пътували Хелмут Кол, Леонид Брежнев, Ким Чен Ир.