Прилагането на правилата за противодействие на дезинформацията онлайн започва, съобщи еврокомисарят по цифровизацията Мария Габриел.

Тя получи днес писмено намеренията на рекламодатели и онлайн платформи за прилагането на доброволните правила, изготвени по-рано тази година. Правилата ще могат да се прилагат избирателно, като Европейската комисия си запазва правото да оцени изпълнението и, ако е необходимо, да предложи законодателни мерки.

Има нужда от многопосочен и съгласуван отговор на дезинформацията, заяви Габриел. Тя изрази надежда с въвеждането на доброволните ограничения да се отбележи бърз и измерим спад на дезинформацията.

Искаме да разберем този сложен феномен в дълбочина, добави еврокомисарят. Габриел поясни, че дори да се стигне до въвеждането на законодателни ограничения срещу дезинформацията, те ще бъдат целенасочени.

Онлайн платформи и представители на рекламната индустрия изготвиха и представиха правилата за поведение срещу дезинформацията преди месец. Самоограниченията предвиждат въвеждането на отчетност за разпространението на политическа реклама и закриване на профили, от които се разпространяват неверни твърдения.

Предвижда се прекъсване на рекламните приходи за потребители и сайтове, разпространители на лъжи. Дава се възможност потребителите да съобщават, ако са засекли подвеждащи сведения, въвежда се по-добра видимост за проверено съдържание.

Платформите, търсачките, социалните мрежи и рекламистите имат свободата да прилагат онези части от правилата, които сами преценят.

Габриел изрази по-рано очакването мерките да допринесат за онлайн кампанията за изборите за евродепутати догодина, с цялостно запазване на основните принципи за свобода на изразяване, свободни медии и разнообразни гледища. Онлайн платформите следва да носят обществена отговорност, особено във време преди избори. Те трябва да направят всичко по силите си, за да прекъснат разпространението на дезинформация, посочи тя.