До края на годината, тоест след месец, ще стане ясно дали газът от “Турски поток” ще се транспортира през България към Европа. Това става ясно от документ, който “Булгартрансгаз” внесе за одобрение в КЕВР на 16 ноември.

Преди дни бе официално открита морската част на “Турски поток” от руския президент Владимир Путин и турския му колега Реджеп Ердоган. Предстои строителството на сухопътното трасе на газопровода и да стане ясно къде ще мине -

дали през България,

или към Гърция

Южната ни съседка храни надежди, че освен Трансадриатическия газопровод ще вземе и продължението на “Турски поток”.

След пускането на газа по двете тръби на “Турски поток” транспортирането от Украйна през Румъния и България към Турция ще бъде преустановено, въпреки че “Булгартрансгаз” има договор с “Газпром експорт” до 2030 г. Това ще лиши българската компания от 110 млн. лв. годишно от такси, но по-сериозното е, че транзитната ни газова мрежа ще остане празна. И вместо да минават 17 млрд. куб. м, България ще е потребител на едва 3 млрд. куб. м газ.

От 21 юли 2017 г. “Булгартрансгаз” прави пазарен тест за капацитет на входа на газопреносната мрежа на границата с Турция за 15 г. с опция за удължаване на 20 г., а също така и при сръбския град Зайчар. За него необвързващи оферти подадоха 5 компании, предстои обявяването на последната фаза с обвързващи оферти.

Когато тя приключи в края на годината, ще се прецени дали ще се строят новите газопроводи за хъб “Балкан”. Ако не бъдат подадени обвързващи оферти, и то най-вече от “Газпром” за капацитет, означава, че газът от “Турски поток” ще завие в посока към Гърция.

Обявеният за покупка капацитет е за 56 млн. куб. м газ на ден на границата с Турция, което е повече, отколкото сега се транспортира от България към южната ни съседка. На изхода - към Сърбия, обявеният капацитет е 38 млн. куб. м на ден.

От българо-турската граница до компресорната станция “Странджа” е планиран нов газопровод с дължина 11,5 км. След това - до компресорната станция при Провадия, газопроводът, който е 155 км, е наличен. За да стигне газът от “Турски поток” до Зайчар в Сърбия,

ще се изгражда

газопровод по трасето

на “Южен поток”,

който е с дължина от 484 км с две компресорни станции - една, наречена “Нова Провадия”, и другата - при с. Расово, което е на около 400 км от Провадия.

В Сърбия до границата с Унгария ще се изгражда газопровод от 415 км.

Както “24 часа” писа, “Булгартрансгаз” напазарува предвидливо от “Южен поток България” цялата документация, включително ОВОС и ПУП, както и изкупени по трасето земи, които ще ѝ трябват за строителството на газопровода.

Всичкото това ново строителство ще струва на българската компания 2,8 млрд. лв., тя работи по финансирането на проекта. Българският газов оператор обяви продажба на капацитет за 2,7 млрд. лв.

Сроковете обаче са много кратки. 5-те компании, които участват с необзързващи оферти на втория пазарен тест, искат да започнат да транспортират газ от януари 2020 г., тоест след година и един месец. Дали това ще стане окончателно изискване, ще се изясни след третата фаза с обвързващите оферти.

Според източници от “Булгартрансгаз” гориво ще може да се

транспортира

и търгува и от

2020 г. към Гърция,

Македония и Сърбия,

както и да осигури потреблението в България.

Тези евентуални нови газопроводи са част от газовия хъб “Балкан”, но не са единствени. Към него е и газовата връзка с Гърция и възможностите за търговия на втечнен природен газ от бъдещия терминал при Александруполис, в който България иска да има дял от 20%. От него ще може да се доставя газ от САЩ, Катар и други източници. Възможности за търговия и транспортиране са газовата връзка с Румъния, която е готова, и тази със Сърбия, чийто строеж е предвиден от години.