Трябва да убедим Брюксел до март, че няма проблем, за да не се окаже пречка за Шенген

Ново поскъпване на полиците по “Гражданска отговорност” може да има в България заради наложения от Съвета на бюрата “Зелена карта” мониторинг. Никой обаче все още не се наема да прогнозира с колко и от кога. Възможно е компаниите да попълнят дефицита със собствени ресурси.

Официалното съобщение за въвеждането на наблюдението дойде през декември миналата година. Неофициално такова има още от март 2018 г.

Системата “Зелена карта” е международен консорциум със седалище в Лондон, който обединява бюрата в държавите от ЕС, както и някои извън ЕС. Целта му е да осигури организацията по разплащанията, свързани с автомобилната застраховка “Гражданска отговорност” в чужбина. Към всяко от бюрата в отделните държави членки на Съвета има гаранционен механизъм - банкова гаранция и гаранционен фонд, които да осигурят плащанията за щети при пътнотранспортни произшествия в чужбина.

В писмото за мониторинга се посочва, че българското бюро позволява забавяния и неизплащане на щети. Неофициално се твърди, че

забавените

плащания са

за 20 млн. евро

От българското бюро отказват официална информация. В момента то няма и председател, след като дни след скандала тогавашният му шеф Орлин Пенев подаде оставка.

Очакванията са че, съветът на бюрата ще поиска от компаниите, които работят у нас, да сключат нов презастрахователен договор. Пак по неофициална информация, стойността на такъв договор ще е най-малкото за неизплатените досега 20 млн. евро.

Повечето експерти са категорични, че презастрахователната програма, която ни препоръчват от международното бюро “Зелена карта” е много добър вариант, защото тя предлага преразпределение на риска и извън страната ни. Избраният презастраховател, който и да е той, също ще следи за застрахователни измами извън наша територия.

Дали дружествата ще имат ресурс за него, или ще наберат такъв от повишаване на цените на полиците, никой засега не се наема да прогнозира.

Съветът на бюрата може да поиска и увеличаване на вноските в него, т.е. за нашите компании

сумите да бъдат

по-високи от

досегашните,

за да се навакса с натрупаните щети. На свой ред българското бюро “Зелена карта” също може да повиши вноските за него.

Комисията по финансов надзор пък може да поиска увеличаване на капитала и дори консолидация на някои компании, за да се подобри ликвидността. Решението може да бъде в посока и към повишаване на резервите, заделяни от всяка компания, която работи на нашия пазар. Всяка от тези мерки увеличава вероятността за поскъпване на автомобилните полици.

Докато трае мониторингът, всеки месец документите на нашето бюро за

предявени претенции

и извършени или

отказани плащания

ще бъдат изпращани в Лондон,за да подлежат на пряк контрол.

Какви други последици, освен евентуално поскъпване на полиците за автомобилите може да има наложената наказателна мярка?

Най-тежката санкция ще бъде изключването на България от системата“Зелена карта”. Браншът е категоричен, че това е крайна мярка, до която едва ли ще се стигне. Други допускат, че може да се поиска от нас въвеждането на гранични застраховки при влизане в други държави.

Мониторингът над “Зелена карта” може да ни попречи за влизане в Шенген и по суша, ако остане до март 2019 г. Това може да се случи дори чисто технически, ако имаме неуредени взаимоотношения със застраховките “Гражданска отговорност”, особено в международните превози.

Застраховката у нас е валидна в 32 държави

“Зелена карта” е международен сертификат за застраховка, който се издава на базата на действаща застраховка Гражданска отговорност. Той покрива отговорността ни като автомобилисти при пътуване в чужда държава, ако виновно причиним имуществени и неимуществени вреди на трети лица.

Когато сключваме застраховка “Гражданска отговорност”, всеки водач декларира район на управление, а именно България. Това не отменя валидността на застраховката в още 32 държави. Така, полицата “Гражданска отговорност”, сключена в България, е валидна в 32 държави - това са всички държави-членки на ЕС, както и в Андора, Исландия, Швейцария, Норвегия и Сърбия.

Който обаче ще пътува в Албания, Босна и Херцеговина, Македония и Черна гора, Русия, Молдова, Украйна и Беларус, Мароко, Тунис, Израел, Иран и Турция, трябва да си купи и сертификат или да доплати към полицата.

Най-често компаниите дават отстъпка, ако се декларира, че автомобилът няма да напуска територията на България. Ако се наложи пътуване навън, в държави, в които обикновената полица не се признава, обикновено се доплаща допълнителна премия.

Когато става въпрос за пътуване в трети държави от системата “Зелена карта” водачите трябва да заплатят цената на сертификата по тарифи, които са определени от нашия застраховател още при сключването на договора. Цената и условията, при които застрахователят ще ни предостави сертификата, се определят при сключването на договора и не могат да бъдат променяни впоследствие.

Зелената карта е валидна за срока, който съответства на нашата “Гражданска отговорност” , или за срока, за който е платена застрахователната премия по застраховката, но не по-малко от 15 дни. Ако сме си платили премията изцяло, нашият застраховател е задължен да ни издаде сертификата за целия срок на договора ни с него.

Въвеждането на “Бонус- малус” пак се отложи, ще пренаписват

закони и наредби

Дългоочакваната система “Бонус-малус”, която трябваше да бъде въведена от 1 януари тази година ще се забави, стана ясно наскоро. В края на миналата година от Комисията за финансов надзор обявиха, че не се ангажират със срокове за това откога тя ще заработи.

Първоначалните намерения бяха “Бонус-малус” да заработи в първите месеци на тази година.

По тази система, която ще коригира цените на задължителните полици “Гражданска отговорност”, оскъпяването може достигне до 400%, а бонусът да поевтини полицата до 25% от нейната стандартна цена.

След проведеното в края на 2018 г. обществено обсъждане обаче, председателят на финансовия надзор Карина Караиванова лично обяви, че има две причини за поредното отлагане.

Първата е скандалът около най-спорната идея - за наследяване на малус досието на автомобила. Според запознати, вече се обмисля ремонт на закона за движение по пътищата, както и на други закони, което да позволи отпадане на спорния текст от наредбата.

Решението се търси в две посоки - в талона на автомобила или в самата полица да се запишат данните на всички лица, които имат право да шофират даден автомобил. Така на практика, необходимостта от досие на колата ще отпадне.

Втората пречка пред заработването на системата е липсата на изградена работеща връзка между КАТ и гаранционния фонд. Така компаниите и контролните органи не могат да следят нарушенията на пътя в реално време. Обещанията са такава връзка да заработи ефективно след март т.г.

Междувременно се появиха идеи за нова философия на наредбата за корекция на цената в зависимост от поведението на водача на пътя. От БАН например предложиха младите шофьори да плащат по-скъпа застраховка. Те да започват с полица, която е на цена 150% от средната и при изрядно поведение да стигат до нормалната цена и под нея. Така най-големият бонус ще стигне до 50%, а не 25%, както е по предложената вече наредба.