Строи ги държавна фирма, вече има подписан договор.

Трасето е разделено на 6 лота, трябва да са готови до 2023 година.

Най-късно до края на годината ще започне строежът на още 134 км от магистрала “Хемус”, научи “24 часа” от няколко високопоставени източници в МРРБ.

В понеделник от пътната агенция съобщиха, че в края на декември 2018 г. е подписан договорът за изпълнител с държавната фима “Автомагистрали”.

Тя ще строи участъка от пътен възел “Боаза” до Русе - Велико Търново за 1,35 млрд. лева. Средствата бяха отпуснати в края на миналата година от излишъка в бюджета. Трасето е разделено на 6 лота.

Първият е от “Боаза, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, до пресечката с път Луковит - Угърчин, включително и пътен възел “Дерманци”. Дължината му е 15,6 км.

Вторият участък е от края на пътен възел “Дерманци” при пресечката с Луковит - Угърчин до връзката с пътя Радювене - Катунец, включително пътен възел “Каленик”. Неговата дължина е 19,2 км.

Третият участък е до връзката с пътя Плевен - Ловеч, където ще има и пътен възел “Плевен”. Той е дълъг 17,08 км.

От пътния възел до пътя Летница-Ловеч е следващата отсечка с дължина 26,8 километра. След това трасето продължава до пътя Бутово - Павликени, то е дълго 23,2 км. Последният участък е до Велико Търново. Той е най-дълъг - 32,6 км.

Техническото проектиране на последните три участъка ще се прави през тази година, за другите вече има изготвено такова.

Отпуснатата сума за строежа на новите 134 км от “Хемус” е в специална сметка в БНБ, уточняват от пътната агенция. Средствата от нея могат да бъдат използвани само за изпълнение на дейности по участъка. Към настоящия момент нямало извършени плащания.

За първи път при строеж на нов път АПИ възлага изпълнението на държавна фирма, като се използва текстът в закона, който дава възможност за изключение от процедурата за обявяване на обществена поръчка. МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на “Автомагистрали” и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

В понеделник от БСП пък поискаха АПИ да им предостави договора за изграждането на новия участък от “Хемус”.

“Има обосновано съмнение, че една държавна фирма се използва като черна кутия за разпределяне на милиарди левове. Тя няма капацитет за изграждането на магистрала “Хемус”, заяви червената депутатка Елена Йончева. И допълни, че изпълнителният директор на “Автомагистрали” Стоян Беличев досега не е заставал пред медиите, а БСП пита дали той е бивш съдружник с Гинка Върбакова (тя е кандидат купувач на бизнеса на ЧЕЗ у нас - бел. ред.).

Проверка на “24 часа” в Търговския регистър обаче показа, че Беличев никога не е бил съдружник с Върбакова.

От АПИ уточниха, че “Автомагистрали” не е подписала договор с подизпълнител за строежа, а новата отсечка трябва да бъда завършена до 2023 г.

По-късно министърът на регионалното развитие Петя Аврамова заяви, че договорът с “Автомагистрали” ще бъде изпратен на БСП, както и в Агенцията за обществени поръчки.

“Изключително неприятно е да се правят фалшиви новини и да се пускат в общественото пространство. БСП се опитва да атакува там, където има добри решения. Вероятно това e работата на опозицията, но не трябва да го прави с фалшиви внушения”, уточни Аврамова.

Вече ще глобяват за липсата на винетка

Гратисният период, в който не се налагаха глоби за липсата на винетка, няма да се удължава. Това заяви министърът на регионалното развитие Петя Аврамова.

Всички водачи трябва да имат платена винетна такса, когато се придвижват извън населените места. По закон нередовните би трябвало да се глобяват, заяви Аврамова. Тя допълни, че около 6000 са точките, от които могат да се купят електронни винетки, те се продавали вече и в бензиностанциите на “Лукойл”. Освен това покупка може да се направи и през сайтове и мобилно приложение.

Аврамова допълни, че се търси добър експерт за шеф на АПИ след оставката на досегашния председател Светослав Глосов, но още нямало решение за назначаване и нямало срок за това.