От отлагането му губят тези компании, които инвестираха в спазването на изискванията му, и тези, които затвориха доброволно. Печелят онези, които не направиха нито едно от двете въпреки риска да са извън закона, казва членът на управителния съвет на Българската петролна и газова асоциация

- Очаквахте ли Законът за горивата да бъде отложен с 6 месеца?

- Няма как да не цитирам интервю на професор Огнян Герджиков, който е уважаван юрист, в което той каза преди дни, че е “падение на парламентаризма и тотална липса на юридическа експертиза” ситуация, при която преди влизане на закон в сила се прави изменение в него. Това според професора означава едно - “безхаберие и неглижиране при създаването, обсъждането и гласуването на този закон, което води до по-тежки тези и въпроси, а именно за лицата от народното представителство”.

Бизнесът с горива е среда, в която се движат сериозни парични средства, обвързани с над 50% косвени налози за бюджета, а в същото време се докосва и влияе върху всяка една обществена сфера. Именно поради тези причини пазарът на горива трябва да е прозрачен и честен.

Секторът получи регулация със закон, след това започна обсъждане на наредбата по него. Не смятах, че ще се стигне до отлагане на закона. Но явно съм подценил втория план - този на задкулисието, интригата и конспирацията.

- Искате да кажете, че е имало задкулисие при приемането на закона ли?

- Още в края на лятото на 2018 година, при стартиране на публичното обсъждане на наредбата по закона, се чуха мнения против. Едните бяха на малки търговци. Но по-странните бяха от държавната администрацията. Чуха се оплаквания, че тя няма капацитет, бюджет, работно пространство, електронна среда, обезпечение с технически средства, за да следи за спазването на закона.

При изслушване на представители на Министерството на икономиката в парламента стана ясно, че ще е сложно с администрирането на закона, но се работи. Ако разгърна още този втори план, мога да продължа с теории

кои министри са “за”

и “против” закона,

какво е мнението на отделните партии и парламентарни групи. Появиха се и теории за лобисти и тяхното влияние върху бъдещо бламиране на закона. Пусна се и слух, че ни чака санкция от ЕИС заради закона.

- И как си обяснявате решението за отлагане?

- Това е тема, която носи аромата и привкуса на всичко случило се през последните 10 години у нас. Защото свикнахме днес да сме “така”, а утре “иначе”. Странно за мен е как в рамките на 7-8 месеца едни и същи депутати изложиха противоположни аргументи по закона, сякаш не те са участвали в неговото създаване, а той - законът, се е появил без тяхно знание и мнение.

Най-странното е, че всички заявяват, че трябва да има такъв закон. Но не сега, а друг път. За мен е решението е политическо, в проекцията на идващите избори.

- Нямат ли основания твърденията, че има текстове в закона, които създават затруднения за бизнеса?

- Има неточности и пропуски в закона и това предполага бързо изменение и допълнение, те са лесно решими. Поради това не е необходимо отагане с 6 месеца. И щом всички твърдят, че законът е важен и трябва да го има, то следва да се поправи от създателите си в рамките на 10-15 дни и да влезе в сила. Факт е, че между първо и второ четене Българската минно-геоложка камара обърна внимание на парламента за своите проблеми, но обсъждане и конкретни текстове не са направени.

Не мога да коментирам обстоятелствата и причините около това недоглеждане в Народното събрание. От БПГА направихме среща с камарата и заедно предложихме на парламента изменения, които да решат проблема и законът да не се отлага.

Такива срещи преди първо четене бяха проведени в началото на 2018 година и донесоха добри текстове и решения за сектори като транспорта, земеделието, рециклиращата индсутрия и други.

- Чии интереси тогава обслужва решението за отлагане на закона?

- Не виждам директно да обслужва икономически интереси. Според мен

отлагането е

политическа интрига

- казано по друг начин - хем го има, хем го няма. И това не дава пряко право на недоволство нито на тези, които го искат, нито на тези, които са против.

Мога да предположа, че даването на още 6 месаца преди законът да влезе в сила цели решаване на административните въпроси. Но също така мога да предположа, че тези 6 месеца са само прелюдията към отмяната на закона. Нямам конкретни доказателстваза това, но ако след 6 месеца това се окаже вярно, е лош знак за начина на правене на закони.

- Има ли голямо значение дали законът ще влезе в сила сега, или от 1 юли?

- Формално не. За мен разликата не е в датата, а в мотивите и загубеното време. В обществото винаги битува мнението “Това ще го отменят” и поради това нищо не правим в срокове и определени рамки. Но с подобни решения за отлагане се влошава състояниетона компании, които изпълняват закона.

Бих подкрепил отлагането с 6 месеца без резерви, ако във внесенето предложение за промяна бяха посочени и конкретни текстове, които да се гласуват наново. Но не е така, има само едно предложение - законът да влезе в сила от 1 юли 2019 г. И

нищо чудно

на 20 юни

да се появи ново

предложение за

промяна,

което да гласи, че законът влиза в сила от 1 януари 2020 г.

- Непосилни ли са изискванията, че има такава съпротива срещу закона?

- Българите сме бизнес анархисти по съзнание и битие. Винаги сме “против” и имаме хиляди аргумента защо едно или друго е лошо.

Когато има изискване, което ангажира част от твоите пари и разходи, това отключва анархиста и дава криле на революцията. Но същият този анархист не иска да помисли дали промяната няма да му донесе по-нормална среда на работа и по-постоянни и по-добри доходи.

Ще дам няколко примера. При отклонение в качеството на горивата всеки оператор на бензиностанция се глобява от 10 до 50 хиляди лева. При отклонение по опазването на околната среда глобите са от 25 до 500 хиляди лева. При отклонение по ДДС или акцизи, санкциите стигат до 200 хиляди лева. И всичко това е свързано с превенция към потребителите, бюджета, околната среда.

По отношение на изискването за собствен капитал, това не означава едни пари да стоят по сметките на оператора, не е банкова гарания, нито е разход. Капиталът е част от компанията, като срещу тази сума може да стоят пари, дълготрайни активи, запаси, в някои случаи и разходи.

Определените обезпечения по различните дейности в закона също са обективни, защото са съобразени с рисковете, нарушенията, глобите и така популярните откази за заплащане на тези глоби. Голяма част от операторите на пазара не са се издължили на доставчиците на горива. И щом е неплатежоспособен към доставчика си, ще е в същото положение и към държавата при събиране на санкции, ако наруши изскване. Ето защо се налага да има обезпечаване.

- Какво се случва с фирмите, които са инвестирали вече, за да спазят закона?

- Нека да цитирам героя на Алеко Константинов Бай Ганьо: “Имал си бол пари - платил си”. Но по-големият проблем е в нарушеното доверие към публичните отношения, законността и предвидимостта. Тези, които се съобразиха с изискванията на закона, не са го направили с удоволствие, защото е свързано с разходи, но те са направени с надежда за по-добра бизнес среда. Оказва се сега, че те днес са загубили и пари, и време.

Има и такива, които прецениха, че не могат да изпълнят изискванията на закона и доброволно затвориха бензиностанции и вероятно те са най-големите губещи.

Има и трета категория - които не изпълниха изискванията, но не затвориха въпреки риска да останат изън закона -

това са печелившите

Не се наемам да гадая дали са имали предварително информация, че законът ще се отложи, или са от бизнес анархистите.

- Имат ли основания твърденията, че ще отпаднат малки играчи и ще има монопол на големите вериги?

- Монопол на веригите няма как да има. Конкуренцията за всеки клиент е силна. Не мислете, че големите вериги припознават малките играчи като пряк конкурент. Големият търси конкуренция с голям, за да вземе голям обем продажби. Имаме четири или пет големи рафинерии в съседни страни, всяка с верига в България и с желание да продаде още 5 литра днес, още 6 утре. Конкуренцията е жестока. Тезата, че една компания има интерес и полза от закона, е лесна за експлоатиране, но погрешна.

- Ще се повишат ли цените на горивата заради новия закон?

- Цените с акциз и ДДС няма да се променят. Те следват ръста или спада на нефта, курса на долара и други пазарни механизми.

Но когато 10, 20 или 30% от купувачите на пазара са имали достъп до по-ниски цени, които са вследствие на неплащане на акциз, ДДС и такси, то тяхната цена ще се повиши.

Някои търговци ще са принудени да купуват по-скъпо поради ограниченията пред нелегалната търговия и те ще твърдят, че цените са скочили неимоверно.

Горивата няма

да поскъпнат

с новия закон

От отлагането му губят тези компании, които инвестираха в спазването на изискванията му, и тези, които затвориха доброволно. Печелят онези, които не направиха нито едно от двете въпреки риска да са извън закона