Летящите килимчета са вълшебни предмети, присъстващи в редица ориенталски легенди. Най-често се свързват с приказките от “Хиляда и една нощ”. Именно в такъв обгърнат с ориенталска мистика град - Маракеш, бе и международният тест на новия Citroen C5 Aircross.

Автомобилите на френската компания отдавна се славят с впечатляващата “мека возия”. Още през 50-те години на миналия век “шевроните” предизвикаха истинска автомобилна революция с хидропневматичното окачване, използвано в прочутия модел Citroen DS, което така нивелира каросерията, че позволява возилото да се движи и на три колела, а клиренсът да се мени в широки граници.

В началото на века Citroen извади първото поколение на C5 със съвременно хидравлично шаси, което направи от седана една истинска луксозна лимузина с неповторим комфорт на возене. За по-малко от 20 години вкусовете на клиентите така се промениха, че сега е много по-важно автомобилът да има вид на джипка, а не на луксозен седан. Затова и французите пускат на пазара и “моралния” наследник на С5 - ултракомфортния кросоувър Citroen C5 Aircross.

Защо сравняват

най-новото

ситроенско меко

окачване с летящо

килимче?

Най-новият кросоувър на французите и при базовата си комплектация е с окачване с прогресивни хидравлични ограничители, направено благодарение на огромния 100-годишен опит на Citroen, който се базира и на автомобилните състезания.

Предлагайки по-добра полезна амплитуда, хидравличните ограничители позволяват и по-добро поемане на неравностите, особено при скокове. Е, в прашните и изпълнени с неравности тесни пътища около “червения град” Маракеш не експериментирахме със скокове, но мога да ви уверя, че малко автомобили по света могат да се справят толкова добре с неравностите и дупките по пътя, каквито бяха в изобилие в Мароко. Освен че джипката чудесно поема всяка бабуна, окачването е направено така, че шофьорът да се чувства комфортно, а воланът да е додостатъчно информативен и с обратна връзка, за да може колата смело да следва зададения й път дори и по изпълнения със завои път в Атласките планини. Люшкането се избягва напълно, като натиснеш бутона “спорт”, който почти елиминира накланянето. Колата се движи като на релси.

Докато класическите окачвания се състоят от амортисьор, пружина и механичен ограничител, на най-новия е с прогресивни хидравлични ограничители. Освен това Progressive Hydraulic Cushions добавя два хидравлични ограничителя от двете страни: един за разширение и един за компресия. Така окачването функционира на два етапа. При леки разширения пружините и амортисьорите контролират едновременно вертикалните движения, без да се налага да натискат хидравличните ограничители. Но наличието на тези ограничители е позволило на инженерите да предлагат по-голяма свобода на амплитудата на превозното средство, което осигурява ефект на прелитане, създавайки усещането, че колата е като на летящо килимче.

За разлика от класическия механичен ограничител, който поглъща енергия, но възстановява част от нея, хидравличният ограничител поглъща и разсейва тази енергия. В резултат на това се избягва типичното подскачане на автомобила.

За чудесния комфорт допринасят и уникалните седалки. Те са по-широки и имат първи слой от мека пяна с дебелина 15 мм върху дебел с висока плътност, който поддържа идеално дори и по-едро тяло. Задните седалки са съставени от три еднакви индивидуални места, плъзгащи се напред-назад с 15 см и с накланящи се гърбове от 19 до 26 градуса.

Дългият 4,50 метра автомобил е с кресла на втория ред, които са на релси, така че минималният багажен обем може да варира между 580 и 720 л. При сгънати облегалки на задните седалки достига 1630 литра.

Това е SUV моделът

с най-голям багажник

в сегмента

Шумът от колелата и от аеродинамиката е силно намален благодарение на ламинираните предни стъкла с удвоена дебелина и изолационен слой. Специално внимание е обърнато и на изолацията на двигателния блок.

C5 Aircross разполага с десетки места за съхранение на вещи. Подлакътникът на централната конзола е с ниша, в която може да се охлади бутилка от 1,5 литра, а в голямото отделение в предната част на централната конзола може безжично да се зареждат смартфони.

C5 Aircross е оборудван със система за мониторинг на качеството на въздуха в кабината. Автоматичният климатик е с високоефективен филтър с активен въглен. С датчик, който открива замърсяването на външния въздух, системата AQS автоматично настройва режима на циркулация вътре в купето.

Най-мощният бензинов двигател (180 к.с.) и пъргаво превключващата 8-степенна автоматична трансмисия подхождат най-добре на характера на C5 Aircross. Останалите версии са с 1,2-литров бензинов мотор със 130 к.с. и два дизелови със 130 и 180 коня и са познати от другите модели на концерна. Много интересен е по-малкият дизелов агрегат, чийто 300 Нм въртящ момент осигурява пъргавина, защото с теглото си от 1500 кг този ситроен е доста лек. Двойно задвижване не се предлага, затова пък има четири нива на оборудване.

Citroen направи първата си SUV поява преди 12 г. Тогава бе пуснат на пазара C-Crosser с 4х4, но технологичен близнак на Mitsubishi Outlander. Оттогава SUV формулата се променя постоянно. Кросоувърите вече са по-компактни, не е задължително да имат и задвижване на 4-те колела. Така C5 Aircross е синтез на желанията на купувачите както на кросоувър, така и на феновете на големи седани, които не искат да се разделят с определено ниво на комфорт и с големия си багажник.