ВАС е отхвърлил жалбата на гръцката “Актор”

До няколко дни се очаква да бъде подписан договорът за строежа на тунел “Железница” на магистрала “Струма”, научи “24 часа” от няколко независими източника.

В началото на годината ВАС е отвхърлил окончателно жалбата на гръцката “Актор” срещу избрания изпълнител и това отпушва парафирането на споразумението за изграждането на съоражението.

През август 2018 г. поръчката за “Железница” бе спечелена от обединението “АМ Струма тунел 2018”, в което влизат “Джи Пи груп”, “Глобал кънстръкшън” и “Виа план” с цена от 185 млн. лв. без ДДС. Процедурата бе замразена заради жалбата на “Актор”. След това - през октомври миналата година, “Джи Пи груп” обяви намерение да се оттегли от проекта заради манипулативната среда, която връхлетя строителната компания.

Вторият в класирането - “ГБС Инфраструктурно строителство”, обаче не е подновил офертата си за строежа на тунела. Заради жалбата на гърците компаниите, участвали в поръчкатае трябваше да удължат предложенията си.

“Главболгарстрой”, която даде цена от 191 млн. лв. без ДДС, на 16 януари е уведомила АПИ, че няма да поднови участието си. Обединение от фирми, водено от ГБС, беше избрано за строител на трасето преди тунел “Железница” с дължина 720 м с цена от 28,4 млн. лв. без ДДС.

Ако “Джи Пи груп” откаже да подпише договора, АПИ ще трябва да започне процедурата за избор на изпълнител отново. Това обаче вероятно ще забави цялата магистрала и България може да изгуби европейското финансиране за нея, което е над 2 млрд. лв.

Тунел “Железница” трябва да бъде завършен най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала “Струма”.

Сагата със съоръжението продължава вече няколко години, а процедурите бяха пускани и спирани. По време на служебното правителство през 2017 година от АПИ изчезнаха документите на единия кандидат за отсечката и търгът бе спрян.

Със забавянето на процедурите срокът за изграждането на тунел “Железница”, който ще се намира в района на Симитли и ще бъде с дължина 2 км, все повече се скъсява. Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството да продължи 1400 дни. Досегашните забавяния на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок с една година и сега той е 1060 дни.

Вече са готови 93 км от “Струма”, остават още 57

93 км от магистрала “Струма” са готови, остава да се изградят още 57 км. Строителството се финансира основно от ЕС чрез програма “Транспорт”, като сумата за цялата магистрала е над 2 млрд. лв. За да не се загубят парите и да се налага да се връщат от националния бюджет, цялото трасе трябва да е завършено до 2023 г.

В края на миналата година бяха открити нови 24 км от магистралата от Кресна до Сандански. Те бяха построени от “Главболгарстрой” с 5 месеца предсрочно. Бяха направени 3 пътни възела - при Кресна, Струмяни и Сандански, 25 големи съоръжения - мостове, надлез над жп линията София - Кулата, селскостопански подлези и надлези, както и 4 площадки за отдих.

В момента се строи друг лот - от Благоевград до Крупник,

като са готови

40% от него

Отсечката се прави от обединение с водещ партньор “Грома Холд” с договор от декември 2015 г. Откритите археологически разкопки край Благоевград обаче блокираха работата за няколко месеца. Все пак от компанията твърдят, че лотът ще е готов в края на лятото на тази година.

За изграждане остава най-трудният участък - този през Кресненското дефиле. За него вървят процедури по избор на изпълнител. Има 6 месеца срок за проектиране и след това - да започне строителството. Това би трябвало да стане догодина, за да може да е готова цялата магистрала до 2023 г.

За трасето през дефилето дълго време имаше спорове между държавата и различни екоорганизации. Първоначално се предвиждаше изграждане на тунел, дълъг над 13 км. Държавата обаче се отказа от този проект заради скъпото строителство и поддръжка след това.

Еколозите пък настояваха трафикът да се изнесе напълно от дефилето, но бе избран друга вариант. Според него се използва съществуващото трасе в посока Гърция, а на връщане ще се изгради изцяло нов път източно от дефилето (виж графиката за трасето вдясно).

Участъкът е

разделен на две

поръчки, за да

върви по-бързо

работата

Първоначално срокът за подаване на оферти бе през ноември миналата година, но после бе удължен с месец. Очаква се през март правителството да подаде апликационната форма за отпускане на европейското финансиране за участъка.

Единият търг за Кресненското дефиле обаче е блокиран от жалба в Комисията за защита на конкуренцията, което отново създава риск да не бъде спазен крайният срок за изграждане.

Кресненското дефиле е със статут на резерват, което налага доста ограничения при строителството, а самият проект е сложен за изпълнение - по новото трасе трябва да се изградят 7 тунела, 12 надлеза и 21 виадукта. Единият от тях например ще е най-дългият в България и такъв не е строен досега у нас.

По цялото трасе на новия път предвидените виадукти са с обща дължина от 5087 метра, а тунелите са дълги общо 4200 метра,

Ще бъдат изградени и връзки между двете платна, като за целта ще се използват съществуващите пътища, което също ще усложни работата. Предвидени са пет пътни възела, а общата дължина на двата участъка е 24 километра.

След излизане от Кресненското дефиле платното преминава източно от Кресна и свършва при едноименния пътен възел.

Трасето през Кресненското дефиле.
Трасето през Кресненското дефиле.