Попитахме представители на големи компании как да се подобри

връзката университети - бизнес. Ето отговорите им

Виктор Фачев, директор

“Човешки ресурси” в Kaufland България:

Инвестираме

в обучението

на ученици и студенти

Виктор Фачев
Виктор Фачев
С екип от над 6000 души Kaufland България е в топ 5 на най-големите работодатели в страната. Чрез иновативни партньорски и собствени програми инвестираме в обучението и квалификацията на ученици и студенти и доказваме, че връзката между образованието и бизнеса е възможна. За повечето млади хора днес не е достатъчно само да си стабилен работодател с много добри условия на труд – конкурентно заплащане, социален пакет и гъвкаво работно време.

Младите днес

избират компании,

с които да

споделят общи

ценности

и каузи.

Ценностите на Kaufland са резултати, динамика и коректност. В нашия сектор на бързооборотни стоки е важно да се стремим към успех във всичко, да сме готови за промяна, да сме коректни към нашите доставчици, клиенти и служители, да сме отговорни към обществото и да се грижим за природата.

Неслучайно Kaufland България се превръща във все по-предпочитано място за работа за младите хора у нас. Това показа проучването Graduate Survey 2018, в което студентите ни определиха като модерна, надеждна, интересна и бързо развиваща се компания, предлагаща мотивираща работна среда.

Всеки ден работим за това да надградим образа си като работодател и да покажем, че осигуряваме възможности за развитие, опит и знания колкото няколко компании от различни сектори. При нас хората имат шанс за непрекъснато израстване, преквалификация и международен опит.

През 2018 г. приехме първите ни дуални ученици от първата ни паралелка в Националната финансово-стопанска гимназия в партньорство с Министерството на образованието и науката с посредничеството на Стопанската камара на Австрия. Реализирахме третото издание на нашата практикантска програма за ученици, завършващи средно образование, които работят през лятото на гъвкаво работно време и имат шанс да започнат постоянна работа. Представихме за първи път нашата амбициозна програма за подготовка на млади кадри “Управители на бъдещето”. В нея студенти в последен курс или абсолвенти минават през едногодишно обучение в различни отдели в страната и в чужбина под ръководството на опитни ментори и се подготвят за експертни или ръководни позиции. Те получават възнаграждение като това за позициите, които ще заемат след програмата, както и пълен пакет социални придобивки.

В резултат на постоянните ни усилия в началото на 2019 г. Kaufland България беше отличен за Топработодател в България, нареждайки се сред водещите компании в Европа, които прилагат високи стандарти в управлението на човешките ресурси, условията на труд и развитието на служителите.

Д-р Иван Вутов, изпълнителен директор на “Геотрейдинг” АД:

Експерти от практиката -

по-често в университетите Д-р Иван Вутов

Д-р Иван Вутов

Темата за подобряването на връзката между образованието и бизнеса се поставя на дневен ред от години, като в периоди на недостиг на кадри, какъвто е настоящият, става изключително актуална. Обсъждането между различните заинтересовани страни – Министерството на образованието и науката, учебните заведения, представители на бизнеса и др., генерирането на идеи и решения е първата стъпка, която вече е предприета. Следващата е привеждането на идеите и решенията в конкретни действия.

Връзката между образованието и бизнеса може да се подобри с постоянно партньорство между държавата и образователните институции, с актуализиране на учебните програми предимно в средното и висшето образование, с по-широко прилагане на дуалното обучение в професионалните гимназии, със стажове за студентите, навлизане на преподаватели от бизнеса, които да подготвят студентите и практически, а не само на теория. През миналата година бяха приети промени в Закона за професионалното образование и обучение, с които ясно се регламентира дуалното обучение. Досега фирмите работеха самостоятелно с различни гимназии, за да обучат и осигурят нужните кадри за развитието на своя бизнес. Надявам се, че след като дуалното обучение беше детайлно регламентирано и правилата за него са ясни, то да стане по-широко разпространено - учениците да имат възможност за стаж във фирмите, да натрупват практически опит, а след това да имат и работа. Смятам, че това е и начин

младежите да

останат в

регионите, в които

са израснали

и учили,

като по този начин няма да им се налага да търсят реализация в други държави.

В тази връзка ще спомена, че “Геотрейдинг” АД е партньор на Аграрно-техническата професионална гимназия в град Златица, заедно с още две други дружества от групата фирми “Геотехмин”. Ще осигурим практическото обучение на учениците избрали специалността “Автотранспортна техника” и сме готови да им предложим работа, след като завършат средното си образование.

Що се отнася до университетите, смятам, че приетите промени в Закона за висшето образование, с които се даде възможност учебните заведения да привличат изявени специалисти от практиката, които да преподават до 10 на сто от общия хорариум от учебния план на

студентите от бакалавърска степен и до 20 на сто за магистърска степен, са важна стъпка напред към скъсяване разстоянието между образованието и бизнеса. И сега някои университети канят изявени експерти от практиката, но се надявам, че тази възможност ще се използва все повече и повече. Смятам, че за студентите ще е изключително ценно да чуят от първо лице какви нови технологии се използват в мините например, да посетят рудник и да видят софтуерните решения за управление на дейностите, които се използват, как се правят 3D геоложки модели, да се запознаят отблизо с целия технологичен процес, да стажуват на място. Едно от дружествата в индустриалната група “Геотехмин” осем поредни години провежда лятна стажантска програма.

Стажовете са платени и на част от студентите се предлага дългосрочно сътрудничество. Убеден съм, че колкото повече практическото обучение навлиза в средното и висшето образование със засилването на партньорството между бизнеса и образователните институции, толкова по-подготвени и мотивирани млади хора ще имаме на пазара на труда.

Живко Недев, изпълнителен директор на “Хидрострой” АД:

Безценно е да се

докоснеш до опита в

практическа ситуация Живко Недев

Живко Недев

Като част от екипа на “Хидрострой” АД - компания с над 55 години опит и експертност в значими и сложни проекти, изискващи необходимата ресурсна обезпеченост и значителен потенциал за изпълнението им, смятам, че връзката образование - бизнес е еднакво важна и за двете страни.

При осъществяване на своята дейност нашата компания непрекъснато внедрява доказано най-ефективните иновации и производствени практики, усъвършенствайки съществуващите мощности. Чрез високите стандарти на изпълнение и дългосрочни инвестиции в квалификацията на персонала “Хидрострой” АД отчита съвременната необходимост от повишаващи се изисквания към компетентността на служителите. Безспорно образованието в България поставя стабилна професионална основа, но практическите знания и умения, придобити още в процеса на обучение, стават все по-значими.

Бизнесът е изправен пред предизвикателствата, от една страна, да предложи, а от друга - да приеме и консултира идеи и инициативи, свързани с практическата насоченост не само на висшето образование. Безспорно един от офисите на нашия бранш е строителната площадка и там се поставя най-важното начало на всяка професионална кариера в областта на строителството. Познаването на практическите процеси, попадането в непредвидени ситуации и своевременното справяне с тях като част от екип смятам за мотивиращо за всеки млад специалист. До днес в строителния бранш са заети професионалисти, пренесли професията през десетилетия, които продължават да надграждат квалификацията си. Възможността да се докоснеш до опита, знанията и уменията им в практическа ситуация мога да определя с една дума - безценна!

Цветанка Минчева, директор Глобално банково обслужване

и член на Управителния съвет на УниКредит Булбанк:

Запознаваме младите

с реални бизнес казуси Цветанка Минчева

Цветанка Минчева

На първо място бизнесът все повече инвестира в образованието и подготовката на младите хора у нас, разбира се, без да иззема функцията на училищата и университетите в това начинание. Аз смятам това за наистина добра стратегия и като пример мога да дам програмата на УниКредит Булбанк “Моята банка на бъдещето”. Целта ѝ е в продължение на един месец студенти да разработят реален проект, насочен към иновациите в банкирането. Като през цялото това време им помагат експерти от банката. Програмата е много успешна, помага на младите хора да се запознаят с реални бизнес казуси. Често ентусиазмът на студентите в тази програма им помага да започнат работа в банката след края ѝ.

Като друг фактор за заздравяването на връзката между бизнеса и образованието ще отбележа, че това вече е естествен процес заради скоростта на промените, които се случват в бизнеса и обществото. Тези промени изискват нужда от бързо адаптиране на образованието към новата среда и реалност. На практика

в днешно

време се

подготвят

младежи

за

професии,

които

най-вероятно

още не

съществуват

Причината е, че много от професиите, каквито ги познаваме към момента, ще се променят значително под влиянието на технологиите например.

Вярвам, че сред важните задачи на образованието е да развиват желанието за учене през целия живот, адаптивност, творчески подход и умения. А задача на бизнеса е да подкрепя и насърчава това желание и умения у хората по време на професионалния им път. В тази връзка близостта “бизнес - образование” е най-краткият път, свързващ обучението и практическата реалност. Образованието е най-бързият и надежден начин за подготовка на кадри, които да отговарят на нуждите на бизнеса.

Важна задача на образователната система е и да насочва младежите към сектори, където могат да намерят бърза реализация и кариерно развитие. Това може да стане чрез съвместни програми с бизнеса, включване на реални бизнес ситуации и казуси в учебния процес, практически стажове и менторство от страна на бизнес лидерите.

Това са само част от инструментите, които имаме, за да отговорим на предизвикателствата. Със сигурност и бизнесът, и образованието трябва да се стремят да бъдат адаптивни, бързи и с визия отвъд конкретната индустрия и пазар. Така и кадрите им ще са такива.