Парите са от бюджета, отиват за две магистрали, тунел, скоростен път и обход на Габрово

Близо 7 млрд. лв. ще се инвестират в пътната инфраструктура на Северна България през следващите години, съобщи шефът на АПИ Георги Терзийски на форум в Русе.

Те ще се вложат за завършване на магистрала “Хемус”, на тази от Велико Търново до Русе, за скоростния път Видин - Ботевград, обхода на Габрово и тунела под връх Шипка. Това ще ускори развитието на Северна България и ще осигури бърза и безопасна пътна връзка между София, Варна, Русе и Видин, заяви Терзийски.

Той обясни, че се работи по подготовката и стартирането на строителството на 134 км от магистрала “Хемус” от Боаза до пътя Русе - Велико Търново. За тях правителството отпусна 1,3 млрд. лв. в края на миналата година. Участъкът ще бъде построен от държавното дружество “Автомагистрали”, за да се засили контролът и държавата да бъде по-активна в икономиката.

Преди седмица регионалният министър Петя Аврамова обясни, че в момента компанията води преговори с вносители и производители за

купуване на

допълнителна

техника

и транспортни средства. Освен това се назначават нови служители и работници.

До края на април се предвижда да започне изграждането на още два участъка от общо шестте, на които е разделено 134-километровото трасе. Това са отсечките от Боаза до пътен възел “Дерманци” и от пътен възел “Каленик” до пътя Плевен - Ловеч. Техническото проектиране на останалите три участъка ще стане до края на годината, а изграждането им ще започне през следващата. Целта е строителството на участъка Боаза - пътя Русе - Велико Търново, да приключи до 2023 г.

В края на февруари стана ясно, че 10-километровият участък от Ябланица до Боаза ще бъде готов през есента - с близо половин година по-рано от предвиденото.

В момента тече строителството и от другата страна на магистралата - между пътните възли “Белокопитово” и “Буховци”. Отсечката е дълга 16,3 км и е на стойност 120 млн. лв.

Успоредно с “Хемус” ще се строи и магистралата Русе - Велико Търново. Тя обаче се бави заради съдебни процедури и се очаква решение на съда. АПИ има готовност

тази година да

стартира търгове

за 75 км

с индикативна стойност 670 млн. лв. без ДДС. Това са участъците Русе – Бяла и обходът на Бяла.

По график, ако в следващите месеци стартират обществените поръчки и няма обжалване, в края на тази или началото на следващата година трябва да има избрани изпълнители.

Така реалното строителство на първите два участъка от Русе - Велико Търново ще започне в края на 2020 г. или началото на 2021 г., а първите 75 км ще са готови през 2023-2024 г., съобщи Терзийски.

Преди дни във Велико Търново министър Аврамова заяви, че стойността на проекта е 505 млн. лв., че почти са преодолени проблемите със съдебните дела и се готвят тръжните процедури. Тя заяви, че има идеи и за концесиониране на участъка от Русе до Велико Търново, както и за тунела под Шипка. И за двата обекта се водят преговори, но МРРБ и правителството имат ангажимент през тази година работата по пътя Русе-Велико Търново да стартира.

За тунела

под Шипка има

два варианта

Единият е чрез публично-частно партньорство или с концесия, вторият - с пари от бюджета. Прогнозната му стойност е 520 млн. лв., готов е разширен идеен проект. Тунелът ще бъде с две ленти за движение и аварийна галерия. Интерес към него проявяват китайски компании в комплект с аутобана Русе-Велико Търново.

В момента се извършва съгласуване на парцеларния план на западния обходен път на Казанлък, който да поеме трафика от южната страна на тунела.

Обходният път на Габрово, който води към тунела под Шипка от север, трябваше да е готов миналата година. Първо обжалвания, след това археологически разкопки забавиха завършването му.

Обходът е част от европейски транспортен коридор 9 Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението на транспортните потоци в посока север - юг. Изграждането му се съфинансира от Кохезионния фонд на ЕС и националния бюджет. Той включва строителството на участък от 23,25 км, етапна връзка на обхода със съществуващия път. По обхода на Габрово са най-сложните пътни съоръжения до момента - четири моста и два пътни възела и други. Очаква се той да бъде завършен през тази година.

Планира се в края на 2019 г. да започне строителството и на участъци от пътя Видин-Ботевград. От Видин до Враца той е с габарити на магистрала, а до Ботевград ще е четирилентов скоростен път. В най-голяма готовност са участъците от Мездра до Ботевград и от Видин до Ружинци.