Изборът на нашите наематели се прави от професионалисти, казва  Тодор Младенов, изпълнителен директор на “София Тех парк”, пред "24 часа"

- Г-н Младенов, какво да очакваме в “София Тех парк” тази година?

- Този пролетен сезон започна много сериозно за нас. В “София Тех парк” успяхме от средата на февруари да стартираме много активно както с подготовка, така и с реално организиране на много интересни и полезни неща за нашите партньори и клиенти. Ключово за нас е събитието, което сме нарекли със загадъчното име Investum Supersonic, с което се надяваме да предизвикаме сериозен интерес. По-важното е, че това е едно от първите събития, което до голяма степен е само с наше съдържание - постарали сме се заедно с партньорите ни сами да направим цялата концепция и да намерим неговото най-добро предназначение. Името Investum Supersonic до известна степен може би подсказва какво се крие зад него -

искаме да

инвестираме в

наши бъдещи

партньори -

малки и не само

малки компании,

хора с идеи и

с амбиции да

направят някакъв

пробив в областта

на технологиите

Събитието е еднодневно - на 25 март, постарали сме се да бъде интензивно и като фокус, и като поднасяне на информация, и всички хора и компании, които дойдат, да намерят най-полезните неща за себе си, така че да продължат пътя си и той да бъде успешен.

Това важи и за възможни инвеститори. Голяма част от тези, с които добре работим, ще бъдат там. Ще има много интересни мотивационни разкази от страна на няколко чуждестранни партньори, които ще дойдат с огромен опит в развитието на технологии и подкрепа на предприятия.

Надявам се, че те ще успеят да вдигнат атмосферата в залата и всеки, който е дошъл, ще усети някаква искра, която на другия ден да го мотивира да стигне до сериозен продукт.

Ще разкажем много подробно и за възможностите, които “София Тех парк” предоставя с изградената си вече инфраструктура, която позволява развойна и изследователска дейност. Така че всеки, който е дошъл с идея, ще разбере с каква екипировка разполагаме и как може да я ползва. Както и как могат да му помогнат хората, които работят с оборудването ни. Това са много известни български изследователи, преподаватели, предприемачи.

Те могат да му помогнат в прототипирането на продукта, в правенето на малко по-обемни и бързи компютърни изчисления, в направата на компютърен модел с възможностите на добавената и виртуалната реалност. Имаме и възможности да работим в областта на интернет на нещата, киберсигурността и редица други.

От друга страна, голяма част от компаниите ще могат да се изявят със собственото си съдържание, така че

присъстващите

инвеститори да могат

да се запознаят

с техните продукти,

да ги посъветват,

а защо не и да стане

сделка между тях

Ще има и ментори, които ще подпомагат стартъпите, които срещат затруднения.

На събитието ще разкажем по-подробно и за бъдещата си втора серия на нашата инкубационна програма. Много се надяваме голяма част от компаниите и иноваторите, които ще дойдат, да проявяват интерес и след месец или два вече да бъдат част от нашата среда, да имат нает офис на територията ни.

- Колко свободни места има в инкубатора в момента?

- Формално в момента имаме две свободни помещения. Но самата процедура е динамична, тъй като фирмите, които престояват на територията на парка, идват за известен период от време, предопределен от бизнес плана им. При нас те извървяват известен път, който би трябвало да им е дал

достатъчно увереност

в това, което правят,

и излизат от инкубатора, а на тяхно място идват други фирми. В рамките на следващите 4-5 месеца постепенно ще се освобождават площи и се надяваме, без да губим време, те да се запълнят от следващите стартъпи.

- Как протича процесът на избор кои компании ще дойдат в инкубатора?

- Това за мен е едно от нашите големи достижения в последната една година. Успяхме да привлечем една известна част от много добре разпознати и водещи професионалисти, които работят в България и представляват средите на рисковия капитал, на други коуъркинг пространства, на няколко организации, които са заинтересовани и стимулират дейности по отношение на предприемачество, развитие на технологии, обмен на знания.

Миналата година имахме обява за свободни места в инкубатора и тествахме този процес. Възприе се изключително добре както от компаниите, които се състезаваха за свободните офиси, така и от професионалистите, които работеха по оценката. Те казаха, че за тях е било удоволствие да участват в такъв процес. Но по-важното е, че по този начин бе елиминирана всякаква административна преценка, решението бе взето само от професионалисти.

- Решението по какви критерии се взима?

- Те са доста, но основните са фирмите, които идват, да са с жизнеспособен екип и бизнес модел и продуктите, заради които идват, да са иновативни. Има и напълно формални критерии - да са на не повече от 3 години, поне 30% от ежедневната им дейност да е свързана с развойна дейност и т.н.

- Споменахте, че започва много силен пролетен сезон. Какво друго сте планирали в близките месеци?

- По отношение на работата с технологични компании най-важното е да

стартираме

инкубационната си

програма

Тя на практика е съгласувана и ние работим в партньорство с разпознаваеми хора и професионалисти, които имат доста опит в работата със стартъпи.

Лабораториите също са един от най-важните ни ангажименти. Правим много сериозни усилия да се разшири капацитетът като екип, в почти ежедневни контакти сме с няколко правителствени институции и министерства, така че частта, която зависи от публичната подкрепа, да бъде налична.

Същевременно работим много сериозно със самите лабораторни екипи, за да генерираме проекти и да кандидатстваме, защото това е една от линиите, по които лабораториите могат да се финансират. Много интензивно промотираме възможностите на лабораториите, които българската индустрия или бизнесът, дори и той да е съвсем малък, може да намери. На следващо място -

опитваме се да

привлечем ключови

нови, интересни

изследователски

проекти, които да се

случат на

територията на

“София Тех парк”

Вече работим по няколко с водещи български университети и организации в областта на технологичен трансфер.

Сезонът за сградата “Джон Атанасов”, където се случват събитията, също е много интензивен. Почти всички дни през април, май, юни са заети с най-различни събития, фестивали за деца и студенти, бизнес форуми.

Другото ни постижение, за което много се радваме, е “ТехноМеджикЛенд” - интерактивната ни експозиция, предназначена за най-малките ни “клиенти” - децата между 7 и 14 години. Всеки уикенд се провеждат уъркшопи, които разказват на подрастващите за различни индустрии и технологии.

Другата посока, в която се движим, е колаборация с все повече училища. Идват отвсякъде - от Тетевен, Габрово, градовете около София. Много училища в столицата провеждат часовете си при нас или идват на посещение.

- Как върви подготовката за третата фаза на парка?

- Това предстои да се случи в рамките на 2019 г. Имаме изключително добра комуникация с представителния орган на Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност”.

Средствата,

предвидени за

“София Тех парк”,

са около 40 млн. лв.

и са налични

В момента тече един много интензивен анализ от нашия екип, екипи от оперативната програма и стуктури на ЕК. Целта му е да се определи какъв тип дейности спрямо сегашната ситуация в парка биха били най-полезни и в какъв размер да е финансирането им. Така че следващите месеци ще бъдат определящи.

Средствата ще са фокусирани най-много във водещите компоненти на парка - работата с технологични компании и развитието на капацитета на лабораториите. Ще се постараем и за другите компоненти да има известна подкрепа.

Имаме и две нови инвестиции на територията ни, които в момента се строят с доста добри темпове. Това са две нови офис сгради, с които се надяваме да привлечем интереса преди всичко на технологични компании. Те трябва да са готови до средата на 2020 г. и са с обща площ 60 хил. квадратни метра.

CV

l Роден е на 27 януари 1970 година във Видин

l Завършил е английска гимназия, а висшето си образование, специалност “Международни икономически отношения”, получава в УНСС

l Работил е във Фондация за реформа в местното самоуправление, а после и като експерт разработване и управление на европейски проекти на свободна практика

l От 2013 година работи в “София Тех парк” АД последователно като експерт “Мониторинг и отчитане” и ръководител на екип “Иновации и проекти”

l От май месец 2018 година е изпълнителен директор на “София Тех парк” АД

l Женен, с две деца