Крайният срок за решението на немския гигант е през май

Решение къде да построи завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн VW ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере по-добрата от тях.

Четирите държави са България, Сърбия, Румъния и Турция, като в момента лек превес има България, съобщиха пред “24 часа” запознати с изборния процес.

Инвестицията е за 1,4 милиарда евро и отваря 5000 работни места. Първите автомобили ще излязат от новия завод през 2023 година. Най-вероятно това ще са модели на шкода и сеат.

Основните критерии при подбора са три: цена и квалификация на работната ръка, цена на енергията и инфраструктура.

Унгария и Полша са отпаднали още при предишните проучвания. Причината е, че там работната ръка е по-скъпа. Подобен проблем има и Румъния. Тя е членка на ЕС, има опит в автомобилостроенето, но няма подходяща инфраструктура. В страната липсват магистрали. Работната ръка също не се намира лесно - квалифицираните кадри са в процъфтяващи региони като Тимишоара и Клуж, като за тях се състезават десетки фирми. В по-изостанали региони като Яш има работна ръка, но няма инфраструктура.

Турция не е член на ЕС, а вс е по-опънатите отношения между ЕС и Анкара, особено между Берлин и Анкара, са охладили доста интереса на германците.

Сърбия и дори Македония са по-предпочитани от Турция и Румъния. Основният недостатък на Сърбия е, че не е член на ЕС, и това усложнява малко повече износа на коли. От друга страна фактът, че не са членки, им дава друго предимство - държавата може да подсигури инвестицията с финансови гаранции, за които няма таван. Сърбия е по-близо до Германия от България и има опит в автомобилостроенето.

Предимствата на България са перфектното място за завод на мястото на “Кремиковци”, който е точно до летището. Магистралите и ниските работни заплати са друг плюс. Също и фактът, че като член на ЕС страната е част от общия пазар и няма никакви пречки пред производство, внос и износ с другите страни членки. България има и много тесни търговски връзки с Германия, немският език е популярен и се говори от немалко българи, в София се стичат квалифицираните кадри от цялата страна. Освен Кремиковци кандидат за завод е и преживяващият икономически бум Пловдив.

“24 часа” вече писа за двата терена, които са оглеждани в България, но в началото на годината се знаеше, че решението ще се вземе през април. Отлагането с един месец най-вероятно е заради договарянето с Брюксел на допустимата държавна помощ, която страните членки имат право да договарят със стратегически инвеститори.