След като стана ясно, че България има лек превес пред Сърбия за изграждането на чисто новия завод на Volkswagen, логичен е въпросът какви автомобили ще се сглобяват в Кремиковци или край Пловдив, ако нашата страна бъде избрана от германския концерн. Със сигурност това ще са модели на Skoda и Seat, като се очаква през 2023 година тези коли да са електрифицирани - или хибриди, или със задвижване на ток.

Първоначално автомобилни специалисти твърдяха, че новият завод на Балканите ще бълва стари модели на Volkswagen, но това не е така. Босовете на германската компания нееднократно обявиха, че се поема път към огромни инвестиции към електрификацията на моделите, като по този начин от фабриките на автогиганта няма да излизат модели без наличие на електрически мотор.

Това ще са коли или комбинация между двигател с вътрешно горене и електрически агрегат или само на ток. Анализатори изчисляват, че е много по-евтино да монтираш новите поточни линии за колите с батерии в нова фабрика, отколкото да преобразуваш сегашните заводи.

Два електрически

прототипа на Skoda

и Seat бяха показани преди броени дни на автосалона в Женева. За тях специалистите са на мнение, че това са предсерийни варианти, а не фантастични концепти и при всички положения до година-две ще излязат на пазара. Става въпрос за електрически кросоувър на чешката марка и по-малък хечбек на испанската фирма.

Електрическият сеат се очаква да влезе в производство още догодина.
Електрическият сеат се очаква да влезе в производство още догодина.

Skoda Vision iV Concept прикова погледите край Женевското езеро с уникалния си дизайн, който прилича на Lamborghini Urus. Бъдещият купе кросоувър ще е първият на чешката марка изцяло електрически автомобил и ще използва новата платформа на групата на Volkswagen.

Концептуалният автомобил разполага с хоризонтална светлинна ивица, която преминава през цялата решетка и свързва LED фаровете.

Вратите нямат

дръжки,

като само едно докосване ги отворя автоматично. Класическите огледала са заменени с камери, осигуряващи 180-градусов изглед, който се предава и в огледалото за обратно виждане.

Vision iV се захранва от два електрически мотора, на предния и задния мост, и задвижва и 4-те колела. Мощността от 306 к.с. се разпределя към колелата в зависимост от настилката и сцеплението. Автомобилът има максимален обхват от 500 км с едно зареждане на батерията, която ще се пълни до 80% само за 30 минути на специални станции. Чрез използването на лазерни скенери, радарни сензори и камери, концептуалният автомобил е способен дори да шофира самостоятелно и да се паркира сам. Vision iV може да бъде отключен и стартиран само със смартфон. Концептуалният автомобил е способен също така да следи сърдечната честота на водача, като по този начин осигурява по-голяма безопасност и ако е необходимо, може да спре напълно.

Vision iV може да

набере от място до

100 км/ч за 5,9

секунди,

а от 80 до 120 км/ч отнема по-малко от 4 секунди.

Seat el-Born пък ще е първото 100% електрическо превозно средство на испанската марка. Колата е кръстена на един от най-емблематичните квартали на Барселона. Екологичният хечбек ще започне да се произвежда през следващата година във фабриката в цвика, като се очаква след това производството да бъде преместено в новия завод на Volkswagen.

Seat el-Born обещава пробег с едно зареждане на акумулаторите до 420 км, като презареждането до 80 процента от капацитета ще отнема едва 47 минути. С мощност от 204 конски сили бъдещият електрически сеат ще ускорява от място до 100 км/ч за 7,5 секунди.

В Женева бе представен втората серийна Skoda Kamiq, която засега е само с двигател с вътрешно горене, но най-вероятно ще се превърне и в хибрид.
В Женева бе представен втората серийна Skoda Kamiq, която засега е само с двигател с вътрешно горене, но най-вероятно ще се превърне и в хибрид.