Компанията успява да мотивира млади българи, завършили в Холандия, Германия и дори в Тайланд, да дойдат у нас

“Кандидатствах в около 20 компании, получих предложения и проведох интервюта с 16 от тях, но накрая се спрях на “Кауфланд”. Това, което ме впечатли, беше методът на подбор - още в начална фаза добиваш усещането, че нещата са сериозни, а не просто за да се запълни дадена позиция.

Това е историята на 26-годишния Кирил Лудачки, който, след като завършва в Холандия специалност “Логистика и управление в транспорта”, решава да потърси работа в България. Вече седми месец е част от екипа на “Кауфланд”. Лудачки е сред

първите избрани

по мащабната

обучителна програма

на търговската верига “Управители на бъдещето”. Нейната цел е да намери хора с малко или почти никакъв опит, които имат потенциал да се развиват в компанията. Студенти в последен курс или абсолвенти преминават през едногодишно обучение у нас и в чужбина, като се подготвят за експертни или ръководни позиции в компанията.

Програмата се дели на три части. Първите 6 месеца обучаващите се са в отдела, в който искат да работят. Лудачки например е в този, който отговаря за стоковите потоци. След това отива в друго звено за 3 месеца - в случая в някой от магазините, а последните 3 месеца ще е в новия склад в логистичната база на “Кауфланд” в с. Стряма край Пловдив. Той беше открит миналия месец и даде работа на още 100 души, увеличавайки работните места в базата до 600.

Докато следва в Холандия, Лудачки работи в голяма международна логистична компания. Но в “Кауфланд” намира предимства - “тук имам един добър спектър как си взаимодействат различните структури - продажби, снабдяване, логистика, складиране”, казва той. Не е типичният стажант, а има собствени проекти и задачи. Освен това получава възнаграждение, равно на това, което ще взема на бъдещата си позиция.

Нови групи “Управители на бъдещето” започват през януари, април, юли и октомври. Самият изпълнителен директор на “Кауфланд България” Иван Чернев е започнал с такава програма в Германия, разказва HR директорът Виктор Фачев. Той е завършил в Австрия, а след това е живял в Германия и САЩ. “Накрая се върнах в България и дойдох в “Кауфланд”. Причините са две - едната е, че има невероятното усещане да си част от нещо голямо, международно. Процесите в България са абсолютно съпоставими с всички останали държави. Другото, което за мен е много важно, е, че сме един от най-големите работодатели в страната и най-голямата търговска верига. С работата си

докосваме почти

всеки един член

от обществото ни”,

казва Фачев.

33-годишният Атанас Тетиков е друг пример за млад човек, завърнал се от чужбина, за да работи в търговската компания. Той завършва и работи 8 години в Германия, а след това заминава за 7 месеца в Тайланд. “Исках да се развивам като проектов мениджър там, но се появи възможността в “Кауфланд”, казва Тетиков. От декември 2018 г. той е експерт консултант и изпълнителен асистент на директора Иван Чернев. За позицията си преминава през двумесечна детйална подготовка. Запознава се отблизо и с работата в магазините. Това е задължително за всеки служител, който започва работа в компанията, без значение каква позиция заема.

Марина Филипова пък е част от семейството на “Кауфланд” от 11 години - през лятото на 2008 г. започва като касиер за лятната ваканция, докато все още е студентка. Оттогава се изкачва по стълба от няколко позиции, за да стигне до сегашната си длъжност - ръководител на Сектор ТРЗ, отговаряща за най-големия от ЧР екипите.

“По специалност съм електроинженер, но “Кауфланд” ме отказа от електроенергетиката. Динамиката тук е много по-интересна, всяка година стартират различни вълнуващи итернационални проекти”, споделя Филипова. Един от тях е електронното отчитане на работното време, което се въвежда поетапно от 2012 г. и тази година ще бъде адаптирано и към последното звено - логистиката. То дава възможност

работното време на

служителя да бъде

заплатено до минута

Ясният механизъм на заплащане на всички 6500 служители е едно от нещата, които правят “Кауфланд” добър работодател, обяснява Виктор Фачев. Редовно се правят проучвания на пазара, за да се поддържат добри нива на възнаграждение. Второто е работната среда, която се грижи за постоянното подобрение и обучение на служителите. През последната година компанията е инвестирала близо 800 хил. лв. в обучения и всеки един служител е преминал поне 5 такива - както за меки, така и за твърди умения.

Това е една от причините “Кауфланд България” да бъде отличена като Топработодател у нас от международната организация Top Employer Institute. Оценена е и инвестицията от близо 1 млн. лв. за миналата година за по-здравословен начин на живот, както и жестовете към служителите. Например от месец насам всеки, който стане родител, получава пакет с продукти за бебета на собствената марка на “Кауфланд”. Тези с 10-годишен юбилей във фирмата пък получават Всеки служител с юбилей получава бонус, грамота, сребърна значка с логото на компанията и символичен подарък - авокадо, изработено от месинг, което носи специално послание за признателност, защото служителите ни са в сърцевината на успеха на нашата компания, те допринасят всеки ден за свежестта и качеството, което даваме на клиентите”, казва Фачев и допълва, че тази година 300 души ще получат своето авокадо.

По този начин фирмата привлича не само млади българи, но и чужденци - Валтер Волф е 38-годишен германец, владеещ 5 езика, но избрал да работи в “Кауфланд” у нас.

По две причини - “първата е България, обичам страната. И второ, в “Кауфланд” специално в България виждам много потенциал”, казва той на чист български език.

Волф е директор на управление на веригата за доставки, а най-важното за него е доверието и мотивацията на хората. Лично за него тя се състои в работата с хора, това е и най-голямата му сила - общуването и създаването на контакти.

Ученици и студенти стават стажанти в търговската верига

Преди 4 години “Кауфланд” стартира дуално обучение с две училища - Националната финансово-стопанска гимназия (НФСГ) в София и Професионалната гимназия по икономика (ПГИ) в Перник.

Във филиалите вече работят първите 5-има ученици. “Обратната връзка е много добра, защото ние планираме не само да добият опит в търговската ни мрежа, но и да участват в интересни процеси в централата”, казва Виктор Фачев.

Компанията предлага и платена практикантска програма за ученици, завършващи средното си образование и имащи навършени 18 години. Тази година през летните месеци тя ще обхване 35 от хипермаркетите на веригата в 24 града в страната. За студенти се предлагат и целогодишни стажантски възможности в централата и в централния склад.

Виктор Фачев.
Виктор Фачев.
Валтер Волф
Валтер Волф