Някога обект на подигравки, чешките автомобили Skoda спечелиха британците, но излизането на Великобритания от ЕС може да нанесе тежък удар върху марката и цялата чешка икономика.

Великобритания е петият по големина пазар за износ на Чехия, която е член на ЕС, населението й е 10,6 милиона души и е изключително зависима от износа в чужбина, особено на автомобили.

ЕС даде срок на Великобритания до 31 октомври да осигури напускане на блока със споразумение, но е възможен и твърд Брекзит, който ще наложи високи мита върху автомобилите.

Skoda, която е контролирана от Volkswagen от 1991 година, изнася около 80 000 коли във Великобритания годишно или около 10% от годишното си производство.

В електронно писмо до АФП Skoda посочва, че се притеснява и се подготвя за всички сценарии. Компанията призова за решение, приемливо за всички страни, но отказа да даде повече подробности.

Вицепрезидентът на Чешката индустриална конфедерация Радек Шпицар отива още по-далеч, като предупреждава, че на компанията може да бъде нанесен тежък удар.

"Твърд Брекзит би означавал 10% мито върху автомобилния внос, а това би било болезнено," каза той пред АФП.

"Би задушило търсенето на коли. Компании като Skoda не биха се сринали, но биха изгубили част от важен пазар," каза Шпицар.

Въпреки мрачните перспективи Skoda отчете нарастване на продажбите си за първото тримесечие във Великобритания с 3,6 % на годишна основа до 22 200 бройки, каза говорителят на компанията Зденек Щепанек.

Шпицар отбеляза, че Великобритания също така е "символичен" пазар за марката, която измина дълъг път от обект на шеги до една от най-уважаваните марки в страната.

Няма вече шеги

"Как да удвоиш стойността на една Skoda? Напълни резервоара с бензин!".

Това бе една от популярните шеги за тромавите модели на Skoda, произвеждани през 80-те, когато Чехословакия, предшественичката на Чехия и Словакия, все още беше комунистическа.

Още една шега: "Знаете ли защо Skoda има загряващо се задно стъкло? За да може като я бутате към къщи през зимата да не ви измръзват ръцете".

Британците обаче постепенно омекнаха - моделът Fabia бе определен за кола на годината от списание "Уот кар?" през 2000 година, а Yeti стана най-добра кола, която да притежаваш, в допитване от 2013 година сред 46 000 британски шофьори, направено от списание "Ауто експрес".

"Никой сега не се срамува да кара Skoda, хвали я и Джереми Кларксън в Top Gear, а се кара и от таксиметрови шофьори", казва Шпицар.

"Великобритания е символичен, важен пазар, а Брекзит ще бъде ужасно неприятен за марката," допълва той.

Твърд Брекзит би намалил чешкия износ за Великобритания с 20%, чешкия брутен вътрешен продукт с 1,1 процента, а заетостта с 40%, предупреждават анализатори от Ceska sporitelna bank, чешкото подразделение на австрийската Erste Bank.

Чешките компании продават стоки за 210 милиарда крони (8,2 милиарда евро, 9,2 милиарда долара) във Великобритания годишно, като автомобилният износ представлява над половината според Ceska sporitelna bank.

Автомобилната промишленост представлява над 20% от чешкото промишлено производство. Тя е най-застрашена от Брекзит заради размера, който има в икономиката, казва пред АФП главният икономист на Deloitte Czech Republic Давид Марек.

Три световни автомобилопроизводителя с заводи в Чехия произведоха над 1,4 милиона автомобила през 2018 година, нов рекорд, като Skoda покрива над 60% от това производство.

Южнокорейският автомобилостроител Hyundai и TPCA, съвместна компания на японския автомобилостроител Toyota и на френския Peugeot-Citroen, също имат заводи в Чехия.

"Твърдият Брекзит ще бъде неприятен"

Процъфтяващият автомобилен сектор има голям принос за икономическия растеж след 2013 година, който за миналата година бе 2,9 %, а предходната - 4,5 % .

Производителите на електроника, компоненти за ядрени централи, сладки изделия, фотооборудване и други стоки в Чехия също се притесняват.

Имаме приходи от над 10 милиона евро във Великобритания, което е около 4% от общите ни приходи, казва Томаш Коларж, главен изпълнителен директор на компанията за производство на болнични легла и матраци Linet.

"Твърдият Брекзит би бил неприятен, но не и решаващ," допълни той.

За Linet, както за автомобилопроизводителите и другите компании, Брекзит най-вероятно ще означава, че ще трябва да получат нов сертификат за продажби на британския пазар.

"Това е немитническа търговска бариера, независима регулация, която присъства във всички страни извън ЕС. Може да отнеме време да получим сертификата," каза Коларж.

Запасяването е начин да се избегне проблемът, но Linet не може да го направи, тъй като продуктите й са специфични за всяка болница или клиника. Но пък компанията се запасява със споени части от британски доставчик.

Не искаме да останем с празни ръце, това ще ни засегне като цяло, защото продаваме матраци по целия свят, каза Корал, който очаква Великобритания да наложи мита от 6,5 % на специалните матраци, произвеждани от Linet, ако се стигне до твърд Брекзит.

"Трудно е. Все още се надявам, че ще проявят здрав разум," каза той.

(От БТА)