На 9 юни трябва да обявят концесионера

“Новият терминал и нова писта на летище София са задължителни и трябва да бъдат изградени до десетата година. Мисля, че много по-скоро ще бъде направен, защото в момента летището е достигнало до своя проектен капацитет”. Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков на въпрос на “24 часа” след изслушването му пред ресорната комисия в парламента за етапа на концесионната процедура за летището.

Транспортният министър обясни, че на 9 май публично ще бъдат отворени офертите на петимата кандидати за концесиониране на аеропорта.

На въпрос кога ще бъде обявен победителят в надпреварата, Желязков уточни: “Ще бъде в период не по-малко от 1 месец, защото изключително важно ще бъде преценяването на техническите параметри, финансовите модели и къде ще бъде разположен новият терминал. Не е само въпрос на математическа съпоставка кой е дал по-висока цена, а преценка как ще изглежда летището през следващите 35 години”, каза той. И подчерта, че срокът 9 юни е условен, тъй като зависи от работата на комисията.

Министърът коментира и изказванията против отдаването на летището на концесия. Той припомни позицията отпреди няколко дни на Световната банка, с която тя поздравява правителството на България за подадените 5 оферти.

Желязков уточни, че участникът, който бъде определен за концесионер, трябва да плати 550 млн. лв. на държавата, за да влезе договорът в сила, а бъдещите инвестиции не могат да бъдат по-малко от 600 млн. лв.

Той допълни, че важен елемент за класирането ще бъдат годишните концесионни възнаграждения, които не могат да бъдат по-малко от 15 млн. лв. на година или 10% от всички приходи от дейността на летището.