Разследване е установило, че "Рено" (Renault) е манипулира двигателите на произвежданите от компанията автомобили, за да омаловажи отделяните вредни емисии на азотни оксиди, което е направило неефективни пречистващите автомобилни системи в градски условия, съобщи в понеделник френският вестник "Льо Монд", цитиран от БНР.

Според доклад, видян от френското издание, Висшият институт за автомобилостроене и транспорт е провел тестове, които са показали "съществуването на модификация на устройствата за обеззаразяване, позволяващи адаптиране към процедурата по хомологация (технотеста, който трябва да бъде преминат, за да бъде получено одобрението за продажба) по начин, различен от реалните условия на употреба".

Съобщава се, че разследването е установило, че направените от "Рено" модификации са преустановили работата на почистващите системи, когато превозните средства се движат под 50 километра в час и при температури под нива, които често могат да наблюдавани при незимни условия.

Освен френската компания Renault, в процес на разследване за измама на тестовете за замърсяване чрез намаляване на емисиите на азотен оксид се намират и немските автомобилни гиганти Audi, BMW, Daimler и Volkswagen.

Преди месец Европейската комисия обяви, че е информирала немските автомобилостроителни компании BMW, Daimler и Volkswagen за предварителното си становище, че през периода между 2006-а и 2014-а година трите компании са сключили споразумение за ограничаване на конкуренцията относно развитието на технология за намаляване на вредните газови емисии на пътнически автомобили с бензинови и дизелови двигатели и по този начин са наруши антимонополните правила на ЕС.

Ако разследването докаже, че загрижеността на Комисията е основателна, и след като компаниите упражнят правото си на защита, ЕК може да наложи глоба в размер до 10% от годишния световен оборот на визираните дружества.

Новината на "Льо Монд" доведе до рязко понижение на акциите на Renault с над 2% по време на днешната търговия на борсата в Париж. Под силен натиск от продажби се намира и акциите на германските автомобилни компании, засегнати от скандала, като негативно влияние върху този важен индустриален сектор оказва и растящото търговско напрежение между САЩ и Китай. На борсата във Франкфурт акциите на Daimler се понижават с 2,7%, на Volkswagen - с 1,22% и на BMW - с 1,5%.