В селекцията са останали само България и Турция, твърдят вътрешни източници от Фолксваген, цитирани от Ройтерс. Концернът току-що взе решение да започне конкретни преговори за планираната си голяма инвестиция.

Управителният съвет и Бордът на Фолксваген взеха важни, основополагащи решения за бъдещето на концерна, четем днес в съобщение на автомобилния гигант. То беше публикувано след заседание, на което бе взето и решението да се започнат конкретни преговори за планирания в Европа нов завод на Фолксваген. Преговорите ще се водят с онези потенциални дестинации, които са останали в селекцията, съобщават от концерна, а агенция Ройтерс цитира вътрешни източници, според които тези дестинации са България и Турция.

България има (поне) едно ключово предимство

Още преди месец агенция ДПА съобщи, че в надпреварата за огромната инвестиция на Фолксваген явно са останали само две страни - България и Турция. Засега няма ясен фаворит, знае се само, че става дума за инвестиция в размер на над 1 милиард евро, написа тогава ДПА и припомни, че плановете на Фолксваген за изграждане на нова фабрика в чужбина вече предизвикаха смут в Съвета на работниците и служителите на концерна. Синдикалистите смятат, че вместо да се строи нов завод, трябва просто да се преоборудват вече налични мощности.

И докато България и Турция все още могат да таят надежди, Сърбия явно ще трябва да се примири с мисълта, че е отпаднала от надпреварата. Само преди две седмици германският ФАЦ цитира сръбския президент Вучич със следните думи: "Нашата оферта е по-добра от тази на България. (...) Готови сме да предложим двойно по-високи субсидии и облекчения в сравнение с България. Имаме добре квалифицирани кадри, директно на границата с ЕС. А преди три години въведохме и дуалната образователна система по германски образец". Вучич обаче признава, че България има едно ключово предимство: членството в ЕС.

Плюсовете на Турция

Турция също смята, че има добри шансове да привлече инвестицията. Според хамбургския социолог Ясар Айдън, цитиран от „Аугсбургер Алгемайне", турският вътрешен пазар е голям, производствените разходи - ниски, а кадрите - добре квалифицирани. Освен това поради ръста на безработицата в Турция на тамошния трудов пазар могат да се намерят достатъчно добре обучени хора.

Но предимствата на Турция не се изчерпват само с това, казва Айдън и изброява: Турция има свободен достъп до вътрешния пазар на ЕС, предимство е и близостта с Азия, с Близкия Изток и със сферата на руско влияние. А освен това турската държава насърчава с много пари изследователската и развойната дейност в автомобилостроенето.

Планът на Фолксваген

Още в средата на ноември Фолксваген обяви, че през следващите пет години ще увеличи инвестициите си в електромобилност, автономно шофиране и дигитализиране до почти 44 милиарда евро, като 30 милиарда ще бъдат вложени само в електромобилност. Обявено бе също така, че производството на Skoda Karoq и Seat Ateca ще бъде преместено в нова производствена мощност, за която се търси място в Източна Европа. Замислено е новият завод да облекчи производството на Skoda. Още миналата година директорът на дъщерната фирма Бернард Майер заяви, че капацитетите на заводите на Skoda в Европа са изцяло запълнени.