Кой ще спечели инвестицията за 1,4 милиарда евро, ще се реши през октомври

“Фолксваген” започва преговори с няколко града в България и Турция, за да реши къде точно ще построи своя нов завод.

На заседание на борда на директорите на автомобилния концерн в Берлин във вторник бе решено да се премине към следващата стъпка от планираната милиардна инвестиция.

След дълго оглеждане на много източноевропейски държави експертите на “Фолксваген” са се спрели на две кандидатки за инвестицията - България и Турция. При предишни огледи

отпаднаха Полша,

Чехия, Сърбия

и Румъния

Инвестицията, за която се борят България и Турция, е за 1,4 милиарда евро и ще отвори 5000 работни места.

Окончателно решение къде точно ще е заводът, ще се вземе през октомври на следващото заседание на борда на директорите. Намерението за нова инвестиция извън Германия бе обявена от шефа на “Фолксваген” Херберт Дис още миналия ноември. Тя обаче срещна острата съпротива на Съвета на работниците към концерна.

В Германия всяка фирма с над 100 души персонал е длъжна да има и такъв съвет, който участва във вземането на решения за бъдещето на компанията и без неговото съгласие те не могат да се осъществяват. Съветът на работниците се обяви против изнасяне на работни места в чужбина, без да са гарантирани работните места в Германия.

“Готови сме да преговаряме за тези промени в структурата на концерна само ако те изключват влошаване на положението на работещите в него”, обърна се към служителите на “Фолксваген” шефът на работническия съвет Бернд Остерло.

Смята се, че обещанието на концерна да построи собствен

завод за батерии

за електроавтомобили е

било разменната

монета,

за да се умилостиви съветът на работниците. Този завод ще бъде построен в Залцгитер, ще струва почти 1 милиард евро и ще отвори на първо време 700 работни места. В същото време плануваните съкращения на работници няма да са от уволнения, а с излизане на 7000 души в пенсия по-рано. Вместо на 67 те ще бъдат частично освободени на 63 години, без това да намали пенсиите им. Частичното освобождаване означава работа почасово, така че да се създадат нови работни места за младите. Този модел съществува в Германия и Австрия, за да предотвратяват големи социални удари при необходимост от съкращения. Допълнително “Фолксваген” планира да излезе на борсата и с производство на тирове.

Както и евентуално да продаде производството на големи мотори и турбини, което ще донесе нови свежи средства.

Съветът на работниците се е съгласил с тези планове, но все още не е дал окончателно своето “да”. “Искаме гаранция за добра перспектива пред работещите във “Фолксваген”. Това означава добра работа и сигурни договори”, пише още Остерло.

Концернът планира да намали разходите си до 2023 година с 6 милиарда евро и това е една от причините да се търси производство в страни с по-ниски разходи.

Изнасянето на производството в България или Турция също така ще освободи германските фабрики за преминаване към производство на електроавтомобили. Амбициозният план на концерна е да заложи изцяло на този модел коли за немския пазар.

За да позволят строежа на нов завод обаче, от Съвета на работниците настояват първо да се използват всички възможни капацитети на “Ауди” в Инголщат и “Фолксваген” във Волфсбург, където според тях има възможност от още назначения.

Новият завод в чужбина обаче ще произвежда коли от марките “Шкода” и “Сеат”, които са изнесени до голяма степен така или иначе в Чехия, а там капацитетът е напълно зает и няма възможност за увеличаване на производството.

Дали Турция

или България

ще спечели

инвестицията,

зависи от много

фактори

Един от основните обаче е стабилността, а последните събития в Турция разколебават доста инвеститори. Те са и причина турската лира да се срине. Докато в България обвързването на лева с германската марка, което го връзва на практика и с еврото, както и членството в ЕС правят всякакви дългосрочни планове стабилни, смятат запознати с нуждите на автомобилостроенето.

Най-големият

проблем на

България е

липсата

на кадри,

но 5000 души не е невъзможно да бъдат намерени. Ескалацията на отношенията на Турция с Германия така или иначе затруднява планирането на германските инвеститори, а споровете между САЩ и Турция я правят още по-трудна за избор. Германските автомобилни концерни от години се опитват да смекчат политиката на Тръмп към европейския внос на коли и да избегнат налагането на мита.

Отношенията на политическо ниво между България и Германия също са много по-добри от тези в Турция. Миналия месец на посещение бе германският президент, а другата седмица на визита пристига германският външен министър.

В крайна сметка кой ще надделее при решението на “Фолксваген”, ще се реши в следващите няколко месеца и всичко зависи не само от външните фактори, но и от боричканията вътре в концерна.