Три месеца ще се проверява дали толсистемата работи. На 16 август започва реално тестване на толсистемата на терен. Това решиха представители на транспортния бранш на среща с премиера Бойко Борисов, регионалният министър Петя Аврамова, финансовият - Владислав Горанов, зам.-регионалният Николай Нанков.

Официално новата система за таксуване трябваше да заработи от 16 август. Да се отложи обаче бе решено заради недоволството на превозвачи. Тестовете ще започнат с предоставени от бранша превозни средства, на които ще бъдат монтирани бордови устройства. Така ще се проследи движението на вътрешния и транзитния тежкотоварен трафик и на автобусите в България, които ще плащат такси за изминато разстояние.

Тестовият период на терен на системата изтича през ноември. Той може да приключи и по-рано, като срокът ще бъде уточнен в разговори с превозвачите.

На срещата всички представители на бранша изказаха желание през тестовия период да монтират бордови устройства на всичките си автомобили, обясни министър Петя Аврамова.

През този период превозвачите няма да бъдат облагани с тол такса, а ще продължат да плащат винетна.

След края на месец май ще бъде свикан и вече конституираният обществен консултативен съвет по въпросите на тол системата към министъра на регионалното развитие. На него в по-широк формат ще бъдат представени нови варианти на тарифите и обхвата на тола в България.

Министърът на финансите разбра, че сме за толсистемата, не е превозвачите да не искат хубави пътища, коментира за “24 часа” изпълнителния директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

Вариантът на МРРБ според превозвачите е най-консервативен, тоест - най-скъп. На този етап никой нямало да коментира тарифи и обхват на пътищата, за които ще има цена за преминаване.

Първо ще се тества както колко ще излезе пътуването, така и трафикът и след това ще се преценява какви да тарифите и за кои пътища да са. По това е постигнат консенсус.

Според Аврамова всички граждани и браншът на превозвачите искат добри пътища. За тях обаче били необходими и много средства:

Приходите от винетни такси са от порядъка на 370 млн. лв. Около 600 млн. лв. годишно е недостигът, за да работим и да удовлетворяваме всички искания за добри пътища в България, каза още Аврамова.