С годишни приходи от 1,3 млрд. лв. и активи за 1,4 млрд. е сред най-големите независими бизнес групи

Основан през 1998 г., “Еврохолд България” е една от най-големите независими бизнес групи в Централна и Източна Европа. Развива бизнес в сферата на застраховането, лизинга, продажбите на автомобили, управлението на активи и инвестиционните услуги.

Холдингът оперира в 12 държави - освен в България, има бизнес в Румъния, Северна Македония, Украйна, Русия, Гърция, Грузия, Беларус, Чехия, Полша, развива нишови операции в Испания и Италия.

“Еврохолд” е и най-голямата публична компания в България по приходи, чиито акции се търгуват на Българска фондова борса - София.

Годишните приходи на холдинга достигат 1,3 млрд. лв., а активите се оценяват на 1,4 млрд. лв. Клиентите са 2,5 млн., има 3000 служители. Основните акционери са “Старком” и KJK Fund II Sicav Sif Balkan, притежаващи съответно 54 и 12%. “Старком” се контролира от Асен Христов, Кирил Бошов и Велислав Христов. Първите двама са съответно председател на надзорния и управителния съвет на “Еврохолд”. (Кои са другите основни мениджъри - виж графиката).

KJK Fund е инвестиционен фонд със седалище в Люксембург.

Застрахователните услуги на холдинга са съсредоточени в “Евроинс”. Компанията оперира в 12 държави и предлага всички застрахователни продукти. Има 14% пазарен дял в Румъния и над 8 на сто в България. Брутният премиен приход годишно възлиза на 330 млн. евро.

В стратегията си за разрастването на международните пазари холдингът се съобразява с рисковете в отделните страни, регулициите и близостта до останалите свои основни пазари. Ако пазарът в дадена държава има сходен профил с тези, на които “Евроинс” вече оперира, тогава се купува местна компания или клон. Ако новият пазар се счита за по-рисков, се прави частично придобиване или партньорство с местен застраховател.

Следвайки тази стратегия, “Евроинс” придобива дружества от лидерите в застраховането като QBE, ERGO, TALANX и други. Това дава основание на “Евроинс” да се позиционира като предпочитан партньор на западните компании в сливанията и придобиванията.

Инвестициите в автомобилния сектор са съсредоточени в “Авто Юнион” - водещ автомобилен дилър в България, и “Евролийз” - лизингова група, оперираща в България и Северна Македония.

Автомобилният бизнес е вторият по значимост за “Еврохолд”, като носи над 16% от приходите на холдинга. “Авто Юнион” в България държи 14% от продажбите на нови автомобили, като пазарният дял почти се е удвоил за 5 години. През 2018 г. приходите на компанията се увеличават с 11% и са достигнали 121,5 млн. евро.

У нас компанията предлага и най-голям брой марки автомобили - 15. Близо половината от всички автомобили, продавани от “Авто Юнион”, се застраховат в “Евроинс”. При “Евролийз” увеличението на приходите през миналата година е с 8% до 14,7 млн. евро.

Услугите във финансовия сектор минават през “Евро-финанс”, което е едно от водещите дружества у нас в управлението на активи, брокерски услуги, инвестиционно банкиране. Компанията е и най-големият инвестиционен посредник в България по отношение на акционерния капитал. Има пълен лиценз от Комисията за финансов надзор и предлага търговия с повече от 260 инструмента, включително валута, благородни метали, нефт, индекси. “Евро-финанс” е член и на Deutsche Borse и има над 20-годишен опит с успешни приключени сделки.

Най-успешните световни компании инвестират в разностранни сектори

 

Достатъчно е да се погледне историята на някои от най-успешните световни компанвии, за да се види, че техният успех са дължи на стремежа непрекъснато да се променят и да търсят нови възможности. При това редица от тях отдавна не се занимават с това, с което са проходили в бизнеса. Но това не им пречи да са сред лидерите в областта си.

А примерите са достатъчно ярки и красноречиви. Например Shell е внасяла и продавала декоративни миди, а сега е една от най-големите компании в нефтения бранш.

Популярната в момента с бързи парични преводи и финансови услуги “Уестърн Юнион” стартира с изграждане на телеграфни линии между градовете в САЩ.

“Американ експрес” - един от основните издатели на банкови карти, започва с доставка на колети и пари. 3М - лидер в канцеларските материали, първоначално решили да се занимават със злато и отишли в Минесота на проучвания. Но там открили материалите за сегашния си бизнес.

Познатите основно като интернет гиганти Google и Amazon имат инвестиции в медицина, здравни и финансови услуги и какво ли още не.

Вероятно доста хора са чували за Уорън Бъфет най-малкото заради редовното му попадане в класациите на най-богатите хора в света. Неговият холдинг “Беркшаер хатауей” всъщност стартира като производител на текстилни изделия. Но Бъфет паралелно инвестира в застрахователни компании. Ръководеният от Уорън Бъфет холдинг има над 90 компании, а бизнесменът неизменно присъства в класациите за най-богатите хора в света.

Ръководеният от Уорън Бъфет холдинг има над 90 компании, а бизнесменът неизменно присъства в класациите за най-богатите хора в света.

В момента холдингът има над 90 компании от застрахователния, химическия, енергийния, хранителния сектор, продажбите на дребно, индустрията, железопътното строителство и други. Оперативната печалба през първото тримесечие на тази година е стигнала 5,56 млрд. долара, или около 3388 долара на акция. Надали акционерите в холдинга са недоволни от тези резултати, въпреки че трудно може да се твърди, че Бъфет има опит в бизнеса на всички 90 компании.

Според редица финансисти тези примери показват едно - че важното по отношение на опита и експертизата при такива сделки е какъв мениджърски екип ще сформира купувачът, който влиза в новия бизнес.

Има и още един важен аспект при избирането на “Еврохолд” за ексклузивен купувач на бизнеса на ЧЕЗ у нас - националната сигурност. Защото снабдяването с ток безспорно е част от нея. В такъв случай е добре, че този бизнес може да се управлява от най-големия публичен холдинг в България.

И то не заради т.нар. патриотизъм, а от чисто практически причини - компанията е базирана у нас и подлежи на най-строги регулации, а освен това е длъжна да обявява публично всякаква корпоративна информация, и то на всеки три месеца. Пример за това е, че “Еврохолд” вече обяви, че ще финансира сделката за ЧЕЗ у нас със собствени средства и със заем от световно утвърдени банки.