Нов терминал, статуяпред него, паркинги и хотели предлагат кандидатите за концесия

Ако критерият за оценка на офертите за 35-годишната концесия на летище София беше колко кеш ще прибира държавата, то класирането на кандидатите щеше да е ясно още в деня на отваряне на обвързващите предложения - 9 май.

Само че парите дават 55% тежест при класирането. Останалите 45 на сто от точките са за инвестиции, развитие, нов терминал, нови линии, трафик на пътници, сигурност и т.н.

Всички кандидати предлагат нов терминал, някои са включили паметник пред сградата, проучване на възможности за полети до САЩ и Азия.

Предложените кеш пари са ясни. И

5-те

участници

приемат

безусловно да

платят

първоначалното

концесионно

възнаграждение

на държавата от 550 млн. лв.

Консорциум “Витоша” с водеща фирма “Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид” предлага 26,01% от приходите. Това прави за 35 г. над 698 млн. евро.

Консорциум “Соф Кънект” , където водеща е френската инвестиционна компания “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс”, оферира 32% от приходите. За 35 г. това са близо 858,9 млн. евро.

Консорциум “ССБ София Еърпорт Джей Ви” с водещ партньор “ССБ Зауервайн & Шефер Бау” е с годишно възнаграждение 30,97%. Това прави 911,75 млн. евро за годините на концесия.

“Фрапорт България” е с годишно концесионно възнаграждение 27,39%, което прави 735 млн. евро за 35 г.

Консорциумът с водеща фирма “Еърпортс Де Пари” оферира 42,8%. За 35 г. това прави над 1,148 млрд. евро.

Парите, които ще влязат в държавата, са важни, но не по-малко важно какво летище иска да има България в следващите 35 г., какви инвестиции са предвидени.

Покрай финансовите параметри това предстои да се оценява. Министърът на транспорта Росен Желязков заяви при отваряне на офертите, че само заявленията са между 300 и 700 страници, цялата документация е огромна и един месец едва ли ще стигне за класация.

(Кой какво още предлага за летището, виж в долу.)

Консорциум “Витоша”

Консорциум “Витоша” се състои от “Манчестър Еърпорт груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид” и “BCEGI Кънстракшън” (Великобритания), чийто собственик е китайската “Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп”. Те оферират над 1 млрд. евро инвестиции за концесията. От “Манчестър Еърпорт” заявиха, че сумата е, без да се отчита инфлацията за периода. Ако тя се вземе предвид, парите стават 1,5 млрд.

Идеята им за нов терминал е при захождане за кацане да изглежда като група от арки. Обявяват, че ще реновират терминали 1 и 2, за да осигурят капацитет за периода до отваряне на новия терминал.

Планират неавиационните приходи да достигнат 308,9 млн. евро на година до 2054 г., ще го постигат и с интернет търговия и услуги, за да можели клиентите да планират предварително престоя си на летището.

Заявяват, че ще развиват летището като независима дестинация за авиокомпаниите, която може да се допълва с връзка до и от чуждестранни летища хъбове. Планират мрежата да се разшири до 150 международни дестинации до и от София, както и да дадат възможност на България да развива търговия, инвестиции и туризъм с градове от Северна Америка като Торонто и Чикаго и от Азия - например Шанхай, Пекин и Делхи. Не бе посочен обаче категоричен ангажимент да се открият линии до изброените далечни дестинации.

Прогнозата им за нарастване на трафика на пътници е от 7,3 млн. за 2019 г. до 22,1 млн. през 2054 г., или 3,2% среден годишен ръст. Най-високите темпове на растеж са планирани в първите 5 години - до 10,4 млн. през 2024 г. и годишен ръст от 7,2 на сто. В по-дългосрочен план се прогнозира трафикът да достигне 15 млн. през 2037 г., 20 млн. към 2049 г. и 22 млн. през 2054-а.

Изчислили са, че по прогнозна стойност управлението на летище София може да генерира 1,7 млрд. евро за срока на концесията.

Консорциум “Соф Кънект”

В консорциум “Соф Кънект” водеща е френската инвестиционна компания “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс” с партньор “Флугхафен Мюнхен” (оператор на летището в Мюнхен). Планират инвестиции от 608 млн. евро.

Разделили са развитието на летището на фази. В първата, която е до 2022 г., предвиждат 8,8 млн. пътници. През това време ще обновяват терминал 1, ще разширяват зоните за проверка и паспортен контрол. На терминал 2 ще бъде оформен коридор, за да се разделят пристигащите и заминаващите пътници. Планира се и ремонт на съществуващите зони, ще има нови стоянки за самолети и нов паркинг.

Във втората фаза планират 12,3 млн. пътници до 2030 г. Тогава ще се изгражда терминал 3, който ще замени терминал 1. Ще правят още 11 стоянки за самолети, като до 7 от тях пътниците ще преминават пеша от сградата до самолета. Мост ще свързва директно зоната за пристигане на паркинга със зоната за чекиране на терминал 3.

Трета фаза предвижда 14,5 млн. пътници годишно до 2035 г. Ще се разширява терминал 3, ще има още 10 стоянки. Предвижда се нов карго терминал на мястото на терминал 1.

Четвърта фаза предвижда 18-19 млн. пътници до 2043 г., ново разширение на терминал 3, още 9 стоянки и нов покрит паркинг.

Прогнозират ръст на пътниците от 6,9 млн. на 23,3 млн. до края на концесията. В търговската дейност предвиждат сегментиране на клиентите, още площи и заведения за хранене, дигитални онлайн услуги.

Консорциум “ССБ София Еърпорт ДжейВи”

Консорциум “ССБ София Еърпорт ДжейВи”, в който са “ССБ Зауервайн & Шефер Бау” и “Копенхаген Еърпортс”, не посочва инвестиции поне в обвързващото предложение. Но по условията на процедурата сумата не може да бъде по-малко от 600 млн. евро.

Този кандидат планира четири етапа на развитие: към 2021 г. ще пренастройва и консолидира текущите операции на летището и ще започне изграждане за терминал 3, който да е готов през 2024 г.

След 2024 г. прогнозира продължително развитие и разширяване с амбиция летището да стане регионален център. Предвижда конферентен център, модерни изложбени зали, технопарк, офис комплекс с търговски обекти и луксозен хотел.

Отвъд 10 годишния период ще разширяват перона на терминал 2 с 4 допълнителни стоянки за самолети и зоната за чекиране.

До 2024 г. възнамеряват да предоставят на пътниците изцяло обновен терминал 2 , който ще прелива в терминал 3, добавяйки допълнително търговска площ в съответствие с концепцията всичко да е под един покрив. Разширението на терминала включва и многоетажен паркинг със зона за краткосрочно паркиране. Отвъд 2024 г. бъдещото разширение ще е свързано с целите за справяне с трафика.

Ключовото в бизнес план е пазаруването и гастрономията да станат значително изживяване. Ще създават вътрешна търговска организация и ще въвеждат международно признат оператор за безмитна търговия.

“Фрапорт България”

От “Фрапорт България” са посочили “Фрапорт Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд” за изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности. Обявените инвестиции за срока на концесията са около 615 млн. евро. Планираните пътници към 2054 г. са 19 млн.

Новият терминал ще бъде свързан с терминал 2 и с метростанцията. Предвижда се 15-метрова статуя пред новия терминал. Записана е възможност за разширение на терминал 2, увеличаване на капацитета на багажната система и на пътническите ръкави на 10. Ще има нови паркинги и модерен карготерминал. Ще строят и енергиен фотоволтаичен парк в зоната на летището.

В бизнес плана предвиждат чрез търговската си програма да увеличават неавиационните приходи. Имат планове за бизнес парк с бизнес центрове и хотел.

Планират от 2022 г. терминал 1 да обслужва само вътрешни полети. Терминал 2 ще поеме всички останали, а новият терминал ще бъде пуснат през 2029 г.

Пресметнали са, че стойността на концесията е 3 872 723 691 евро, нормата на възвръщаемост е 13,72%. Плащанията към държавата са общо 3,324 млрд. евро, с инфлация.

“Еърпортс Де Пари” и “ТАВ Хавалиманларъ”

Консорциумът между “Еърпортс Де Пари” и турската “ТАВ Хавалиманларъ холдинг” оферира 903 млн. евро инвестиции за периода на концесията. В първите години ще инвестира и проектира в обновяване и разширяване на терминал 2. Това ще позволи извеждане на терминал 1 и прехвърляне на авиокомпаниите на новия терминал. Старият не е леснодостъпен с обществен транспорт, труден е за обслужване и не е енергийно ефективен, заключава кандидатът. Предвиждат разширение на терминал 2 до построяването на терминал 3, което ще стане до 2030 г. Планират допълнително разширение на терминал 3 през 2040 г.

Разселили са концесията на три фази – от 2020 до 2030 г., от 2030 до 2040 и от 2040 до 2055 г. Предвиждат новия терминал 3 да бъде интегриран с терминал 2, което ще понижи разходите и ще увеличи приходите, както и ще увеличи броя на излитанията и кацанията.

На нискотарифните авиокомпании ще предлагат повече възможност за разходно ефективна дейност, докато компаниите с мрежа от пълно обслужване ще се възползват от достъпа до развити услуги като ръкави и пътнически салони.

Търговски приходи ще докарат с подобрени услуги на пътниците. Планират ефективна писта, пътеки за рулиране и перон, за да се минимизира времето за изчакване на самолетите, да се предлагат бързо маневриране и гъвкавост.

За пътниците предвиждат инвестиции в автомобилен паркинг, подземни и многоетажни паркинги и улесняване на достъпа до метрото. За намаляване на вредните емисии ще използват енергия от ВЕИ.

На авиокомпаниите с растящ трафик ще се предлагат атрактивни пакети. Координирането на слотовете, часовете за излитане и кацане, ще намали претоварването на трафика. Концесионерът ще предостави на авиокомпаниите средства за подобряване на точността при излитания и кацания.