След големия провал на старта на електронната винетка в началото на годината, група млади българи виждат възможност да решат проблема с повторно плащане на винетки при грешен номер. Този гаф беше и eдна от причините за оставки в ръководството на АПИ, както и националното Тол управление. След като видели неспособността на държавата да се справи с нещо толкова просто, софтуерните специалисти решили да направят мобилно приложение. За по-малко от два месеца, екипът на "Телетол" създава мобилно приложение и подава документи за регистрация за право за извършване на продажба на електронни винетки.

В началото на 2019 г. Европа налага на България режимът за разпространение на електронни винетки и тол такси да е регистрационен. Тази регулация освобождава пазара от провеждане на обществени поръчки и вече всяка софтуерна фирма би трябвало да може да се регистрира като доставчик на услуги по продажба на винетки и тол такси.

6 месеца по-късно се оказва, обаче че държавата в лицето на Агенция "Пътна инфраструктура" е оказала скандален, според компанията отпор.

Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) отказа достъп до националната тол система на втория регистриран оператор на тол услуги в България – "Телетол" АД, съобщиха от дружеството на пресконференция в БТА днес (26 юни). Това на практика лиши от възможност компанията да извърши необходимите проби и демонстрация на техническа съвместимост. По силата на договор от 14 май 2019 г., между АПИ и „Телетол“, администрацията се задължава веднага да предостави парола за връзка със системата за тестове.

След безполезна кореспонденция и разговори, става ясно, че АПИ изчаква одобрение от австрийската фирма КАПШ, избрана да изгражда тол системата в България. Вместо да проведе тест за съвместимост обаче, с решение от 19 юни 2019 г. АПИ прекратява договора на „Телетол“ заради „липса на техническа съвместимост“, която на практика не е имала възможност да докаже.

Скандалната ситуация на практика блокира възможността вторият доставчик да влезе на пазара и да конкурира сегашния монополист – частната компания „Интелигентни трафик системи“, която е получила автоматичен достъп по договор, сключен ден преди да се обявят общите условия към всички кандидати. Фактите са от официални документи и са безспорно доказателство, че АПИ не спазва подзаконови нормативни актове и нарушава обществения интерес, като създава изкуствен монопол и саботира свободния пазар.

На пресконференцията бяха показани извадки от документи, кореспонденция и други доказателства, от които стана ясно, че Пътната агенция действително е удължила и забавила процеса по интегриране на "Телетол" с месеци. От документите стана ясно, че Пътната агенция е нарушила закона, като не е спазила задължението си да предостави достъп до електронната система и един месец по-късно публично обявява, че компанията на софтуерните експерти не могла да се свърже.

От "Телетол" обясниха, че представянето на парола и данни за достъп на практика е лишило компанията да направи дори опит за връзка с електронната система за пътни такси на АПИ. Мартин Димитров, изпълнителен член на Съвета на директорите на "Телетол" АД, един от основателите на компанията, направи аналогия пред журналисти:

“Представете си за момент, че тол системата е скрита и заключена в Пътната агенция. Когато някой сключи договор, Агенцията е длъжна по закон да му предостави ключ и да посочи врата през която той да влезе, за да се интегрира със системата. В случая на "Телетол"  директорът на тол управлението, така и не предостави този ключ и врата” .

„Преживяхме административен ужас. От 2019 г. Европа задължава държавата ни да премахне обществените поръчки при разпространението на винетки и да отвори пазара за малки и големи софтуерни фирми. В България обаче Агенция "Пътна инфраструктура" изкуствено поддържа монопол с един доставчик, който се е регистрирал 1 ден преди да излязат условията за останалите кандидати”, каза още той.

От "Телетол" заявиха, че АПИ е загубила суверенитета си и се управлява от външни интереси.

“Няма логика държавата, в чистия смисъл на думата да иска да поддържа монопол, няма и логика потребителите да искат това. За нас умишленото поддържане на монопол на една частна фирма вече 6 месеца на отворен пазар е продиктувано от външни интереси”, казват от фирмата.