Водеща цел на Министерството на туризма е държавата в пряко сътрудничество с бизнеса и местната власт да утвърди България като разпознаваема целогодишна дестинация. Работим с интегрирани туристически обекти, за да се улеснят възможностите за популяризирането им и достъпът до тях. Това съживява икономиката в малките населени места и ги прави по-разпознаваеми като дестинации, заяви министърът на туризма Николина Ангелкова пред участниците във второто издание на Пловдивския икономически форум. Тя и министърът на културата Боил Банов бяха презентатори в панела „Туризмът и културата като инструменти за растеж“ и отговаряха на въпроси от залата, съобщиха от пресцентъра на министерството на туризма.

Министър Ангелкова приветства усилията на местната власт и бизнеса да работят за диференциацията на туристическите продукти и да поставят фокус върху местната специфика и открои доброто сътрудничество с Министерството на културата.

За втора поредна година туризмът намира място на международния форум, така имаме възможност да обсъдим тенденциите в сектора и заложеното в него, за да продължим да насърчаваме туристопотока към България и той да бъде устойчив, отбеляза министър Ангелкова, като изказа благодарност към организаторите и към домакините от Пловдив като европейска столица на кулутрата-2019. Смятам, че на място, където са се събрали професионалисти, правителството, местната власт, може да се получи ключов дебат за посоките, които да предприемем не само за да рекламираме България, но и да насърчим този важен сектор за развитието на икономиката, акцентира още тя.

Освен да представим богатото културно-историческо наследство на страната и разнообразната й природа, искаме да предложим на нашите гости автентично усещане, отбеляза министър Ангелкова. Тя припомни мястото на страната ни сред трите най-богати държави в Европа по разкрити артефакти – у нас те са над 40 хил. Над 1600 са българските минерални извори, които предлагат много разнообразни възможности за растеж на балнео-, СПА и медикъл туризма – един от водещите специализирани видове с голям потенциал за добавена стойност на туристическите услуги. Най-добрата оценка за нас е, когато при този голям избор туристът се върне отново в България, подчерта тя и илюстрира това с резултатите, постигнати през последните години след създаването на самостоятелното Министерство на туризма.

През миналата година за първи път в историята на българския туризъм бяха отчетени над 9 млн. чуждестранни туристически визити, като общите постъпления в сектора са над 8,4 млрд. лв. Туризмът формира около 12% от БВП на страната и осигурява 11% от заетостта.

За първите четири месеца на 2019 г. имаме близо 590 млн. евро приходи от международен туризъм, ръст от над 4% спрямо същия период на 2018 г. Това показва, че за последните три години вървим устойчиво в посока по-високи приходи от отрасъла. Спрямо 2015 г. се отчита ръст от 34 процента на приходите и 31% повече чуждестранните туристи. Страната ни е в топ 5 сред държавите членки на ЕС по ръст на нощувките, реализирани от чужденци в места за настаняване за периода 2015 – 2018 г.

Министър Ангелкова отбеляза важността на летния туризъм, който все по-успешно се комбинира с културно-историческия и балнеотуризма. Поддържаме регистър на туристическите фестивали, чрез който насърчаваме тези събития и им помагаме да рекламират страната. За да стимулира интереса към специализираните туристически услуги, които носят висока добавена стойност и разширяват потенциала на инвестициите и на активните сезони, Министерството на туризма разработи общо 27 тематични дестинации за цялата територия на страната – 8 културно-исторически, 12 винено-кулинарни и 7 балнео- и СПА.

Паралелно с това активно се развива и международното партньорство. През миналата година в рамките на българското председателство на Съвета на ЕС Министерството на туризма стартира общ балкански маршрут с акцент върху паметниците на ЮНЕСКО в региона. Обявена бе и инициатива за създаване на карта на 500-те туристически обекта на ниво ЕС. През есента на 2018 г. София бе домакин на второто издание на Международния конгрес на световните цивилизации и историческите маршрути на Световната организация по туризъм към ООН.

Същевременно България става все по-привлекателна дестинация за инвестиции в туризма и аутсорсинг дейностите. Стъпваме на изключително благоприятния данъчен режим и законовите стимули. Според данните на НСИ над 18% от всички туристически посещения на чужденци у нас през 2018 г. са били с цел бизнес туризъм. През миналата година страната ни е била посетена от над 1,7 млн. такива чужди туристи, което е близо 11% ръст спрямо 2017, подчерта в заключение министър Ангелкова.