Съюзът Volkswagen-Ford поставя конкурентите под натиск

  • 0
authorАвтор: 24 часа онлайн

Съюзът Volkswagen-Ford поставя конкурентите под натиск

Факсимиле: Handelsblatt

„Фолксваген“ (VW) прави радикален преход към електромобилност и може да определи посоката чрез партньорство с „Форд“ (Ford) – създавайки неприятности за „Бе Ем Ве“ (BMW) и „Даймлер“ (Daimler).

Това пише Щефан Менцел за вестник „Ханделсблат”, цитиран от БГНЕС.

Мястото на обявлението не е избрано съвсем случайно. Нюйоркската фондова борса е само на няколко крачки и въпростнияj район е дом на “Корпоративна Америка”.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс и този на Ford Джим Хакет избраха прекрасен хотел на „Уолстрийт“, където смятат да представят своя нов автомобилен съюз днес. Двамата изпълнителни директори искат да покажат на американския фондов пазар и финансовия свят, че възнамеряват да създадат мощен съюз.

Алиансът в Ню Йорк е повратна точка. От ожесточени конкуренти в бизнеса с двигатели с вътрешно горене стават партньори с въвеждането на електромобили.

Чрез сливане и двата гиганта могат значително да увеличат броя на електронните си автомобили и да определят индустриални стандарти. Никога преди не е имало такава цялостна подмяна на визията и частите на автомобила. Това е съюз, който пренарежда баланса на силите в автомобилната индустрия. Индустрията казва: През следващите една до две години повечето от другите производители ще се нуждаят от партньорства, за да балансират мощността и обема в ерата на електромобилността. Фолксваген и Форд установяват стандарти.

Никоя автомобилна компания, с изключение на “Тесла“, не разчита толкова радикално на електрическата мобилност, колкото Volkswagen. Очаква се електрическият двигател да се превърне в най-важния двигател през следващите години. Първите фабрики за автомобили вече се преобразуват. Заводите, в които все още работи върху дизелови и бензинови двигатели, вероятно ще спрат в обозримо бъдеще.

Пътната карта е следната: само до 2023 г. производителят на автомобили във Волфсбург инвестира повече от 30 милиарда евро в електромобилност. В началото на 2030 г. се очаква последният нов двигател с вътрешно горене на Volkswagen да се появи на пазара, който ще се продава през около 2040 г. Ако се приеме, че животът му е около десет години, последният такъв се очаква да изчезне от пътищата около 2050 г.

Нов стандарт за индустрията

През следващите десет години Volkswagen ще произведе около 22 милиона електрически автомобили. Планират се около 70 различни модела. До 2030 г. главният изпълнителен директор Дийс възнамерява да постигне електрически дял от около 40% от собствения си автомобилен парк в Европа и Китай. Още тази и следващата година нещата ще напреднат бързо.

През 2019 г. холдинга иска да продаде около 100 000 автомобили изцяло на батерии в световен мащаб, а до 2020 г. вече трябва да бъдат повече от 500 000.

За сравнение: миналата година имаше само 25 000, както потвърди преди няколко дни главния финансов директор Франк Витер на конференция на инвеститорите.

Ключова роля играе електрическата платформа MEB (“Модулна електрическа конструкция”), разработена от самия Volkswagen. Платформата е нещо като невидима субструктура на автомобила. Тя включва двигателят, шасито, охлаждането и – електрическото задвижване – батериите. Веднага след избухването на дизеловия скандал, Volkswagen реши през есента на 2015 г. да разработи напълно нова електрическа платформа за цялата компания. Почти всички дъщерни дружества ще трябва да разработят нови електрически автомобили въз основа на тази платформа. Тъй като същите компоненти могат да бъдат използвани милиони пъти, компанията ще реализира милиарди спестявания.

“С MEB бранда Volkswagen разработва бъдеща платформа за цялата група”, заяви изпълнителният директор Херберт Дийс преди няколко седмици пред вътрешен кръг от служители. Със собствената си електрическа платформа VW въвежда различен подход от своите двама южногермански конкуренти – Daimler и BMW. Вместо нея първокласните производители използват смесени форми за производствените комплекти, които се използват еднакво за електрическите автомобили и за моделите с бензин или дизел. Френската корпорация PSA също подкрепя тази смесена система.

Volkswagen е с четири до пет пъти по-голям капацитет от конкурентите си в южната част на Германия. Затова си струва компанията, базирана във Волфсбург, да разработи своя собствена електрическа платформа. За точната цена Volkswagen мълчи. В индустриалните среди обаче се считат за реалистични около 2 милиарда евро. С оглед на значително по-малките им количества, Daimler и BMW трябва да действат по-предпазливо. Поради несигурността, свързана с въвеждането на електромобилите, те първоначално са избрали смесени форми в платформите.

Мощна амбиция

Индустриалните наблюдатели са сигурни, че Volkswagen е разработил по-добрата система. “Платформата MEB е една от най-модерните електрически платформи за следващите три до четири години”, убеден е Арнт Елингхорст от инвестиционната къща Evercore ISI. Мащабността на „Volkswagen Grou“ е изключително голяма, модулната система ще бъде използвана милиони пъти и ще даде на волфсбургския автомобилен производител много решаваща цена и конкурентно предимство.

Анализаторът е сигурен, че VW ще постави проблема с разходите за електрически автомобили под контрол. Защото всички производители се тревожат, че няма да направят много пари с новите електрически автомобили в първите дни на пускането на пазара. Елингхорст изчислява възвръщаемост за Volkswagen следващата година от 0,2%. До средата на следващото десетилетие тя ще нарасне до около 5,5%. След това компанията ще произвежда около 3 милиона електрически автомобили годишно въз основа на новия комплект.

Амбицията е мощна. До 2022 г. Volkswagen вече обяви 15 различни модели MEB. Те включват лимузини, все по-важните джипове и микробуси. Волфсбург ще може да достигне световен пазарен дял от 35% за електрическите автомобили до 2025 г., според Елингхорст. “Освен „Тесла“, няма друг автомобилен производител, който да следи навлизането на електрическата мобилност така последователно”, подчертава той.

Сега, използването на новата електрическа платформа не е ограничено само до „Volkswagen Group“ – сега става дума за съюз, както с Ford, ако надзорният съвет на VW, както се очакваше в четвъртък, значително разшири сътрудничеството с американския автомобилен производител. Както бе съобщено в края на срещата, точно това се случва: надзорният орган дава зелена светлина за разширено сътрудничество.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс е прекарал последните няколко месеца многократно върху слогана, с който иска да предложи платформата MEB на други производители на автомобили. “С електрическия комплект за производство, ние сме твърдо пред конкуренцията. И ще създадем възможност на трети страни за бърз и ефективен напредък. С MEB имаме възможност да създадем индустриален стандарт,” каза той преди седмици на конференция за мениджмънта на VW.

Возията вече няма да бъде специфична за марката в бъдеще

Това значи, че в ерата на електричеството задвижването вече няма да играе толкова важна роля. В случая със запалителната система техническите разработки на компанията все още осигуряват важна отличителна характеристика в сравнение с нейните конкуренти. Тази разлика не важи за електрическия ресор. Задвижването едва ли ще се различава от производител до производител, защото, например, бързото ускорение е една от най-важните основни характеристики на всеки електрически двигател.

Това също обяснява защо Ford сега иска да закупи платформата MEB за европейския пазар от Volkswagen. Въпреки че американската компания също има свои собствени разработки за превозни средства, задвижвани от батерии. Но тези платформи са предимно подходящи за по-големи превозни средства като популярните американски пикапи.

С MEB Volkswagen въвежда по-гъвкава платформа в програмата, която е по-подходяща за по-малките превозни средства в европейски стил. Ford спестява много пари при сътрудничество с VW, тъй като не трябва да разработва собствена платформа за Европа. Вместо това американската компания ще трябва да плаща възнаграждения на Волфсбург в бъдеще. В допълнение, VW и Ford имат възможност да разширят платформеното си сътрудничество в Китай, където колите са много повече в сравнение с европейския установен модел.

В момента „Ford Group“ продава около един милион автомобила годишно в Европа. И Ford, и Volkswagen, не очакват, че за кратко време веднага ще се появят милиони електрически автомобили. Но до средата на следващото десетилетие може да има няколкостотин хиляди компактни и средноголеми превозни средства, произведени от американската компания в европейските й фабрики, базирани на електрическата платформа на VW. Ford също така спешно се нуждаят от задвижвани с батерии превозни средства, за да посрещнат значително затегнатите европейски ограничения на изразходвани емисии.

Нарастване на натиска върху конкуренцията

“С Ford VW получава шанса всъщност да направи комплекта MEB новия индустриален стандарт”, казва Стефан Братцел, професор по автомобилостроене в Центъра за автомобилно управление (CAM) в Бергиш Гладбах. Досега шефът на VW Дийс осъществяваше само сътрудничество с производителя на малки серии в Аахен „Ego Mobile“.

През март Volkswagen обяви по време на автомобилното изложение в Женева, че компанията на университетския професор Гюнтер Шух ще построи автомобил за забавление, базиран на модела на плажния малък автомобил на VW, базиран на платформата MEB. Но от тях ще се произвеждат максимум няколко хиляди автомобила годишно.

За Братцел сътрудничеството между Volkswagen и Ford изпраща сигнал до цялата автомобилна индустрия. “Това поставя другите производители под натиск”, подчертава професорът. Volkswagen има значително предимство по отношение на цените, което би накарало конкурентите да се замислят. Следователно, натискът ще се увеличи, за да се формират подобни консорциуми в близко бъдеще.

Братцел вижда особена нужда от реакция в Daimler и BMW. “Производителите на премиумите трябва да помислят двойно повече за това, което искат да правят в бъдеще”, съветва той. Доста е възможно двата южногермански автомобилопроизводители да изберат обща електронна платформа, базирана на тази на предшественика Volkswagen – първоначалните преговори вече са в ход. General Motors, Toyota и Hyundai -Kia вероятно са достатъчно големи, за да разработят свои собствени комплекти.

За момента остава неясно каква стратегия ще преследват останалите европейски производители. Най-голяма нужда Братцел вижда в Италия. “За това „Фиат“ (Fiat) да няма нищо”, е негова лична грижа. Може би точно най-близкият потенциален клиент на Volkswagen в Торино ще бъде този, който ще премести модулната система MEB от Волфсбург.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Двоен скок на българите с американски пенсии в родината

Двоен скок на българите с американски пенсии в родината

Българите, които са живели и работели в САЩ и получават американска пенсия, са скочили двойно. Това става ясно от данните на Social Security Administration (SSA) до август 2019-а - става въпрос за 701 души. Предишните години бройката им е варирала между 300 и 390 и рядко е достигала малко над 400, пише bg-voice.com

В Тибет започна строителството на най-високата в света електромрежа

В Тибет започна строителството на най-високата в света електромрежа

Във вторник в Тибетския автономен район бе даден стартът на най-високия в света проект за пренос и трансформиране на енергия. С обща дължина от 1 689 км, той тръгва от гр. Шигадзе и стига до префектура Нгари, простирайки се през замръзнали и необитавани земи, предава Радио "Китай". За реализирането на проекта са необходими общо 7,

“Томас Кук” е пред фалит,  последният засега полет до България е тази събота

“Томас Кук” е пред фалит, последният засега полет до България е тази събота

Във Великобритания готвят мащабна операция по прибиране на туристите у дома Най-старата туристическа компания в света - “Томас Кук”, е заплашена с фалит. Този уикенд ще бъде критичен за фирмата, тъй като трябва да намери още 200 млн. паунда освен 900-те млн., които основният ѝ акционер - китайската Fosun Tourism, обеща да даде, за да я спаси.

Назначават 15 души без таван на заплатата да пазят държавата от хакери

Назначават 15 души без таван на заплатата да пазят държавата от хакери

Като се обяви конкурс, идвали стотици, но като чуели какви са парите, си отивали България имала вече предложение от други държави за защита, но офертите били за стотици милиони долари 10-15 българи, които ще пазят държавата от хакери, могат да получават заплати без таван. Идеята си премиерът Бойко Борисов разви на международна дискусия:

Бензинът поскъпва, дизелът пак над 2,30 лева

Бензинът поскъпва, дизелът пак над 2,30 лева

Атаката с дронове на рафинерии в Саудитска Арабия удари България с по-високи цени на горивата, като дизелът пак ще е над 2,30 лв. До края на седмицата се очаква поскъпването и на бензина у нас след рязкото увеличение на петрола заради терора. В понеделник при отварянето на борсите в Азия нефтът се вдигна с 20%, но по-късно цените се поуспокоиха,

Volkswagen решава за новия завод до края на октомври

Volkswagen решава за новия завод до края на октомври

Концернът Volkswagen Group ще реши къде да построи новия си европейски завод до края на октомври. Това съобщи директорът по производството на компанията Skoda - Михаел Олжеклаус, пред Automotive News Europe. Той допълни, че търсенето е стеснено до 3 обекта - два на територията на Турция и един в ЕС, но не пожела до посочи за коя държава става дума

Шефът на "Дойче банк" искал назаем пари от шофьора си

Шефът на "Дойче банк" искал назаем пари от шофьора си

Главният изпълнителен директор на една от най-големите финансови институции в света, "Дойче банк" - Кристиан Зевинг, искал понякога назаем пари от шофьора си, предаде ДПА. Банкерът нямал навика да носи налични суми в себе си и тогава прибягвал до услугите на своя служител. Това довери Зевинг по време на събитие

Гаранция след акт 15 искат строители

Гаранция след акт 15 искат строители

Камарата на строителите в България иска гаранцията на строителните обекти да започва да тече от издаването на акт 15 за завършване на обекта, а не както е сега - от акт 16, който е за експлоатация. Този въпрос е бил поставен по време на среща с регионалния министър Петя Аврамова във връзка с проект на нова наредба

Ще отпушват най-тежката тапа на  околовръстното на части - почват първо от Герман

Ще отпушват най-тежката тапа на околовръстното на части - почват първо от Герман

От общо 6 км само върху 2 км терените са напълно свободни Само двама собственици са си поискали парите досега Разширяването на околовръстното шосе на столицата между “Младост” и началото на магистрала “Тракия” ще се извършва на части, тъй като далеч не навсякъде отчуждителните процедури са завършили

„Яж сока“ или как родна фирма откри начин да пакетира плодово-зеленчуково смути

„Яж сока“ или как родна фирма откри начин да пакетира плодово-зеленчуково смути

10 иновативни български компании ще вземат участие в първата по рода си програма за растеж Dare to Scale. Това е инициатива на българския офис на глобалната мрежа Endeavor и е насочена към подпомагане на бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си.

Най-коментирани

Желязков: България е сред четирите водещи европейски страни по корабен мениджмънт

Желязков: България е сред четирите водещи европейски страни по корабен мениджмънт

България е сред четирите водещи държави в Европа по мениджмънт на корабния трафик, каза днес във Варна министърът на транспорта Росен Желязков при откриването на международна конференция, посветена на 20-а годишнина от установяването на услугите по управление на корабния трафик и информационното обслужване на корабоплаването у нас.

Гаранция след акт 15 искат строители

Гаранция след акт 15 искат строители

Камарата на строителите в България иска гаранцията на строителните обекти да започва да тече от издаването на акт 15 за завършване на обекта, а не както е сега - от акт 16, който е за експлоатация. Този въпрос е бил поставен по време на среща с регионалния министър Петя Аврамова във връзка с проект на нова наредба

АИКБ: Първите 3 дни от болничния да са за сметка на служителя

АИКБ: Първите 3 дни от болничния да са за сметка на служителя

50 млн. лв. годишно се изплащат от бизнеса като обезщетения за фалшиви болнични листове. Още 150 млн. лв. се изплащат от Националния осигурителен институт. За последните три години у нас са установени повече от 10 000 нарушения, свързани с издаването на фалшиви болнични. Това сочат данни на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ)

Не знаеш немски - оставаш без жилищна помощ: Австрия вдига летвата пред имигрантите

Не знаеш немски - оставаш без жилищна помощ: Австрия вдига летвата пред имигрантите

Да се трепеш с години в Австрия и да си лишен от помощ, защото не знаеш достатъчно немски - тази мярка създава усещане за несправедливост у стотици чужденци и те все по-малко се чувстват добре дошли в страната. "Работила съм много, почиствала съм къде ли не", спомня си с горчивина бивша чистачка. Изискването откъсва от нейния доход почти 150 евро

Готови са новите метростанции "България" и "Красно село"

Готови са новите метростанции "България" и "Красно село"

До края на 2019 г. ще са завършени още 8 километра Станциите “България” и “Красно село” от третата метролиния в София вече са готови. Там текат изпитания на системите за управление и безопасност на движението. В другите 6 станции от първия етап на линия 3 - “Медицински университет”, “НДК”, “Патриарх Евтимий”, “Орлов мост”

Приходите от е-винетки до момента са над 325 млн.лв.

Приходите от е-винетки до момента са над 325 млн.лв.

Проф. Асенов: Готови сме да организираме обучения на бизнеса за тол системата в изнесени демонстрационни центрове До момента са продадени над 6, 5 млн. електронни винетки на стойност повече от 325 млн. лв. За сравнение за цялата 2018 година приходите от винетки са 357 млн. лв. В летните месеци има съществен ръст в постъпленията от транзитния

Фандъкова: Индустриални зони ще има в "Младост“, Надежда“ и "Овча купел“

Фандъкова: Индустриални зони ще има в "Младост“, Надежда“ и "Овча купел“

"Създаваме четири индустриални зони. Голямата индустриална зона ще се намира в северните територии – "Кремиковци“, "Нови Искър“, "Връбница“. Това е нашата надежда за привличане на стратегически инвеститор в нашия град. Това обяви кметът на София Йорданка Фандъкова, която участва във форум на тема "Германските инвестиции в България 1990-2017

Назначават 15 души без таван на заплатата да пазят държавата от хакери

Назначават 15 души без таван на заплатата да пазят държавата от хакери

Като се обяви конкурс, идвали стотици, но като чуели какви са парите, си отивали България имала вече предложение от други държави за защита, но офертите били за стотици милиони долари 10-15 българи, които ще пазят държавата от хакери, могат да получават заплати без таван. Идеята си премиерът Бойко Борисов разви на международна дискусия:

Първи готов проект по плана "Юнкер" - нов завод на "Биовет"

Първи готов проект по плана "Юнкер" - нов завод на "Биовет"

Бойко Борисов изпратил в Пещера преди официалното откриване на проекта на братя Домусчиева екоминистъра да провери пречиствателната станция. “Нено Димов ми каза, че мога спокойно да говоря - всичко е направено по най-модерен начин”, обясни премиерът, прерязвайки лентата Пещера от понеделник е градът с най-внушителната инвестиция в производството

5000 лева заплата за програмисти и машинни инженери в София

5000 лева заплата за програмисти и машинни инженери в София

По 5000 лева месечна заплата могат да получат добрите системни програмисти и такива на софтуерни приложения, специалистите за тестване на софтуер, разработчиците на уеб сайтове, системните анализатори и машинните инженери в София. Това показва справка на Агенцията по заетостта. Най-високата заплата, която в момента се предлага в бюрата по труда в

5000 лева заплата за програмисти и машинни инженери в София

5000 лева заплата за програмисти и машинни инженери в София

По 5000 лева месечна заплата могат да получат добрите системни програмисти и такива на софтуерни приложения, специалистите за тестване на софтуер, разработчиците на уеб сайтове, системните анализатори и машинните инженери в София. Това показва справка на Агенцията по заетостта. Най-високата заплата, която в момента се предлага в бюрата по труда в

Китайска компания дари 18 000 евро на Момчиловци

Китайска компания дари 18 000 евро на Момчиловци

Китайска компания дари 18 000 евро на Момчиловци, съобщиха от кметството. Дарението е връчено на провеждащия се в родопското село традиционен Фестивал на киселото мляко, организиран съвместно с компанията, която наложи на пазара в Китай българските млечни продукти. Изложения на производители на млечни продукти от цялата страна

"Томас Кук" продължава да преговаря с акционери и кредитори в опит да се спаси от фалит

"Томас Кук" продължава да преговаря с акционери и кредитори в опит да се спаси от фалит

Над 600 000 туристи, клиенти на британски туроператор "Томас Кук" (Thomas Cook) са притеснени дали ще могат да се приберат по домовете си, тъй като една от най-старите и големи туристически компании в света е на ръба на фалита, предаде Асошиейтед прес. Компанията, която в петък потвърди, че търси 200 милиона британски лири (250 милиона долара)

Теменужка Петкова: Либерализацията на пазара няма да оскъпи електроенергията

Теменужка Петкова: Либерализацията на пазара няма да оскъпи електроенергията

Очаква се през следващия регулаторен период, от 2020 година постепенно да се върви към пълно либерализиране на пазара за електроенергия, каза пред журналисти във Велико Търново министърът на енергетиката Теменужка Петкова. Тя припомни, че през миналата година на свободния пазар са излезли всички производители на електрическа енергия,

Ангелкова: 15 на сто повече българи на туризъм у нас, компенсират спада на чужденците

Ангелкова: 15 на сто повече българи на туризъм у нас, компенсират спада на чужденците

С 15% са се увеличили нощувките на българи у нас в сравнение с миналата година. Ръст се наблюдава и при чужденците, които идват в България с цел културно-исторически туризъм, каза във Велико Търново министърът на туризма Николина Ангелкова. Тя посочи, че развитието именно на културно-историческия туризъм е ключово за превръщането на България в

Гугъл планира инвестиция от 3 млрд. евро в Европа

Гугъл планира инвестиция от 3 млрд. евро в Европа

Гугъл планира да инвестира 3 милиарда евро за разширяване на своите центрове за данни в Европа през следващите две години. Изпълнителният директор на компанията Сундар Пичай заяви, че общата инвестиция в интернет инфраструктурата в Европа от 2007 г. насам възлиза на 15 милиарда евро. На среща с финландския премиер Анти Рине в Хелзинки,

Електромобилите в Дженеръл мотърс може да означават по-малко и по-нископлатени работни места

Електромобилите в Дженеръл мотърс може да означават по-малко и по-нископлатени работни места

Ако американците някога заменят бензиновите автомобили с електрически, тогава профсъюзът на автомобилните работници ще има проблеми, съобщава Асошиейтед прес. Ще бъдат закрити хиляди работни места в заводите за двигатели и трансмисии в индустриализирания Среден Запад. Те ще бъдат заменени от по-малко работници в предимно автоматизирани заводи

"Файненшъл таймс": "Гугъл" създава най-мощния квантов компютър в света

"Файненшъл таймс": "Гугъл" създава най-мощния квантов компютър в света

Американската компания "Гугъл" съобщи за създаването на най-мощния квантов компютър в света, който е с изчислителни възможности, многократно надвишаващи тези на съвременните суперкомпютри, съобщи в. "Файненшъл таймс". "Гугъл" съобщи за разработката си в научен доклад, разпространен за кратко време на сайта на НАСА,

Древни църкви, скален водопад и най-големият въжен мост привличат туристи в Западна България

Древни църкви, скален водопад и най-големият въжен мост привличат туристи в Западна България

С над 1 млн. евро по програмите за трансгранично сътрудничество МРРБ развива туристическия потенциал по границата със Сърбия и Република Северна Македония Средновековни църкви с уникална архитектура и стенописи, панорамна гледка от един от най-високите водопади в България и най-големият въжен парк в страната.

20% от пътуванията със самолет на българите това лято - до Германия

20% от пътуванията със самолет на българите това лято - до Германия

20% от резервациите за самолетни билети, които са направили това лято българите, са били до Германия. Това показват данни на една от най-популярните платформи за търсене и резервиране на самолетни билети. Броят на резервациите от нашата страна за летния период е нараснал с 18,3% спрямо миналата година,