Съюзът Volkswagen-Ford поставя конкурентите под натиск

  • 0
authorАвтор: 24 часа онлайн

Съюзът Volkswagen-Ford поставя конкурентите под натиск

Факсимиле: Handelsblatt

„Фолксваген“ (VW) прави радикален преход към електромобилност и може да определи посоката чрез партньорство с „Форд“ (Ford) – създавайки неприятности за „Бе Ем Ве“ (BMW) и „Даймлер“ (Daimler).

Това пише Щефан Менцел за вестник „Ханделсблат”, цитиран от БГНЕС.

Мястото на обявлението не е избрано съвсем случайно. Нюйоркската фондова борса е само на няколко крачки и въпростнияj район е дом на “Корпоративна Америка”.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс и този на Ford Джим Хакет избраха прекрасен хотел на „Уолстрийт“, където смятат да представят своя нов автомобилен съюз днес. Двамата изпълнителни директори искат да покажат на американския фондов пазар и финансовия свят, че възнамеряват да създадат мощен съюз.

Алиансът в Ню Йорк е повратна точка. От ожесточени конкуренти в бизнеса с двигатели с вътрешно горене стават партньори с въвеждането на електромобили.

Чрез сливане и двата гиганта могат значително да увеличат броя на електронните си автомобили и да определят индустриални стандарти. Никога преди не е имало такава цялостна подмяна на визията и частите на автомобила. Това е съюз, който пренарежда баланса на силите в автомобилната индустрия. Индустрията казва: През следващите една до две години повечето от другите производители ще се нуждаят от партньорства, за да балансират мощността и обема в ерата на електромобилността. Фолксваген и Форд установяват стандарти.

Никоя автомобилна компания, с изключение на “Тесла“, не разчита толкова радикално на електрическата мобилност, колкото Volkswagen. Очаква се електрическият двигател да се превърне в най-важния двигател през следващите години. Първите фабрики за автомобили вече се преобразуват. Заводите, в които все още работи върху дизелови и бензинови двигатели, вероятно ще спрат в обозримо бъдеще.

Пътната карта е следната: само до 2023 г. производителят на автомобили във Волфсбург инвестира повече от 30 милиарда евро в електромобилност. В началото на 2030 г. се очаква последният нов двигател с вътрешно горене на Volkswagen да се появи на пазара, който ще се продава през около 2040 г. Ако се приеме, че животът му е около десет години, последният такъв се очаква да изчезне от пътищата около 2050 г.

Нов стандарт за индустрията

През следващите десет години Volkswagen ще произведе около 22 милиона електрически автомобили. Планират се около 70 различни модела. До 2030 г. главният изпълнителен директор Дийс възнамерява да постигне електрически дял от около 40% от собствения си автомобилен парк в Европа и Китай. Още тази и следващата година нещата ще напреднат бързо.

През 2019 г. холдинга иска да продаде около 100 000 автомобили изцяло на батерии в световен мащаб, а до 2020 г. вече трябва да бъдат повече от 500 000.

За сравнение: миналата година имаше само 25 000, както потвърди преди няколко дни главния финансов директор Франк Витер на конференция на инвеститорите.

Ключова роля играе електрическата платформа MEB (“Модулна електрическа конструкция”), разработена от самия Volkswagen. Платформата е нещо като невидима субструктура на автомобила. Тя включва двигателят, шасито, охлаждането и – електрическото задвижване – батериите. Веднага след избухването на дизеловия скандал, Volkswagen реши през есента на 2015 г. да разработи напълно нова електрическа платформа за цялата компания. Почти всички дъщерни дружества ще трябва да разработят нови електрически автомобили въз основа на тази платформа. Тъй като същите компоненти могат да бъдат използвани милиони пъти, компанията ще реализира милиарди спестявания.

“С MEB бранда Volkswagen разработва бъдеща платформа за цялата група”, заяви изпълнителният директор Херберт Дийс преди няколко седмици пред вътрешен кръг от служители. Със собствената си електрическа платформа VW въвежда различен подход от своите двама южногермански конкуренти – Daimler и BMW. Вместо нея първокласните производители използват смесени форми за производствените комплекти, които се използват еднакво за електрическите автомобили и за моделите с бензин или дизел. Френската корпорация PSA също подкрепя тази смесена система.

Volkswagen е с четири до пет пъти по-голям капацитет от конкурентите си в южната част на Германия. Затова си струва компанията, базирана във Волфсбург, да разработи своя собствена електрическа платформа. За точната цена Volkswagen мълчи. В индустриалните среди обаче се считат за реалистични около 2 милиарда евро. С оглед на значително по-малките им количества, Daimler и BMW трябва да действат по-предпазливо. Поради несигурността, свързана с въвеждането на електромобилите, те първоначално са избрали смесени форми в платформите.

Мощна амбиция

Индустриалните наблюдатели са сигурни, че Volkswagen е разработил по-добрата система. “Платформата MEB е една от най-модерните електрически платформи за следващите три до четири години”, убеден е Арнт Елингхорст от инвестиционната къща Evercore ISI. Мащабността на „Volkswagen Grou“ е изключително голяма, модулната система ще бъде използвана милиони пъти и ще даде на волфсбургския автомобилен производител много решаваща цена и конкурентно предимство.

Анализаторът е сигурен, че VW ще постави проблема с разходите за електрически автомобили под контрол. Защото всички производители се тревожат, че няма да направят много пари с новите електрически автомобили в първите дни на пускането на пазара. Елингхорст изчислява възвръщаемост за Volkswagen следващата година от 0,2%. До средата на следващото десетилетие тя ще нарасне до около 5,5%. След това компанията ще произвежда около 3 милиона електрически автомобили годишно въз основа на новия комплект.

Амбицията е мощна. До 2022 г. Volkswagen вече обяви 15 различни модели MEB. Те включват лимузини, все по-важните джипове и микробуси. Волфсбург ще може да достигне световен пазарен дял от 35% за електрическите автомобили до 2025 г., според Елингхорст. “Освен „Тесла“, няма друг автомобилен производител, който да следи навлизането на електрическата мобилност така последователно”, подчертава той.

Сега, използването на новата електрическа платформа не е ограничено само до „Volkswagen Group“ – сега става дума за съюз, както с Ford, ако надзорният съвет на VW, както се очакваше в четвъртък, значително разшири сътрудничеството с американския автомобилен производител. Както бе съобщено в края на срещата, точно това се случва: надзорният орган дава зелена светлина за разширено сътрудничество.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс е прекарал последните няколко месеца многократно върху слогана, с който иска да предложи платформата MEB на други производители на автомобили. “С електрическия комплект за производство, ние сме твърдо пред конкуренцията. И ще създадем възможност на трети страни за бърз и ефективен напредък. С MEB имаме възможност да създадем индустриален стандарт,” каза той преди седмици на конференция за мениджмънта на VW.

Возията вече няма да бъде специфична за марката в бъдеще

Това значи, че в ерата на електричеството задвижването вече няма да играе толкова важна роля. В случая със запалителната система техническите разработки на компанията все още осигуряват важна отличителна характеристика в сравнение с нейните конкуренти. Тази разлика не важи за електрическия ресор. Задвижването едва ли ще се различава от производител до производител, защото, например, бързото ускорение е една от най-важните основни характеристики на всеки електрически двигател.

Това също обяснява защо Ford сега иска да закупи платформата MEB за европейския пазар от Volkswagen. Въпреки че американската компания също има свои собствени разработки за превозни средства, задвижвани от батерии. Но тези платформи са предимно подходящи за по-големи превозни средства като популярните американски пикапи.

С MEB Volkswagen въвежда по-гъвкава платформа в програмата, която е по-подходяща за по-малките превозни средства в европейски стил. Ford спестява много пари при сътрудничество с VW, тъй като не трябва да разработва собствена платформа за Европа. Вместо това американската компания ще трябва да плаща възнаграждения на Волфсбург в бъдеще. В допълнение, VW и Ford имат възможност да разширят платформеното си сътрудничество в Китай, където колите са много повече в сравнение с европейския установен модел.

В момента „Ford Group“ продава около един милион автомобила годишно в Европа. И Ford, и Volkswagen, не очакват, че за кратко време веднага ще се появят милиони електрически автомобили. Но до средата на следващото десетилетие може да има няколкостотин хиляди компактни и средноголеми превозни средства, произведени от американската компания в европейските й фабрики, базирани на електрическата платформа на VW. Ford също така спешно се нуждаят от задвижвани с батерии превозни средства, за да посрещнат значително затегнатите европейски ограничения на изразходвани емисии.

Нарастване на натиска върху конкуренцията

“С Ford VW получава шанса всъщност да направи комплекта MEB новия индустриален стандарт”, казва Стефан Братцел, професор по автомобилостроене в Центъра за автомобилно управление (CAM) в Бергиш Гладбах. Досега шефът на VW Дийс осъществяваше само сътрудничество с производителя на малки серии в Аахен „Ego Mobile“.

През март Volkswagen обяви по време на автомобилното изложение в Женева, че компанията на университетския професор Гюнтер Шух ще построи автомобил за забавление, базиран на модела на плажния малък автомобил на VW, базиран на платформата MEB. Но от тях ще се произвеждат максимум няколко хиляди автомобила годишно.

За Братцел сътрудничеството между Volkswagen и Ford изпраща сигнал до цялата автомобилна индустрия. “Това поставя другите производители под натиск”, подчертава професорът. Volkswagen има значително предимство по отношение на цените, което би накарало конкурентите да се замислят. Следователно, натискът ще се увеличи, за да се формират подобни консорциуми в близко бъдеще.

Братцел вижда особена нужда от реакция в Daimler и BMW. “Производителите на премиумите трябва да помислят двойно повече за това, което искат да правят в бъдеще”, съветва той. Доста е възможно двата южногермански автомобилопроизводители да изберат обща електронна платформа, базирана на тази на предшественика Volkswagen – първоначалните преговори вече са в ход. General Motors, Toyota и Hyundai -Kia вероятно са достатъчно големи, за да разработят свои собствени комплекти.

За момента остава неясно каква стратегия ще преследват останалите европейски производители. Най-голяма нужда Братцел вижда в Италия. “За това „Фиат“ (Fiat) да няма нищо”, е негова лична грижа. Може би точно най-близкият потенциален клиент на Volkswagen в Торино ще бъде този, който ще премести модулната система MEB от Волфсбург.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

НАП ще попълва декларации от 2020 г.

НАП ще попълва декларации от 2020 г.

От 2020 г. , който обявява доходите си онлайн, получава достъп до готова, попълнена от НАП декларация. В нея ще има данните, с които приходната агенция разполага. Той трябва да провери верността им и да я изпрати. Поправката в закона за облагане на доходите ще заработи от 1 януари 2020 г. В четвъртък бюджетната комисия прие промените в данъчните

Големи банки въвеждат отрицателни лихви

Големи банки въвеждат отрицателни лихви

Банкери са категорични, че у нас такава мярка още не се предвижда Големи банки в еврозоната обмислят въвеждане на отрицателни лихви върху депозитите от догодина. Някои от тях работят и у нас или имат клонове в България. “От 2020 г. “УниКредит” ще сложи отрицателни лихви засега само върху големите депозити над 100 000 евро”

След фалита на "Астрал Холидейз": Настояват за разследване на дейността на туроператора

След фалита на "Астрал Холидейз": Настояват за разследване на дейността на туроператора

Напрежение след фалита на българския представител на „Томас Кук” – „Астрал Холидейз”. Фирмите, които все още чакат двата туроператора да изплатят задълженията си към тях, настояват за разследване на дейността им, предава bTV Превозвачите и доставчиците обвиняват „Астрал Холидейз” в нелоялност. Туроператорите им дължат стотици хиляди лева за

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

За да осигури България договора за новия завод на "Фолксваген", страната е готова да удвои субсидиите, които предлага, пише в ексклузивен материал във вторник вечер германският всекидневник Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Намерихме начин да предложим на Volkswagen Group вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро"

Австрийска компания готова да вложи 20 млн. лв. в Кюстендил

Австрийска компания готова да вложи 20 млн. лв. в Кюстендил

Инвеститорът доведен от независимия Здравко Милев Австрийска инвестиционна компания от клас А, която работи и в България, е готова да вложи 20 млн. лв. в изграждането на плодово преработвателно предприятие в Кюстендил. Инвеститорите бяха доведени от независимия кандидат-кмет Здравко Милев, подкрепен от БСП

След Холандия и Германия забрани износа на оръжие за Турция

След Холандия и Германия забрани износа на оръжие за Турция

Германия забрани износа на оръжие за Турция в отговор на офанзивата на Анкара срещу кюрдската милиция "Сили за защита на народа" в североизточната част на Сирия, съобщава германският седмичник "Билд ам зонтаг", цитиран от ДПА и ТАСС. "На фона на турската военна офанзива в Североизточна Сирия германското федерално правителство няма да издава

Плевнелиев: С „Фолксваген“ оставаме приятели, но ще сезираме Еврокомисията

Плевнелиев: С „Фолксваген“ оставаме приятели, но ще сезираме Еврокомисията

С „Фолксваген“ оставаме приятели, но ще сезираме Европейската комисия за неспазването на правилата на общия пазар от Турция. Това заяви президентът на България в периода 2012-2017 г. и председател на Автомобилния клъстер в България Росен Плевнелиев пред news.bg по повод решението на немския инвеститор "Фолксваген" да избере да развие бизнеса си в

Паундът поскъпва въпреки надеждите за Брекзит сделка

Паундът поскъпва въпреки надеждите за Брекзит сделка

Британската лира продължава да поскъпва много силно спрямо еврото и долара за втори пореден ден на търговия на фона на серия информации, които увеличават инвеститорските надежди, че в крайна сметка ще се стигне до Брекзит сделка преди планираното излизане на Великобритания от Европейския съюз на 31-ви октомври, предава БНР

И Франция спира продажбата на оръжие за Турция

И Франция спира продажбата на оръжие за Турция

Франция каза днес, че спира всички продажби на оръжия за Турция и предупреди Анкара, че нейната офанзива в Северна Сирия застрашава европейската сигурност, предаде Ройтерс. "В очакване на края на това настъпление Франция реши да преустанови всички планове за износ на оръжия за Турция, които могат да бъдат използвани в тази офанзива.

Слагат камери за скоростта на магистралата Белград - Ниш, глобите започват от 25 евро

Слагат камери за скоростта на магистралата Белград - Ниш, глобите започват от 25 евро

Потокът туристи, пътуващи през летните отпуски, ще трябва по-стриктно да спазват ограниченията на скоростта на основната автомагистрала в Сърбия, за да избегнат големи глоби, предаде ДПА. Започвайки от днес в полунощ, сръбските власти ще включат камери на 14-те пункта за плащане на пътни такси на автомагистрала Белград-Ниш и ще записват минаването

Най-коментирани

Димитър Николов на германо-български форум: Бургас става все по-привлекателно място за бизнес

Димитър Николов на германо-български форум: Бургас става все по-привлекателно място за бизнес

"Заявявам своята категорична подкрепа към инициативата за отваряне на офис на Германо-българската индустриално-търговска камара в Бургас. Смятам, че такава структура има потенциала да координира бъдещи проекти от взаимна полза и за двете страни", съобщи Димитър Николов по време на мащабен германо-български икономически форум

Спад на транзита на природен газ от България към Турция и Гърция

Спад на транзита на природен газ от България към Турция и Гърция

Има спад на транзита на природен газ от България към Турция и Гърция, каза председателят на Балканската черноморска петролна и газова асоциация Валентин Кънев на конференция днес в София, посветена на проблемите на нефтените и газови пазари. Спадът на транзита е през последните две години. Според Кънев причините са две

Новите акценти на Шестата световна интернет конференция

Новите акценти на Шестата световна интернет конференция

Шестата световна интернет конференция ще се проведе от 20 до 22 октомври в гр. Уджън, провинция Джъдзян. Тя ще постави няколко специални нови акцента, заяви Джу Чунлие, заместник-директор на отдел Публичност на провинциалния комитет на ККП, който ръководи и организационния комитет на Конференцията, съобщават от Радио "Китай".

Борисов открива участъка от АМ "Хемус" между Ябланица и Боаза утре

Борисов открива участъка от АМ "Хемус" между Ябланица и Боаза утре

Утре е официалното откриване на новия 9,3 км участък от АМ „Хемус“ между Ябланица и Боаза. Изграждането на трасето стартира в края на март м. г. и завърши близо 6 месеца предсрочно. В отсечката между Ябланица и Боаза е най-големият армонасип, изграждан досега у нас - 45 метра общ насип, с височина от 25 м на армирания насип

Страните от ЕС възнамеряват да въведат оръжейно ембарго против Турция

Страните от ЕС възнамеряват да въведат оръжейно ембарго против Турция

Правителството на Испания поддържа прекратяването на продажбата на оръжие за Турция заради нейната военна операция в Сирия, заяви в понеделник изпълняващият длъжността министър на външните работи на Испания Жозеп Борел при пристигането си на заседанието на Съвета на ЕС в Люксембург, съобщи ТАСС. Според неговите думи намерението на всички е да бъде

Варна посреща най-изявените дигитални лидери в света на бизнеса

Варна посреща най-изявените дигитални лидери в света на бизнеса

60% от днешните първолаци ще работят професии, които в момента не съществуват, твърдят експерти Варна ще бъде домакин на една от най-важните високотехнологични конференции в Югоизточна Европа, фокусирана основно върху цифровизацията на бизнеса и публичния сектор - Innowave Summit 2019. За форума в морската столица пристигат представители на

Санкции до 5000 лева, ако нерегламентирано си изгорите отпадъците

Санкции до 5000 лева, ако нерегламентирано си изгорите отпадъците

Във връзка с предстоящия отоплителен сезон МОСВ предприема превантивни мерки и засилва контрола по спазване на нормативните изисквания за недопускане на нерегламентирано изгаряне на отпадъци. Изпълнението на контрола е възложено на Регионалните инспекции по околна среда и водите (РИОСВ), които трябва стриктно да следят да се спазва изискването

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

За да осигури България договора за новия завод на "Фолксваген", страната е готова да удвои субсидиите, които предлага, пише в ексклузивен материал във вторник вечер германският всекидневник Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Намерихме начин да предложим на Volkswagen Group вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро"

"Фолксваген" отлага решението за изграждане на завод в Турция

"Фолксваген" отлага решението за изграждане на завод в Турция

Aвтомобилният концерн "Фолксваген" отлага решението за изграждане на завод в Турция на фона на турската операция в Сирия, съобщава Handelsblatt, позовавайки се на свои източници. Концернът преговаря с турската страна за изграждането на завод в близост до град Измир. След началото на операцията в Сирия обаче

Даниела Бобева: Забавянето на българската икономика ще продължи

Даниела Бобева: Забавянето на българската икономика ще продължи

Имаме забавяне на българската икономика и то ще продължи, заяви пред БНР икономистът проф. Даниела Бобева. „Най-важното е да диверсифицираме износа, да подобрим състоянието на институциите и то радикално, както и да се чуват повече гласове“, каза тя. Това, към което трябва да се стремим, са другите догонващи икономика, като Полша, Чехия, Унгария

В България и Италия разследват източване на 40 млн. евро от вецове

В България и Италия разследват източване на 40 млн. евро от вецове

Съдружник подава сигнал до прокуратурите в двете държави за злоупотреби Сигнал до прокуратурата в България и в Италия за източване на средства от българските фирми “ПВБ пауър България” АД и “ВЕЦ Своге” АД е подал бизнесменът Желю Ганчев, обяви самият той на пресконференция в сряда. По думите му става въпрос за сума от над 40 млн. евро.

Два глобални фонда с оферти за “Виваком” (Обзор)

Два глобални фонда с оферти за “Виваком” (Обзор)

Два глобални инвестиционни фонда - “БиСи партнърс” и “Провиденс екуити”, са на финалната права за покупката на “Виваком”, научи “24 часа” от източници, запознати със сделката. Те са подали оферти, но за тях още не се съобщават подробности. И двата кандидата са с опит в телекомуникациите и са сред най-големите фондове за дялови инвестиции.

България може да вдигне офертата си за "Фолскваген". Отново се намесва и Румъния

България може да вдигне офертата си за "Фолскваген". Отново се намесва и Румъния

За 3 години е възможно да бъдат подготвени 4000 специалисти за концерна Друга опция - страната ни да си сътрудничи с дъщерните му компании за електрически коли С идеи как да се удвои офертата на България за новия завод на “Фолксваген” у нас е готов “Автомобилен клъстер България”. Това заяви неговият почетен председател и президент на България

“Събуей” не затваря у нас, но взема франчайза от собственика на “ТАД Груп”

“Събуей” не затваря у нас, но взема франчайза от собственика на “ТАД Груп”

В момента веригата има 38 работещи заведения в България “Събуей България” няма отнемане на лиценза, съобщиха в официално становище до медиите от компанията във връзка със слухове, че веригата се изтегля от страната. Като причина за това публикации посочват факта, че представителят ѝ у нас е обвиняемият за хакерската атака срещу НАП Иван Тодоров.

24 часа на ден камери ще следят какво гори в тецовете

24 часа на ден камери ще следят какво гори в тецовете

Системи за видеонаблюдение на горивото по целия му път ще бъдат инсталирани във всички топлоелектрически централи у нас. Това обяви в студиото на „Лице в лице” по bTV екоминистърът Нено Димов във връзка със скандалите около предизвиканото от тецове замърсяване на въздуха на няколко места в странатa. Той обясни

Българинът чака салона в София, за да си купи кола

Българинът чака салона в София, за да си купи кола

Потенциалният купувач на нов автомобил в България отново чака софийския автосалон, за да реши да си купи кола. Това коментират вносителите на изложението, където се очаква да бъдат сключени рекорден брой сделки. Още през първия уикенд на Автосалон София 2019 бяха пласирани над 120 нови возила. За това,

Санкции до 5000 лева, ако нерегламентирано си изгорите отпадъците

Санкции до 5000 лева, ако нерегламентирано си изгорите отпадъците

Във връзка с предстоящия отоплителен сезон МОСВ предприема превантивни мерки и засилва контрола по спазване на нормативните изисквания за недопускане на нерегламентирано изгаряне на отпадъци. Изпълнението на контрола е възложено на Регионалните инспекции по околна среда и водите (РИОСВ), които трябва стриктно да следят да се спазва изискването

"Зиарул финанчиар": Румъния се връща в играта за завода на "Фолксваген"

"Зиарул финанчиар": Румъния се връща в играта за завода на "Фолксваген"

Румъния е в късия списък на страните, където "Фолксваген" може да открие нова фабрика за следващите поколения на "Фолксваген" Пасат и Шкода Суперб, а дискусии в този смисъл вече са инициирани от правителството в Букурещ, съобщава днес финансовият всекидневник "Зиарул финанчиар". Изданието напомня, че групата "Фолксваген" е отложила обявяването на

Шефът на Агенцията за инвестиции не потвърди за нова оферта към "Фолксваген"

Шефът на Агенцията за инвестиции не потвърди за нова оферта към "Фолксваген"

Директорът на Агенцията за инвестиции Стамен Янев отказа да потвърди твърдението на бившия президент Росен Плевнелиев, който заяви, че България е увеличила почти двойно предложението си за субсидии за евентуален бъдещ завод на "Фолксваген". Страната ни в момента се придържа към подадената инвестиционна оферта към "Фолксваген"

"Хуавей" заменя свои старши служители, за да предотврати течове на данни

"Хуавей" заменя свои старши служители, за да предотврати течове на данни

Китайският технологичен гигант "Хуавей" (Huawei Technologies Co.) ще подмени или ще пренасочи свои старши мениджъри, разработчици и учени, които са свързани със САЩ, за да спре течовете на чувствителни и поверителни данни, съобщи в сряда агенция Nikkei Asian Review. "Част от причината, че някои американски ръководители вече са напуснали, е