Съюзът Volkswagen-Ford поставя конкурентите под натиск

  • 0
authorАвтор: 24 часа онлайн

Съюзът Volkswagen-Ford поставя конкурентите под натиск

Факсимиле: Handelsblatt

„Фолксваген“ (VW) прави радикален преход към електромобилност и може да определи посоката чрез партньорство с „Форд“ (Ford) – създавайки неприятности за „Бе Ем Ве“ (BMW) и „Даймлер“ (Daimler).

Това пише Щефан Менцел за вестник „Ханделсблат”, цитиран от БГНЕС.

Мястото на обявлението не е избрано съвсем случайно. Нюйоркската фондова борса е само на няколко крачки и въпростнияj район е дом на “Корпоративна Америка”.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс и този на Ford Джим Хакет избраха прекрасен хотел на „Уолстрийт“, където смятат да представят своя нов автомобилен съюз днес. Двамата изпълнителни директори искат да покажат на американския фондов пазар и финансовия свят, че възнамеряват да създадат мощен съюз.

Алиансът в Ню Йорк е повратна точка. От ожесточени конкуренти в бизнеса с двигатели с вътрешно горене стават партньори с въвеждането на електромобили.

Чрез сливане и двата гиганта могат значително да увеличат броя на електронните си автомобили и да определят индустриални стандарти. Никога преди не е имало такава цялостна подмяна на визията и частите на автомобила. Това е съюз, който пренарежда баланса на силите в автомобилната индустрия. Индустрията казва: През следващите една до две години повечето от другите производители ще се нуждаят от партньорства, за да балансират мощността и обема в ерата на електромобилността. Фолксваген и Форд установяват стандарти.

Никоя автомобилна компания, с изключение на “Тесла“, не разчита толкова радикално на електрическата мобилност, колкото Volkswagen. Очаква се електрическият двигател да се превърне в най-важния двигател през следващите години. Първите фабрики за автомобили вече се преобразуват. Заводите, в които все още работи върху дизелови и бензинови двигатели, вероятно ще спрат в обозримо бъдеще.

Пътната карта е следната: само до 2023 г. производителят на автомобили във Волфсбург инвестира повече от 30 милиарда евро в електромобилност. В началото на 2030 г. се очаква последният нов двигател с вътрешно горене на Volkswagen да се появи на пазара, който ще се продава през около 2040 г. Ако се приеме, че животът му е около десет години, последният такъв се очаква да изчезне от пътищата около 2050 г.

Нов стандарт за индустрията

През следващите десет години Volkswagen ще произведе около 22 милиона електрически автомобили. Планират се около 70 различни модела. До 2030 г. главният изпълнителен директор Дийс възнамерява да постигне електрически дял от около 40% от собствения си автомобилен парк в Европа и Китай. Още тази и следващата година нещата ще напреднат бързо.

През 2019 г. холдинга иска да продаде около 100 000 автомобили изцяло на батерии в световен мащаб, а до 2020 г. вече трябва да бъдат повече от 500 000.

За сравнение: миналата година имаше само 25 000, както потвърди преди няколко дни главния финансов директор Франк Витер на конференция на инвеститорите.

Ключова роля играе електрическата платформа MEB (“Модулна електрическа конструкция”), разработена от самия Volkswagen. Платформата е нещо като невидима субструктура на автомобила. Тя включва двигателят, шасито, охлаждането и – електрическото задвижване – батериите. Веднага след избухването на дизеловия скандал, Volkswagen реши през есента на 2015 г. да разработи напълно нова електрическа платформа за цялата компания. Почти всички дъщерни дружества ще трябва да разработят нови електрически автомобили въз основа на тази платформа. Тъй като същите компоненти могат да бъдат използвани милиони пъти, компанията ще реализира милиарди спестявания.

“С MEB бранда Volkswagen разработва бъдеща платформа за цялата група”, заяви изпълнителният директор Херберт Дийс преди няколко седмици пред вътрешен кръг от служители. Със собствената си електрическа платформа VW въвежда различен подход от своите двама южногермански конкуренти – Daimler и BMW. Вместо нея първокласните производители използват смесени форми за производствените комплекти, които се използват еднакво за електрическите автомобили и за моделите с бензин или дизел. Френската корпорация PSA също подкрепя тази смесена система.

Volkswagen е с четири до пет пъти по-голям капацитет от конкурентите си в южната част на Германия. Затова си струва компанията, базирана във Волфсбург, да разработи своя собствена електрическа платформа. За точната цена Volkswagen мълчи. В индустриалните среди обаче се считат за реалистични около 2 милиарда евро. С оглед на значително по-малките им количества, Daimler и BMW трябва да действат по-предпазливо. Поради несигурността, свързана с въвеждането на електромобилите, те първоначално са избрали смесени форми в платформите.

Мощна амбиция

Индустриалните наблюдатели са сигурни, че Volkswagen е разработил по-добрата система. “Платформата MEB е една от най-модерните електрически платформи за следващите три до четири години”, убеден е Арнт Елингхорст от инвестиционната къща Evercore ISI. Мащабността на „Volkswagen Grou“ е изключително голяма, модулната система ще бъде използвана милиони пъти и ще даде на волфсбургския автомобилен производител много решаваща цена и конкурентно предимство.

Анализаторът е сигурен, че VW ще постави проблема с разходите за електрически автомобили под контрол. Защото всички производители се тревожат, че няма да направят много пари с новите електрически автомобили в първите дни на пускането на пазара. Елингхорст изчислява възвръщаемост за Volkswagen следващата година от 0,2%. До средата на следващото десетилетие тя ще нарасне до около 5,5%. След това компанията ще произвежда около 3 милиона електрически автомобили годишно въз основа на новия комплект.

Амбицията е мощна. До 2022 г. Volkswagen вече обяви 15 различни модели MEB. Те включват лимузини, все по-важните джипове и микробуси. Волфсбург ще може да достигне световен пазарен дял от 35% за електрическите автомобили до 2025 г., според Елингхорст. “Освен „Тесла“, няма друг автомобилен производител, който да следи навлизането на електрическата мобилност така последователно”, подчертава той.

Сега, използването на новата електрическа платформа не е ограничено само до „Volkswagen Group“ – сега става дума за съюз, както с Ford, ако надзорният съвет на VW, както се очакваше в четвъртък, значително разшири сътрудничеството с американския автомобилен производител. Както бе съобщено в края на срещата, точно това се случва: надзорният орган дава зелена светлина за разширено сътрудничество.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс е прекарал последните няколко месеца многократно върху слогана, с който иска да предложи платформата MEB на други производители на автомобили. “С електрическия комплект за производство, ние сме твърдо пред конкуренцията. И ще създадем възможност на трети страни за бърз и ефективен напредък. С MEB имаме възможност да създадем индустриален стандарт,” каза той преди седмици на конференция за мениджмънта на VW.

Возията вече няма да бъде специфична за марката в бъдеще

Това значи, че в ерата на електричеството задвижването вече няма да играе толкова важна роля. В случая със запалителната система техническите разработки на компанията все още осигуряват важна отличителна характеристика в сравнение с нейните конкуренти. Тази разлика не важи за електрическия ресор. Задвижването едва ли ще се различава от производител до производител, защото, например, бързото ускорение е една от най-важните основни характеристики на всеки електрически двигател.

Това също обяснява защо Ford сега иска да закупи платформата MEB за европейския пазар от Volkswagen. Въпреки че американската компания също има свои собствени разработки за превозни средства, задвижвани от батерии. Но тези платформи са предимно подходящи за по-големи превозни средства като популярните американски пикапи.

С MEB Volkswagen въвежда по-гъвкава платформа в програмата, която е по-подходяща за по-малките превозни средства в европейски стил. Ford спестява много пари при сътрудничество с VW, тъй като не трябва да разработва собствена платформа за Европа. Вместо това американската компания ще трябва да плаща възнаграждения на Волфсбург в бъдеще. В допълнение, VW и Ford имат възможност да разширят платформеното си сътрудничество в Китай, където колите са много повече в сравнение с европейския установен модел.

В момента „Ford Group“ продава около един милион автомобила годишно в Европа. И Ford, и Volkswagen, не очакват, че за кратко време веднага ще се появят милиони електрически автомобили. Но до средата на следващото десетилетие може да има няколкостотин хиляди компактни и средноголеми превозни средства, произведени от американската компания в европейските й фабрики, базирани на електрическата платформа на VW. Ford също така спешно се нуждаят от задвижвани с батерии превозни средства, за да посрещнат значително затегнатите европейски ограничения на изразходвани емисии.

Нарастване на натиска върху конкуренцията

“С Ford VW получава шанса всъщност да направи комплекта MEB новия индустриален стандарт”, казва Стефан Братцел, професор по автомобилостроене в Центъра за автомобилно управление (CAM) в Бергиш Гладбах. Досега шефът на VW Дийс осъществяваше само сътрудничество с производителя на малки серии в Аахен „Ego Mobile“.

През март Volkswagen обяви по време на автомобилното изложение в Женева, че компанията на университетския професор Гюнтер Шух ще построи автомобил за забавление, базиран на модела на плажния малък автомобил на VW, базиран на платформата MEB. Но от тях ще се произвеждат максимум няколко хиляди автомобила годишно.

За Братцел сътрудничеството между Volkswagen и Ford изпраща сигнал до цялата автомобилна индустрия. “Това поставя другите производители под натиск”, подчертава професорът. Volkswagen има значително предимство по отношение на цените, което би накарало конкурентите да се замислят. Следователно, натискът ще се увеличи, за да се формират подобни консорциуми в близко бъдеще.

Братцел вижда особена нужда от реакция в Daimler и BMW. “Производителите на премиумите трябва да помислят двойно повече за това, което искат да правят в бъдеще”, съветва той. Доста е възможно двата южногермански автомобилопроизводители да изберат обща електронна платформа, базирана на тази на предшественика Volkswagen – първоначалните преговори вече са в ход. General Motors, Toyota и Hyundai -Kia вероятно са достатъчно големи, за да разработят свои собствени комплекти.

За момента остава неясно каква стратегия ще преследват останалите европейски производители. Най-голяма нужда Братцел вижда в Италия. “За това „Фиат“ (Fiat) да няма нищо”, е негова лична грижа. Може би точно най-близкият потенциален клиент на Volkswagen в Торино ще бъде този, който ще премести модулната система MEB от Волфсбург.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

„Уникредит“ уволнява 8000 служители и затваря 500 клона

„Уникредит“ уволнява 8000 служители и затваря 500 клона

Италианската банка „Уникредит“ ще съкрати 8000 служители и ще затвори 500 клона от края на 2019 г до края на 2023 г. Това се казва в стратегическия план на финансовата институция. В края на третото тримесечие броят на служителите на банката е 84,6 хиляди. Изхождайки от тази цифра, щатът ще бъде намален с почти 9,5%

Дончев: Ще опитаме да сме готови с "Турски поток" колкото може по-скоро

Дончев: Ще опитаме да сме готови с "Турски поток" колкото може по-скоро

Не ми отива да влизам в медиен диалог с Путин. Някой умишлено бави "Турски поток", имаше дълга процедура по избор на изпълнител, в момента се строи с много сериозни темпове. Не смея да правя телевизионен анализ по темата. Най-важното е че се работи, ще опитаме да сме готови колкото може по-скоро. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев пред БНТ за

Жегата пречи на крави да се размножават, отслабват и дават по-малко мляко

Жегата пречи на крави да се размножават, отслабват и дават по-малко мляко

Според СЗО избиването на животни било по-изгодно икономически от ваксиниране Затоплянето удря не само посевите, но и животновъдството. Защото по-високите температури улесняват разпростаненението на преносителите на зарази по животните. Преди 20 години в България не са се срещали някои насекоми, пренасящи заболявания

Борисов: Путин е добре дошъл, по 5 км на ден строим

Борисов: Путин е добре дошъл, по 5 км на ден строим

Всеки има право да търси алтернативни трасета, ние търсим алтернативна диверсификация. Сигурно не им е приятно, че България е толкова силен и лоялен член на Европейския съюз. Това заяви пред bTV премиерът Бойко Борисов, след като по-рано днес заяви руският президент Владимир Путин заяви, че България умишлено бави "Турски поток". С 1 млрд

Завърши поставянето на релсите по дългия почти 5 км мост в Тибет

Завърши поставянето на релсите по дългия почти 5 км мост в Тибет

Полагането на релсите на дългия 4 651 м мост, пресичащ река Ярлунг Дзангбо, по железопътната линия Лхаса-Нинчи в Тибетския автономен район, бяха завършени в неделя, съобщава "Радио Китай".  Железопътната линия е с дължина 435 км, като 75% от нея са мостове и тунели. Строителството ѝ започна през 2015 г

Бутат 37 къщи на телефонни измамници (Обзор)

Бутат 37 къщи на телефонни измамници (Обзор)

23 от общо 103 имота са търпими, каза ДНСК  Строителният контрол е издал 17 заповеди за премахване на незаконни къщи, издигнати от ало измамници, а за още 20 обекта тече процедура по издаване на такива заповеди от местната власт. Това е засега резултатът от работата на ДНСК, на която през юли специализираната прокуратура възложи да провери 103

"Газпром" започва експлоатацията на големия газопровод "Силата на Сибир"

"Газпром" започва експлоатацията на големия газопровод "Силата на Сибир"

"Газпром" започва експлоатацията на големия газопровод "Силата на Сибир", който има за цел да достави 38 милиарда кубични метра газ годишно на Китай до 2025 г., съобщава Ройтерс. Тръбата ще доставя по 5 милиона кубични сантиметра газ следващата година, 10 милиона кубика през 2021 г. и 15 милиона кубика през 2022 г

Продават търговската марка на вестник "Стандарт"

Продават търговската марка на вестник "Стандарт"

Столичният съдебен изпълнител Милен Бъзински насрочи публична продан за всички търговски наименования на вестник „Стандарт нюз“. Тя ще се проведе до края на работния ден на 18 декември т.г. в Софийския районен съд. Информацията за това е публикувана на личната му интернет страница, пише Биволь. От обявата става ясно

610 лв. ще е минималният осигурителен доход за 2020 г.

610 лв. ще е минималният осигурителен доход за 2020 г.

Депутатите определиха размерите на месечния осигурителен доход за 2020 г. Размерите бяха разписани в Закона за бюджета на ДОО за следващата година. "За" тях гласуваха 106 народни представители, "против" - 78 и "въздържали се" -20, с което те бяха приети. Текстовете предвиждат минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица през 2020 г

Американци искат да правят оръжия в България

Американци искат да правят оръжия в България

Американски компании като “Локхийд Мартин”, “Нортроп Груман”, “Ошкош Дифенс”, “Текстрон” и Ай Би Ем имат интерес към съвместно производство на оръжия и бойна техника с български заводи. И участие в търговете за нова техника на армията. Това стана ясно на втория форум за отбранителна индустрия и киберсигурност

Най-коментирани

Експерт: БАБХ закъсня с действията около салмонелата в пилешко месо

Експерт: БАБХ закъсня с действията около салмонелата в пилешко месо

Контролният орган на БАБХ няма нито един открит случай на салмонела, а всичко се случва, ако други страни ни предупредят - това каза в Сутрешния блок на БНТ д-р Сергей Иванов от Асоциация "Активни потребители". Той прогнозира, че по-голямата част от внесеното заразено месо вече е изконсумирано. "Малко предистория - става въпрос за нотификацията от

Хайнан представи мерки за развитие на блокчейн индустрията

Хайнан представи мерки за развитие на блокчейн индустрията

Властите на островната провинция Хайнан представиха на пресконференция в сряда серия от мерки за ускоряване развитието на блокчейн индустрията, предаде Радио "Китай". Те ще се прилагат в първата пилотна зона за блокчейн в Хайнанската зона за свободна търговия и са насочени към подготовката на кадри, проучвания свързани с технологичните приложения

Програмистите в България - с по-висок стандарт от тези във Великобритания

Програмистите в България - с по-висок стандарт от тези във Великобритания

Над 3000 лева вече е брутната средна месечна заплата в софтуерния сектор, според прогнозата за 2019 г. Това обявиха от Българската асоциация на софтуерните компании на пресконференция в Националния пресклуб на БТА. Те представиха доклад за състоянието на софтуерния сектор в България - Барометър 2019

„Хуауей" отвръща на удара, ще съди Федералната комисия за съобщения на САЩ

„Хуауей" отвръща на удара, ще съди Федералната комисия за съобщения на САЩ

Сагата на „Хуауей" със САЩ продължава, след като миналия четвъртък китайската компания съобщи, че ще съди Федералната комисия за съобщения (ФКС), като иска да отмени свое разпореждане отпреди две седмици, която забранява на американските телекоми да купуват оборудване на „Хуауей", използвайки за това федерални субсидии. Това съобщи Радио "Китай"

Фандъкова: Монтираме 180 филтъра на комини на къщи на дърва и въглища

Фандъкова: Монтираме 180 филтъра на комини на къщи на дърва и въглища

До края на 2019 г. ще бъдат монтирани общо 180 филтъра на комини на домакинства, които се отопляват на дърва и въглища с цел подобряване на качеството на въздуха. Това заяви днес пред журналисти кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя провери монтирането на първия от новите филтри в рамките на новата програма на Столичната община за поставяне на

Агенцията по храните глобява магазина, продал пържолата с игла в София

Агенцията по храните глобява магазина, продал пържолата с игла в София

Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) ще наложи административно наказание съгласно Закона за храните на търговския обект в София, продал свинската пържола с игла, за допусната опасна храна на пазара. Иглата бе открита от дете, докато се храни, родителите му закупили вратни пържоли от кварталния магазин

Обмисля се разсрочване на плащането за депониране на отпадъци

Обмисля се разсрочване на плащането за депониране на отпадъци

Обсъжда се вариант общините да заплатят на три пъти за срок от две години предвиденото за догодина увеличение на таксата за депониране на отпадъци. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов, който се срещна в парламента с групата на "Обединени патриоти". Димов обясни, че за догодина от 57 лв

Само 21 000 шофьори ще плащат 400% по-скъпа застраховка

Само 21 000 шофьори ще плащат 400% по-скъпа застраховка

Битката между компаниите ще бъде за 80% добри водачи Новият вариант на системата “Бонус-малус” е по-добър от предишния, заявиха от Асоциацията на застрахователите при обсъждане на проекта за наредба, обявен от Комисията за финансов надзор. “Въвеждането на новата система за формиране на “Гражданска отговорност” няма да има директно отражение върху

Американци искат да правят оръжия в България

Американци искат да правят оръжия в България

Американски компании като “Локхийд Мартин”, “Нортроп Груман”, “Ошкош Дифенс”, “Текстрон” и Ай Би Ем имат интерес към съвместно производство на оръжия и бойна техника с български заводи. И участие в търговете за нова техника на армията. Това стана ясно на втория форум за отбранителна индустрия и киберсигурност

1 от 5 лаптопи носят логото на Lenovo

1 от 5 лаптопи носят логото на Lenovo

Според най-новите оценки, направени от компанията за маркетингови изследвания IDC, броят на доставените лични компютри в световен план е достигнал до 67,2 милиона устройства за година, което представлява спад с 0,5% спрямо същия период на предходната година. Въпреки че трендът е отрицателен, очакванията на анализаторите не се оправдаха

"Файненшъл таймс": София е Силициевата долина на Югоизточна Европа (Обзор)

"Файненшъл таймс": София е Силициевата долина на Югоизточна Европа (Обзор)

Изданието посочва, че у нас има бърз интернет, ниски данъци и квалифицирани кадри Като Силициевата долина на Югоизточна Европа е определена София в статия на престижното английско издание “Файненшъл таймс”. В публикация, посветена на страната ни, вестникът разказва за рекордните инвестиции в информационните и комуникационните технологии (ИКТ) в

Кои специалности дават най-висока добавена стойност

Кои специалности дават най-висока добавена стойност

“Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми” и “Металургия” са сред първенците по този показател Рейтинговата система на висшето образование в България дава изключително богата и интересна информация. Това е и съвсем практически ориентир за кандидат-студентите, и база за анализ на системата. Рейтингът оценява 52 професионални направления в

И Съдът на ЕС потвърди - общите части за парно се плащат от всички в блока

И Съдът на ЕС потвърди - общите части за парно се плащат от всички в блока

И съдът на ЕС се произнесе, че всеки, чието жилище е в топлофицирана сграда, е задължен да плаща за общите части. Решението е взето на 5 декември. Делото е заведено по два иска на “ЕВН България” срещу собственици на имоти, които отказват да заплатят сметките си за общи части и сградна инсталация. Те са изтъкнали

Банкови услуги, застрахователи и търговия с имоти печелят най-много (Обзор)

Банкови услуги, застрахователи и търговия с имоти печелят най-много (Обзор)

3,7% е ръстът на икономиката за третото тримесечие - четвъртият най-добър резултат в Европа Потреблението измести износа Вътрешното потребление, възстановеното търсене на имоти и финансовите услуги дърпат икономиката напред и печелят най-много. Това показват данните на националата статистика. В четвъртък тя обяви, че БВП на България е нараснал с 3

Агенцията по храните глобява магазина, продал пържолата с игла в София

Агенцията по храните глобява магазина, продал пържолата с игла в София

Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) ще наложи административно наказание съгласно Закона за храните на търговския обект в София, продал свинската пържола с игла, за допусната опасна храна на пазара. Иглата бе открита от дете, докато се храни, родителите му закупили вратни пържоли от кварталния магазин

Фонд "Земеделие" изплати близо 80 млн. лева на животновъдите

Фонд "Земеделие" изплати близо 80 млн. лева на животновъдите

ДФ "Земеделие" продължи с изплащането на финансовата подкрепа на животновъдите за Кампания 2019. Преведени са 79 781 705,04 лева на 9315 животновъди по пет схеми за обвързано производство, съобщиха от фонд "Земеделие". По Схемата за обвързано подпомагане за млечни крави под селекционен контрол (ЕЖСК-мляко), бяха изплатени 29 850 823,27 лв

60 390 души са поискали да си сменят пенсионния фонд от октомври досега

60 390 души са поискали да си сменят пенсионния фонд от октомври досега

През третото тримесечие на 2019 г. в пенсионноосигурителните дружества са подадени общо 60 390 заявления за промяна на участие и прехвърляне на средства от един пенсионен фонд в друг, съобщиха от Комисията за финансов надзор. Общо 52 858 осигурени от подалите заявления през третото тримесечие на 2019 г

Чавушоглу: Турция купи руски системи С-400 без политически подтекст

Чавушоглу: Турция купи руски системи С-400 без политически подтекст

Турция купи руските зенитно-ракетни системи С-400 без какъвто и да е политически контекст, тя бе принудена да го направи заради отказа на съюзниците от НАТО да й продадат такова въоръжение, заяви днес турският външен министър Мевлют Чавушоглу на международна конференция "Средиземноморски диалози" в Рим, предаде ТАСС

Нито едно кило от заразеното пилешко не е отишло при потребителя

Нито едно кило от заразеното пилешко не е отишло при потребителя

Нито един кг от заразеното пилешко месо не е отишъл в крайния потребител. Това каза министърът на земеделието Десислава Танева пред журналисти във връзка със сигнали за заразено пилешко месо. "Получени са не 16, а общо 17 сигнала по системата за уведомяване на ЕК за наличие в мрежата на пилешко месо

10 дни остават за плащане на авансовия корпоративен данък за 2019-а

10 дни остават за плащане на авансовия корпоративен данък за 2019-а

На 16 декември изтича срокът за внасяне на последната месечна или тримесечна авансова вноска за корпоративен данък за 2019 година, припомнят от НАП. Същевременно това е и последният срок, в който фирмите имат възможност да направят корекция на декларираните от тях авансови вноски за тази година, за да не надвнесат ненужно данък или за да не плащат