Европейският съюз може да отговори с допълнителни мита върху вноса на американски стоки за 35 млрд. евро, ако Вашингтон наложи наказателни митнически тарифи за автомобилите, произвеждани в ЕС, заяви европейският комисар по търговията Сесилия Малмстрьом, цитирана от Ройтерс, съобщи БНР.

"Няма да приемем никаква контролирана търговия, квоти или доброволни ограничения за износ, и ако САЩ наложат мита върху вноса на европейски автомобили, ние разполагаме със списък от американски стоки за ребалансиране", посочи г-жа Малмстрьом пред комисия на Европейския парламент.

"Този списък е вече подготвен и е на стойност от 35 млрд. евро. Надявам се обаче , че няма да се налага да го използваме", допълни тя.

През май американският президент Доналд Тръмп заяви, че някои внесени превозни средства и части представляват заплаха за националната сигурност. Той обаче отложи за шест месеца решението дали да наложи тарифи, за да даде време за търговски преговори на САЩ с ЕС и Япония. Този шестмесечен срок приключва в средата на ноември.

"Приветстваме решението на САЩ да не налагат мита върху автомобили и части за тях, но разбира се, самото схващане, че европейските автомобили могат да бъдат заплаха за националната сигурност на Съединените щати, е абсурдно", посочи Сесилия Малмстрьом.

Тя добави, че досега търговските преговори със САЩ са дали смесени резултати.

Бе постигнат напредък по сделка за улесняване на компаниите да покажат, че продуктите им отговарят на стандартите на ЕС или на американския пазар, но не беше постигнат напредък по предложеното споразумение за премахване на тарифите за промишлени стоки.

"Все още не сме започнали тези преговори. САЩ не са готови да ги започнат, ако не се включи в тях и селскостопанската продукция, което обаче представлява за нас "червена линия". Така че за момента нищо не се случва по този въпрос", каза г-жа Малмстрьом.

Европейският комисар по търговията заяви също така, че се надява, че ЕС и САЩ биха могли да намерят споразумение в дългосрочния спор за държавната помощ за американския самолетопроизводител "Боинг" (Boeing) и европейския му конкурент "Еърбъс" (Airbus).

Очаква се арбитражната комисия към СТО да реши през септември какво ниво на санкции може да наложи Вашингтон, след като спечели дело пред Световната търговска организация относно европейските субсидии за "Еърбъс“, като няколко месеца по-късно и ЕС вероятно ще получи решение в своя полза по отношение на американските субсидии за "Боинг".

"Надяваме се, че можем да затворим тази глава в нашите отношения и да се надяваме да намерим път напред", посочи Сесилия Малмстрьом.

Подобно изказване направи по-рано днес и Сабине Веянд (генерален директор за търговията към Европейската комисия и бивш заместник-преговарящ за Брекзит) по време на първата си официална визита във Вашингтон, откакто пое новата си роля преди месец.