Санкции за смяна на крушка на автомобила, спряна на улицата, не се предвижда

Не се забраняват леките коли с десен волан, както прочетоха проектозакона за пътните превозни средства някои медии. Забранява се регистрацията на микробуси, автобуси, на малки камиони и на такива до 12 хил. кг с десен волан.

Буквално предложеният текст предвижда да не се регистрира пътно превозно средство от категория М2, М3, N2 и N3, произведено и предназначено за ляво движение.

А леките автомобили са категория М1. Цитираните категории също са написани в проектозакона, още в член трети.

Категория М2 са превозни средства с повече от 8 места за сядане, без мястото на водача, с технически допустима максимална маса не повече от 5000 кг, в които освен местата за сядане може да има място за правостоящи пътници.

Категория М3 са превозни средства с повече от 8 места за сядане, без мястото за сядане на водача, с технически допустима максимална маса над 5 000 кг, в които може да има място за правостоящи пътници.

Категория N са моторни превозни средства, проектирани и конструирани основно за превоз на товари.

В N1 са превозни средства от категория N с технически допустима максимална маса не повече от 3 500 кг.

А категория N2 са превозни средства с технически допустима максимална маса над 3500 кг, но не повече от 12 000 кг.

Но това го пишем, за да

не се подведат

хората, че няма

да им

регистрират

леките

автомобили с

десен волан

Това, което вълнува читателите, е, че сделките за коли ще продължат да минават през нотариус. Първите реакции под публикувания проект за закон е тъкмо за това: “Премахнете нотариусите.

Време е вече

нотариусите да

отпаднат при

покупка на МПС

Това само в България си остана. В крайна сметка колата е една вещ. Телевизорите понякога са по-скъпи от едно МПС втора употреба, а никой не ги декларира пред нотариус. В Германия регистрацията минава в общински пунктове само с договор за продажба, малкия и големия талон. Вече сме 21 век.”

“Абсолютно задължително е отживелицата с нотариалната заверка на договора за прехвърляне на МПС да отпадне. Единствената цел на това архаично задължение е да се хранят нотариусите. Няма никаква друга аргументация кому е необходима нотариалната заверка. Колите са вещ като всяка друга - пръстени, диаманти, телевизори и т.н. Основният аргумент, че с колата можело да се извърши престъпление, е елементарен - престъпление може да се извърши и с нож, и с брадва, и с газов пистолет”. Това са само две от многото мнения при общественото обсъждане на проекта.

Друго вълнение по проектозакона са ремонтите на колите. За първи път автосервизите се вкарват в разрешителен режим. Притесненията са

дали не

подлежиш на

глоба, ако сам

смениш крушка

на фар

Такава не се предвижда, казаха от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” пред “24 часа”. Санкциите са за нарушения на автосервизи. Когато не са се регистрирали, а работят, глобата е от 1000 до 5000 лв.

5000 лв. е глобата, ако сервизът не отговаря на условията на регистрацията си. 4000 лв. е наказанието, ако извършва ремонт, който не е вписан в документите и сервизът няма право да го извършва. 1000 лв. е санкцията, когато не издава документ.

Ако лице, да кажем автомонтьор, извършва ремонт и техническо обслужване в нарушение на изискванията на закона и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, се наказва с глоба в размер на 500 лв.

Една от основните промени, които предвижда новият проектозакон, е при първоначалния технически преглед, издаването на технически паспорт на автомобила на база на него и идентификацията му. Това ще се прави в частни пунктове. Разчита се това да премахне опашките в КАТ. Полицията обаче ще продължи да издава регистрационните табели и малкия и големия талон.

Предполага се, че след като колата мине преглед в частните пунктове, в КАТ ще издадат само документите и номерата, което ще става по-бързо. За новите коли дори няма нужда от преглед.

Специалисти обаче се притесняват, че идентификацията на автомобила излиза от КАТ, а тъкмо по нея се определя дали автомобилът е редовен, или краден.

Има близо месец, в който да се правят предложения и коментари на този основен за автомобилите закон. Търговията с авточасти втора употреба ще се извършва само от регистрирани лица.

Търговията с авточасти втора употреба ще се извършва само от регистрирани лица.

5000 лв. глоба, ако кола мине на преглед с неверни документи или без да е била в пункта

5000 лв. е глобата, ако не бъде уведомено МВР за заличен идентификационен номер на колата или пък за манипулиран километропоказател. Това предвиждат санкциите в проектозакона за пътните превозни средства, който е публикуван за обществено обсъждане. Глобата е за лицата в пунктовете за идентификация и за първоначален технически преглед на пътните превозни средства. Според проекта първоначалният преглед на автомобила се прави от частни пунктове, а не в КАТ.

Пак 5000 лв. е глобата, ако автомобилът мине този преглед на база на неверни документи или без да е бил в пункта.

3000 лв. е наказанието, ако лицето, което извършва преглед, не уведоми МВР за недостоверност или подправяне на регистрационните документи при първоначалния преглед, или пък го направи за категория превозно средство, за което пунктът няма разрешение.

10 000 лв. пък ще плати лице, което извършва идентификация на автомобила и/или преглед за техническа изправност, без да има разрешение.

Проектът въвежда и регистрационен режим за търговия с употребявани части за коли, като предвижда и санкции за нарушения от търговците.

Глоба от 7000 лв. е за лице, което търгува с такива части, без да отговаря на условията за първоначалната му регистрация. 4000 лв. пък ще плати, ако прави сделките извън обектите, които са записани в удостоверението за регистрация, а 3000 лв. е санкцията, ако не издаде документ за извършената дейност.

Предвидени са и наказания за нарушения при извършване на периодичните технически прегледи на колите. 2000 лв. е глобата за служител в пункта, който издаде документ, че колата е минала преглед, без това да е станало.

Проектът вкарва в разрешителен режим и автосервизите.

От 1000 до 5000 лв. е санкцията са майстори, които правят ремонт на коли, без да са регистрирани.

5000 лв. е глобата, ако ремонтът е извън автосервиза, ако не бъдат допуснати контролни органи в него или пък в него се извършват дейности, които ги няма в документите за регистрация.

По-малки са санкциите за собствениците на коли.

200 лв. ще плати нов собственик на кола, ако не я регистрира в едномесечен срок. Толкова е глобата и ако не бъдат върнати в МВР временните номера, след като изтече срокът от 3 г., в който могат да бъдат ползвани. Същата санкция е и когато в едномесечен срок не се нанесе промяна в регистрацията на автомобила, когато собственикът има нов документ за самоличност или е сменил адрес, а за фирмите – един месец след вписване на промяната в Търговския регистър.