Близо 1 млн. са автомобилите над 20 г. у нас, показва анализ на Евростат

България е на дъното в класацията по възраст на автомобилния парк в страните в ЕС.

Колите до 5 г. у нас са едва 5%, или около 160 000, до 10 години са 10 на сто, или около 400 000, а между 10 и 20 г. - 60 на сто, или близо 2,4 млн.

Най-старите автомобили - над 20-годишните, са близо 1 млн., което прави 25% от автомобилния парк в България.

Това показват данни от анализ на Евростат за автомобилния парк и регистрацията на нови коли сред 28-те страни членки през 2018 г.

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 г. е отчетен в Люксембург - 25%. Следват Дания - 24 на сто, Белгия - 22 на сто, Швеция - 20 на сто, Австрия - също 20 процента.

България е на трето място отзад напред с най-висок процент стари автомобили на възраст над 20 години. Първа е Полша с 40 на сто коли над 20 г., следват Естония - 28 на сто, България - 25 на сто, Малта, Литва и Румъния - по 20%.

През 2018 г. у нас са регистрирани към 35 хил. нови автомобила при първа регистрация. В страните от ЕС броят им е 15 милиона, което прави дял на страната ни 0,2 на сто.

Регистрираните нови коли у нас на възраст до 2 г. за миналата година са били около 1,7% от общия брой на автомобилите, при показател за Люксембург 25 на сто.

В България регистрираните автомобили са между 3,5 млн. и 4 млн., но числата търпят корекции, тъй като всяка година у нас се внасят по около 100 000 коли втора употреба, както и се дерегистрират в КАТ няколко десетки хиляди автомобила.

Само за първите 6 месеца на тази година в България са регистрирани 18 323 нови коли, общо в страните на ЕС те са 8,1 млн.

България е на едно от последните места в ЕС по показателя за моторизираност. На 1000 жители се падат 393 коли - два пъти по-малко от Люксембург, който е начело с 670 на 1000 души.