10 шинобуса по 1,5 млн. евро смята да поръча компанията 

10 автобуса на релси има намерение да купува БДЖ. Това съобщи пред “24 часа” и пред още една медия преди две седмици изпълнителният директор на холдинга Никола Василев.

Подобна идея, но за 30 шинобуса за 120 млн. лв., имаше през 2013 г. и тя предизвика вълнения след железничарите. Очакваше се поръчката да бъде обявена до края на годината, а първите автобуси на релси да бъдат доставени през 2014 г. Нищо от това не се случи.

Тези жп автобуси

не са познати на

българските

пътници,

сегашните са нещо като “xибpид” мeждy aвтoбycи и мoтpиcи.

Първоначално автобусите на релси са проектирани и разработени през 30-те години на миналия век с конструкция като на автобус. Икономични са, леки са, водят се лек жп транспорт, което ги прави и недотам надеждни.

По-късно железопътните автобуси са се развили в по-големи размери, с характеристики, подобни на външен вид на лек вагон.

Проектирани са специално за малко използвани железопътни линии. Има ги в Германия, Италия, Франция, Обединеното кралство, Швеция.

Във Великобритания в края на 50-те години British Rail изпробва серия от малки железопътни автобуси, произведени от различни производители, за около 12 500 британски лири всеки (261 000 паунда по цени за 2014 г.)

Оказали са

се много

икономични,

но и донякъде

ненадеждни

Изтеглени са в средата на 60-те години на миналия век.

В Германия този тип автомобил върху релси е разработен през 30-те години, за да задоволи нуждата от евтин железопътен автобус. Строен е по стандартни спецификации на германския “Райхсбан”, предшественика на “Дойче бан”, за да отговори на търсенето на рентабилни услуги по леко натоварени железопътни линии.

Редица сериозни произшествия в Германия в края на 70-те години на миналия век, включително с железопътни автобуси, са довели до разработването на по-големи и по-стабилно проектирани дизелови релсови вагони.

В Чехия и Словакия железопътните автобуси се използват по по-слабо натоварените селски линии.

Днес експерти у нас казват, че жп автобусите не са любимите машини на големите жп превозвачи, но се използват от по-малки компании.

Днес един такъв

автобус на релси

струва към 1,5

млн. евро и вози

60-80 пътници

В Европа производители на такива шинобуси са полската компания ПЕСА, чешката “Шкода”, швейцарската “Щадлер”.

Шинобуси се произвеждат и в Русия. Руският производител “Метровагонмаш” тази година пуска в производство шинобус RA-3. Тестовете му бяха до август. Централна крайградска пътническа компания (CSPC) вече е поръчала 23 автомобила от този тип. Руските железници обмислят закупуването на RA-3 за своята пътническа услуга в Сахалин, съобщава сайт за рейлбъси.

Унгарските железници са поръчали и са им доставени от 2004 до 2012 г. 14 шинобуса, като 11 от тях са PESA 620M, наполската фирма.

Литовските железници са си купили до 2017 г. от същата фирма 12 автобуса на релси от същия модел.

Тези жп автобуси компаниите използват най-вече за градски и крайградски линии, много често е за връзка между град и летище.

Сегашната идея е БДЖ да пусне тези 10 автобуса на релси там, където с влак пътуват малко пътници и се губят сериозни пари, като се разкарват мотриси или локомотив със закачени на него вагони.

Компанията

замисля да си

поръча 10 и

да ги пусне в

Северозападна

България,

около Плевен и Лом, а на юг от Пловдив за Пещера, за Панагюрище, за Асеновград. Сега пътниците по тези линии се транспортират с влакове или с вехтите и раздрънкани мотриси, а в тях, особено в Северозапада, често се возят двама души.

“Да ги обезпечаваш влаковете с локомотив и два вагона, не е рентабилно”, казват експерти в компанията.

Намерението да се вкарат шинобуси се развива паралелно с ремонта на мотрисите “Дезиро” на “Сименс”.

Компанията иска да изтегли старите електрички през Искърското дефиле, които пътуват до Лом, Брусарци, Берковица и да ги замени с шинобуси или с мотриси.

За да е успешно това намерение, обаче трябва да се направят ремонтите на мотрисите “Дезиро”.

Поръчката за ремонта и обслужването на немските мотриси е от 2017 г., новото ръководство реши да я продължи. Тя е за

петгодишна

поддръжка на

22 дизелови и на

24 електрически

мотриси, а

прогнозната

стойност е

137 млн. лв.

без ДДС.

Предстоят преговори с двете компании, които са подали оферти - румънското поделение на френската компания “Алстом” и унгарската дъщерна компания на “Щадлер” - Швейцария.

Ако до края на годината се сключи договор, прогнозата е, че до 18 месеца тези 46 мотриси ще бъдат ремонтирани. Планът е да се започне със спрените 10-11 мотриси и след ремонта те да се веднага да бъдат пуснати в движение, а в това време да се ремонтират поетапно другите, които сега возят пътници.

Така по южната дъга на жп мрежата ще бъдат пуснати сименсите, а на север - шинобуси, както и някои от мотрисите.

Така изглежда нов рейлбъс, произведен от компания в Европа.
Така изглежда нов рейлбъс, произведен от компания в Европа.