До края на 2019 г. ще са завършени още 8 километра
Станциите “България” и “Красно село” от третата метролиния в София вече са готови. Там текат изпитания на системите за управление и безопасност на движението.
В другите 6 станции от първия етап на линия 3 - “Медицински университет”, “НДК”, “Патриарх Евтимий”, “Орлов мост”, “Театрална” и “Хаджи Димитър”, вече са изпълнени над 96% и започват изпитания. Остават довършителни работи по архитектурното оформление, завършването на някои входове, настройки и изпитания на оборудването. Но през октомври и при тях ще приключи строителството и ще продължат само работи по входовете и изпитанията на системите, съобщи изпълнителният директор на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.
Пускането на централния участък ще е на два етапа. Първи ще заработят петте станции от “Красно село” до “Патриарх Евтимий”, а след тях и трите - от Орлов мост до бул. “Вл. Вазов”.
Готово е новото депо “Земляне”. В него са 20-те влака “Инспиро”, които ще обслужват третия лъч. На “Сименс” са поръчани още 10, които ще се доставят през следващите 3 г. за разширението на линията с 3 станции от бул. “Вл. Вазов” до “Ботевградско шосе” и 6 през кварталите “Гео Милев” и “Слатина” до “Цариградско шосе”.
Вторият етап на проекта - участъкът в “Овча купел", е изпълнен 75%. Изграждането на 4 км трасе от квартала до околовръстния път при “Горна баня” стартира през лятото на 2017 г. Там се строи и
малка жп гара за
пътуващите с влака
София - Перник
Строителството на 4-те станции от втория етап - “Мизия”, “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”, ще приключи през първата половина на 2020 г.
Третата метролиния е с ново поколение автоматика и системи за безопасност. Има и опция в бъдеще
влаковете да се
преоборудват за
автоматично движение
без машинист
Ново ст са и автоматичните предпазни огради по станциите. Високите 1,6 м стъклени прегради са синхронизирани с вратите на влаковете и са най-добрата мярка за безопасност и предотвратяване на инциденти от неволно или умишлено падане на пътници на релсите.
С пускането на двата етапа на новата линия метрото в София ще е 52 км, с 47 станции и над 40% дял в системата на градския транспорт. Общата стойност на 12-те станции, депото, 20 нови влака и инфраструктурата е 495 млн. евро, като 390 млн. евро са европейско финансиране. Строителството се оценява много високо от Европейската комисия и управляващия орган на ОП “Транспорт”. “Метрополитен” ЕАД получи престижното отличие за най-добро транспортно обслужване на гражданите от “Европейските бизнес награди”.
Новите 12 км метро ще намалят с до 25% трафика в зоните, където то ще минава. Ще се спестят 11 000 т вредни емисии годишно и се очаква с метрото всеки ден да пътуват още по 130 000 души. Спестеното време за пътуване ще бъде 35 000 часа дневно, а дневно 14 000 коли по-малко ще замърсяват въздуха в столицата. Очаква се общият брой пътници по трите метролинии да стигне 600 000 души дневно и над 200 млн. годишно, трафикът да се редуцира с поне 80 000 коли, а вредните газове да са с 90 000 т годишно по-малко.
Малки автобуси возят до метрото в 5 квартала
Малки автобуси ще свързват пет столични квартала с метрото.
Столичната община вече е разработила схемите за три довозващи автобусни линии, съобщи зам.-кметът по транспорта на София Дончо Барбалов.
Първата ще бъде пусната на територията на най-големия столичен квартал - “Люлин”. Тя ще обхваща всички части на комплекса и ще осигури връзка както с метростанциите от първата метролиния, така и с линии на наземния градски транспорт.
Втората нова автобусна линия ще обслужва изцяло район “Овча купел”. Маршрутът е направен така, че да покрива всички основни жилищни райони в комплекса. Автобусите по нея ще спират на три метростанции от третата метролиния, която предстои да бъде пусната. Става дума за метростанциите при ул. “Бойчо Бойчев” и околовръстния път, при улиците “Централна” и “Братя Прошек” и при бул. “Монтевидео” и ул. 762.
Работи се и по третата довозваща линия, която трябва да осигурява връзка с метрото на живеещите в кварталите “Витоша ВЕЦ - Симеоново”, “Малинова долина” и “Хладилника”.
“Тези подпомагащи линии ще работят с целогодишни постоянни разписания и работно време, съобразено с основните линии на масовия градски транспорт. Автобусите, с които ще се изпълнява довозващият транспорт, ще бъдат осигурени с финансиране по Оперативна програма “Околна среда”, по която Столичната община кандидатства. Ще купим изцяло електрически автобуси с нулеви емисии. Те ще са нископодови, климатизирани и с различна големина”, обясни Барбалов.
Засега се обмисля билетът за довеждащия транспорт да е част от този за метрото. Идеята е хората, които пътуват с подземните влакчета, да не плащат допълнително. Тези, които ще го ползват за вътрешноквартален транспорт и няма да ползват метрото, ще трябва да си купят билет.
Цял нов квартал се роди край метрото на булевард “Монтевидео”
Третата линия е пример за масовизиране на жилищното строителство
ХРИСТО НИКОЛОВ
Най-големият пазар на жилищни, търговски и бизнес площи у нас е в столицата. Сградите, които са близо до станция на метрото, се радват на най-голямо търсене, имат голям потенциал за растеж на цените и са сигурно вложение. брокери на недвижими имоти. Но при строителството на третата линия, която свърза “Овча купел” с “Хаджи Димитър” през центъра на столицата, за първи път брокерите наблюдаваха и
истински бум на
строителството
на нови жилищни и търговски проекти близо до трасето.
Още през 2015 г., “Главболгарстрой” получи разрешително за строеж на 19-етажна жилищна сграда с търговски помещения и детска площадка по протежението на булевард “Монтевидео” върху свободен пустеещ терен на бившата АОНСУ. Днес това е емблематичната сграда G-Tower, но докато бъде напълно завършена, околните пространства също се изпълниха със строителна техника, като в повечето случаи става въпрос също за смесени проекти.
Така разширеният бул. “Монтевидео” се оказа добър пример за партньорство между община и предприемачи, който позволи тук да се направи нов жилищен квартал.
Друг подобен терен, в който кипи усилено строителство, и е в близост до бъдещата метростанция 14, точно на пресечката на булевард “Цар Борис Трети” и улица “Житница”. В района се изграждат четири големи сгради със смесено предназначение - за жилищни и търговски нужди.
Трудно е да се каже дали и с колко напредването на третата метролиния повишава цените на имотите в тези райони, защото най-често те няма с какво да се сравнят. Новото строителство по принцип е по-скъпо от съществуващото. Но в имотните сайтове
забележимо се
увеличават обявите,
на които още в първото
изречение се посочва
“в близост до метро”,
което е показателно, че такива жилища се търсят много повече. Следователно при равни други условия би трябвало да са и по-скъпи.
Другият край на трета метролиния - откъм квартал “Хаджи Димитър”, също се превърна в строителна площадка, въпреки че дотам метрото ще стигне на следващ етап. В района преобладават офис строежите, но в свободните пространства между блоковете и между отделните квартали все по-често изникват и жилищни кооперации.