Министерството на труда и социалната политика предвижда 500 млн.лв. от Европейския социален фонд в следващия програмен период да бъдат насочени за дигитални обучения.

Това съобщи на дискусия със студенти във Великотърновския университет зам.-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова. Тя участва в инициативата на президента на КНСБ Пламен Димитров за предизвикателствата, които поставя дигитализацията пред пазара на труда.

"Преговаряме с ЕК голяма част от средствата от новия програмен период от Европейския социален фонд да бъдат насочени към програми за обучение. Очакванията ни са, че МТСП ще може да договори 4 милиарда и се надяваме една значителна програма, която да е на стойност поне 500 млн. лв., да бъде насочена към мащабни дигитални обучения", каза Русинова.

Тя подчерта, че 40% от работодателите в Европа изпитват затруднения да намерят кадри, а на българския пазар на труда няма работодател, който да няма нужда от достатъчно и добре подготвени хора.

Решаването на проблемите на пазара на труда вървят през образователната система, посочи Русинова. "Скоро ще започнем много сериозно да говорим, че хората, които нямат цифрови или дигитални умения, ще бъдат част от маргиналзираните групи. След не повече от 2 г. данъчна декларация няма да може да се подаде по друг начин, освен по електронен път, както и много други публични услуги", допълни Русинова.

КНСБ и бизнеса настояват за национална програма за базови дигитални умения за всички работещи българи. "Нашите оценки са, че за това трябват 1 милиард евро, не 500 млн. лв. Всеки един от пазара на труда трябва да получи тези базови дигитални умения, ако искаме въобще България да има шанс. Сега сме на последно място и по този дигитален индекс, който мери ЕК", заяви шефът на КНСБ.

В ИТ сектора възникват нови и нови професии всеки ден и тези умения не са застъпени в програмите на висшето образование, подчерта той. "В момента масата от работещите в тази сфера, които получават четирицифрени заплати, с 3, 4 и 5 отпред, не са завършили висше образование, а са самородни или са преминали фирмени обучения. Няма вузове, които да им дадат това, което им е нужно", подчерта Пламен Димитров.

Според зам.-министърът на образованието Карина Ангелиева последните анализи показват, че реално университетите трябва да имат по-съществена роля за регионалния икономически растеж."Нашият предварителен анализ е, че университетите не си комуникират. За да предлагаме на бизнеса успешни програми, за да правим научни изследвания или да предлагаме на нашите европейски партньори добро сътрудничество, трябва да обвържем тези университети. Преди да станем европейско мобилни, студентите трябва да бъдат вътрешно мобилни", каза на лекцията MASTЕRCLASS WORK 4.0 Ангелиева.