Преустройство на терминалите и нови услуги още в първите

години предвижда консорциумът победител “Соф Кънект”

Една от най-големите сделки у нас - тази за концесията на Летище София, е блокирана от 44 дни. Причината е, че Комисията за защита на конкуренцията все още не се е произнесла по жалбите на отпадналите кандидати. Първото производство от регулатора по тях бе образувано преди месец и половина - на 27 август.

От КЗК заявиха в сряда пред “24 часа”, че поради големия обем информация и множеството документи, свързани с жалбите, не могат да определят точен срок за решение. Но увериха, че по казуса се работи.

Концесията на летището бе обявена през 2017 г., но бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков. При третия кабинет на Бойко Борисов - през юни 2018 г., тя бе обявена отново. Срокът за оферти бе удължаван два пъти по искане на кандидат концесионери.

Така на 5 април пет консорциума подадоха предложения и започна процедурата по отварянето, разглеждането и оценяването им.

На 17 юли за победител бе обявен консорциум “Соф Кънект”, в който са френската “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс”, операторът на летище Мюнхен “Флугхафен Мюнхен” и “Щрабаг”. Консорциумът оферира годишно концесионно възнаграждение за държавата от 32% от приходите. За 35 г. това са близо 858,9 млн. евро. Той бе оценен с 86,12 точки.

На второ място бе класиран консорциумът, в който са “Еърпортс Де Пари” и турската “ТАВ хавалиманларъ холдинг”. Точките, които имат, са 80,31. “Фрапорт България” зае трето място с 80,19 точки. Четвърти със 78,45 точки е консорциум “Витоша”, в който са “Манчестър еърпорт” и британското дружество на китайската “Пекин кънстракшън ейнджиниринг груп”. Пети е “ССБ София еърпорт Джей Ви” с летищен оператор “Копенхаген еърпортс” (66,15 точки). Водещ в него е швейцарската инфраструктурна компания “ССБ Зауервайн & Шефер Бау” и партньори - летищният оператор “Копенхаген еърпортс” и турската “ЕРГ Интернешънъл”.

Жалби в КЗК подадоха “Еърпортс де Пари”, “МАГ Оувърсийз Инвестмънтс” от консорциум “Витоша”, “ССБ Зауервайн енд Шефер бау” от консорциума “ССБ София еърпорт Джей Ви” и “Фрапорт България”.

Каква е визията

за летището

на победителя?

В “Соф кънект” с дял от 99% е френският инвестиционен фонд “Меридиам”, а единият процент е на базираната във Виена строителна компания “Щрабаг”, която изгради терминал 2 на летище София.

Без дял, но партньор в консорциума, е летище Мюнхен. То е единственото в Европа с 5 звезди и едно от 7-те с такава категория в света.

Избран е този вариант за съставяне на консорциума, за да може министерството на транспорта да сключи договор за летищен оператор с летище Мюнхен и по този начин държавата да има директен контрол, поясни за “24 часа” Стефан Верман, говорител на “Меридиам”, за концесията на софийското летище. Верман и Гив Сардари - инвестиционен директор в “Меридиам”, представиха преди дни плановете на консорциума за развитието на летище София.

Според визията на “Соф Кънект”

с шест стъпки,

летище София

ще стане

модерно и на

световно ниво

Още в първите 2 години на концесията е планирано обновяване и преустройване на двата съществуващи терминала. Ще бъде създадено повече използваемо пространство. Залага се на подобряване на обслужването на пътниците, за да се подсили репутацията на летището по отношение на експедитивност и удобство.

Преустройството ще осигури привлекателни сгради, нови съоръжения, интуитивно ориентиране и модерни технологии, както и средства за информация и забавления.

На уебсайта на летището ще се създадат и лансират инструменти и услуги за улеснение преди пътуване, които ще се предлагат от авиокомпании и от партньори доставчици. Тези услуги ще включват информация преди излитането, ориентиране и стимулиране на предварителното поръчване на храна, стоки, услуги и удобства.

Втората стъпка е привличане на нови авиокомпании и откриване на нови маршрути. Според Гив Сардари един от районите, които подлежат на допълнително развитие, е Близкият Изток.

Третата цел е превръщането на аеропорта в хъб, за да обслужва връзки между Европа и Азия.

Четвъртата е да се насърчават успехите на нискотарифните компании, да се подпомага растежът им. Нещо, в което екипът в Мюнхен има опит.

Петата задача е служителите на аеропорта да завършат мюнхенската акадения за обучение.

А шестата е поетапна стратегия за строителство.

Въпросната стратегия се ръководи основно от развитието на пътническите терминали, които ще се разширяват според нарастването на броя на пътниците. Това осигурява подходящ график на инвестициите и ограничено увеличаване на летищните такси, за да се стимулира ръст на трафика.

Балансът между инвестиции и ниво на летищни такси е едно от предимствата на победителя. Не предлагаме струпване на огромни инвестиции, което би довело до високи такси, а оттам - до по-малко авиокомпании и пътници, твърди Стефан Верман. До построяването на третия терминал, което ще стане до 2030 г., не се предвижда увеличаване на летищни такси, а след това вдигането им ще става поетапно.

През първата фаза освен преустройването на двата терминала и построяването на нов паркинг

ще се подобрят

проверката за

сигурност и

паспортният

контрол

за международните полети.

Терминал 2 не само ще увеличи капацитета си, но планът за развитието му ще включва разширяване на търговската му зона с нови магазини за заминаващите пътници, както и обособени места за хранене.

Инвестициите до 2022 г., които ще бъдат забелязани веднага от потребителите, са новото конфигуриране на терминалите, в това число ръкавите за качване в самолета, и новият паркинг за автомобили.

До 2030 г. ще бъде изграден и новият терминал 3.

“Меридиам”

обновява терминал

в Ню Йорк

В консорциума “Соф Кънект” са френският инвестиционен фонд “Меридиам”, австрийската фирма “Щрабаг” и мюнхенското летище.

Със седалище в Париж, “Меридиам” е френска независима световна инвестиционна компания, специализирана в дългосрочни публични инфраструктурни проекти, със 71 проекта в 23 страни, с активи на стойност 7 млрд. евро под нейно управление и 55 млрд. евро капитал, инвестиран в строителство.

“Меридиам” има доказан опит в летищния сектор с портфолио, включващо централния терминал на LaGuardia (Ню Йорк, САЩ), Queen Alia International (Йордания) и Ivato and Nosy Be (Мадагаскар). Компанията е специализиран в разработване, финансиране и управление на дългосрочни публични инфраструктурни проекти.

Австрийската фирма “Щрабаг” е водещ изпълнител с богат опит в строителния сектор.

От 2015 г. летище Мюнхен е първото европейско летище с 5 звезди, присъдени от Skytrax - авторитетния лондонски авиационен изследователски институт. Само седем летища в света са получили такова признание. Летище Мюнхен е едно от най-успешните в световен мащаб с приходи от над 1,5 милиарда евро през 2018 г.

То е публична собственост: (Германия (26%), провинция Бавария (51%) и град Мюнхен (23%), отговаря за около 47 милиона пътници годишно, обслужва 264 дестинации в 74 държави и има трафик мрежа от 106 авиокомпании.

Търговските площи на терминалите ще се увеличат.
Търговските площи на терминалите ще се увеличат.
СТЕФАН ВЕРМАН
СТЕФАН ВЕРМАН
ГИВ САРДАРИ
ГИВ САРДАРИ