Нови изисквания на ЕС задължават производители да осигуряват резервни части за електроуреди за поне 10 години

Все повече потребители се оплакват, че уредите им се развалят в момента, в който изтече гаранционният им срок. Жалбите не са останали незабелязани и Европейската комисия вече взима мерки, за да удължи живота на техниката в дома ни.

Една от тях на практика удължава гаранцията им, тъй като производителите вече ще бъдат задължени да имат на разположение резервни части в продължение на до 10 години. Не само че трябва да ги държат на склад, но и да осигурявят информация за ремонт и професионална поддръжка на професионалните сервизи. Производителите ще са длъжни да доставят частите в рамките на 15 работни дни. Излишните части ще може да се сменят с достъпни инструменти и без да оказват трайни повреди на уредите. За хладилниците например ще трябва да са налични части за минимум 7 години (10 г. за уплътнители за вратите), за пералните и сушилните - 10 години, както и за съдомиялните.

За първи път комисията въвежда изисквания за ремонт и рециклируемост на уредите, за да допринесе за целите на кръговата икономика. Подобряват се продължителността на живота, повторната им употреба и обработката на отпадъците им.

Според ЕК пакетът от мерки ще спести 167 теравата енергия до 2030 г., което се равнява на годишното потребление на Дания. Това ще доведе и до намаление на въглеродния двуокис с 46 млн. тона, а

европейските домакинства

ще спестят средно по

150 евро на година

Уредите, работещи с вода, също ще бъдат по-ефективни - пералните ще спестят 711 млн. кубически метра вода, а съдомиялните - 16 млн., до 2030 г.

Правилата се отнасят за хладилници, перални, съдомиялни, телевизори и други електронни дисплеи, светлинни източници, външни доставчици на енергия, електродвигатели, уреди за заваряване, трансформатори на енергия, както и хладилници за магазини.

Според доклад на ЕК новите промени ще доведат до редица икономически ползи. Като цяло те са свързани с конкурентоспособността на ЕС по отношение на търговския баланс и полезността за крайните потребители. Икономически дейности, свързани с по-дълъг живот на продуктите (поддръжка, ремонт, услуги за наем и т.н.), са от полза за всички останали части на икономиката. Ако дейността на тези сектори се увеличи с 1%, това ще окаже общ ефект от 6,3 милиарда евро нетна добавена стойност. Увеличение с 1% от крайното потребление на стоки и продукти от ЕС представлява 1,6 милиарда евро, а

общият икономически

растеж на европейската

икономика би бил

7,9 милиарда евро

Секторите, предоставящи услуги за изследвания и разработки на конкретни продукти, ремонт, поддръжка, лизинг и отдаване под наем, са тези, които се очаква да се възползват от по-дългия живот на продуктите. Някои икономически дейности също може да се насочат към сектора на услугите, но това ще е в ущърб за производителите на оригинално оборудване. За секторите, произвеждащи стоки, които ще трябва да предлагат продукти с по-дълъг период на експлоатация в сравнение със сегашния, обаче има опасност не само да увеличат, но и да намалят добавената си стойност.

Всички видове икономически потребители - домакинства, малки и средни предприятия, социални предприятия и др., също имат потенциал да се възползват от по-дългия живот на продукта. Колкото са по-зависими от продукта за доходите си, толкова по-вероятно е те да спечелят от удължаването на срока на експлоатацията му.

В същото време комисията посочва, че всички производствени сектори може да бъдат повлияни негативно от по-дългата продължителност на живота на продуктите, което може да доведе до бариери и някои нежелани ефекти.

Друг извод на доклада е, че обществените поръчки са ключов фактор за насърчаването на по-дълъг живот на продуктите.

Съществуват

доказателства за продукти,

които умишлено се произвеждат

с по-кратък живот

или са проектирани така, че да могат да извършват само определен брой операции. Първите налични сведения за такова производство са от Голяма депресия в САЩ през 1929 г. Културата за изхвърляне след консумация се засилва още повече с развитието на масовото производство, но през 60-те години вече се появяват първите критици на това планирано остаряване.

Разграничават се и други типове остаряване на продуктите - например косвено, което произтича от липсата на необходимия компонент, който трябва да бъде поправен, или просто ремонтът е много скъп и не си струва да се прави. Правилата на ЕК се борят именно с тези проблеми. Но има и морално остаряване, което е вследствие на маркетингови кампании, убеждаващи ни да сменим чисто новия си мобилен телефон например с още по-съвременен модел. Или пък уредите вече стават несъвместими с развитието на технологиите -

по-старите лаптопи не поддържат

най-новите операционни системи

Всички тези процеси оказват влияние върху пазара. Например през последните 10 години броят на специализираните сервизи за електроника е намалял от 4500 на 2500. 13% от магазините за резервни части за телевизори в Германия са затворили. В Полша също има спад от 16% в рамките на две години в броя на фирмите за ремонт и поддръжка на стоки за бита, а служителите са намалели от 28 на 21 хил.