"Бонус - малус" системата реално е грабеж на застрахователя от шофьора, стимулира паразитна печалба и неоснователното забогатяване на финансови институции. Не на последно място системата ще стимулира корупцията. Около това мнение се обединиха на пресконференция в БТА днес ръководителите на Българското обединение на шофьорите, Конфедерацията на автобусните превозвачи и Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка.

По думите на Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите, системата "Бонус-малус", която е обвързана с поскъпване на застраховка "Гражданска отговорност", вкарва в заблуждение, че ще имат бонуси водачите, защото не са правили нарушение на пътя 20 г. Експертът смята, че по-опасното нещо в тази системата е в "малус"-а.

Радков даде примери с разчети колко ще плащат семейства и фирми, ако направят нарушение на пътя според новата система. От тях става ясно, че ако за един лек автомобил, притежаван от нормално средностатистическо семейство в България, се извършат 2 или 3 нарушения за превишена скорост, то ще се плащат отгоре по 100 лв. на месец само за Гражданска отговорност.

При транспортните фирми, които имат по поне 10 камиона, се стига до 3 900 лв. отгоре. Нормална средна българска фирма плаща Гражданска отговорност от 39 000 лв. за 10 камиона, при нарушения обаче - сумата може да стигне до 156 000 лв., само ако един от водачите е сниман с превишена скорост.

"Понеже тази система е много съвестна и ще компенсира добрия водач - ако един човек превиши с 20 км в градски условия, неговият "малус" ще се равнява на 5 водача, които не са извършвали нито едно нарушение за 2-3 години", каза Христо Радков. "Ако водач превиши скоростта на движение два пъти за една година с 31 км/ч в градски условия или с 50 км/ч извън града, примерно като ускори в началото на АМ "Тракия" след караулката, където ограничението е 60 км/ч, чак до пътен възел Елин Пелин или премине покрай "хранилката" между Стара Загора и Чирпан, то той ще компенсира парично застрахователите с неговия малус, ползвания бонус от 11 /22 или 33/ водача, които са в бонус класа и не са имали нарушение и не са причинили щета през последните 5 години", обясни още той.

Всичко това при положение, че българският шофьор кара при най-калпавите пътища и най-лошата организация на движението, коментира Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка. "Да си добър шофьор не е задължение на "Гражданска отговорност", категоричен бе той.

Според Магдалена Милтенова от Асоциация на автобусните превозвачи, законът е чисто лобистки в интерес на застрахователните компании. Тя коментира, че България е единствената държава в Европа, която въвежда "бонус-малус" за извършване на нарушения. "Възпитателната функция е роля на закона, а на застрахователя - да застрахова и да обезщетява. Чрез тази система ще ни наказват два пъти за едно нарушение", посочи още Милтенова.

От бранша заплашиха, че ако системата бъде приета в този й вид, те ще откажат да обучават шофьори. Тяхното предложението е "Бонус -малус" да се прилага само при щети и по никакъв начин да не се обвързва със Закона за движение по пътищата.

"Не можем да се примирим, че си плащаме глобата, а трябва да плащаме и на частна фирма чрез застраховка приход. Тогава ние предлагаме на 70-те, които всъщност са 170 лоши участъка с повишен риск от ПТП да не се събират тол такси, а да ни компенсират с цената на горивото", коментира Христо Радков.

От бранша предупредиха, че ще протестират на 18 декември и към исканията на протеста си ще добавят и намерението да се приеме системата "бонус-малус".