В централния склад на компанията у нас работят много млади хора

Дигитални и модерни процеси, които улесняват работата - това се случва постоянно в централния склад на “Кауфланд”. Но едно нещо винаги е на първо място - вниманието към служителите.

Централният склад се намира в с. Стряма край Пловдив и отваря през декември 2005 г., няколко месеца преди първия филиал на “Кауфланд” в България да отвори врати.

“В момента персоналът само в централен склад е близо 600 човека. Успяваме да ги привлечем заради социалната политика на първо място - имаме осигурен транспорт, ергономично работно облекло, предоставяме здравословна храна, приготвена на място и допълнително здравно осигуряване. Всеки месец служителите получават ваучери за пазаруване в нашите магазини. Разполагаме със спортна площадка със свободен достъп за всички служителите, тъй като нашата компания насърчава активният начин на живот сред служителите. Не на последно място, организираме

спортни празници и

барбекюта с

членовете на

семействата им.

Другата важна част са уменията за ръководене на хора, които мениджмънтът постоянно развива, за да може да бъде по-близо до нашите служители, да ги предразположи и те да усещат подкрепа от негова страна”, разказва Емил Димитров.

Той е ръководител Логистика от 2010 г., когато постъпва в компанията. Преди това е работил в Германия, Русия, Украйна и Молдова за друга верига за бързооборотни стоки. “Кауфланд” го спечелва с модерната си логистика и с възможността за развитие. Има и личен мотив - да се завърне в родината, за да могат двете му дъщери, родени в Украйна, да получат българско образование.

“Чувствам се на правилното място, защото имам възможността да помогна на много млади хора да останат в България и да се чувстват добре вместо да заминат в чужбина”, допълва Димитров.

От централния склад се доставя стока към всички 59 магазина в България. Той е едно от основните места, където специалисти на компанията прецизно контролират качеството на продуктите, които Kaufland предлага. Плодове, зеленчуци и цветя се съхраняват при температура от 10 градуса. Изключение се прави за бананите - за тях има специално хале с температура 15 градуса. При приема на жълтия плод температурата му се измерва със специален термометър, за да се избегне почерняването му. Качественият контрол на плодовете и зеленчуците започва още от полето и продължава при приемането им в склада. Например краставиците се оглеждат за наранявания, дали са свежи, измерва се дължината и тежестта. Процесът е дигитализиран и всички тези данни се записват в система чрез таблети.

Температурата на бананите се измерва със специален термометър, а те се държат в отделно помещение от останалите зеленчуци, за да са свежи.
Температурата на бананите се измерва със специален термометър, а те се държат в отделно помещение от останалите зеленчуци, за да са свежи.

Млечните продукти и месото се съхраняват от 0 до 4 градуса, а дълбоко замразените храни при – 22 градуса. В летния период шоколадовите изделия също се поддържат на специална температура, която предотвратява разтопяването им и ги поддържа в оптималното им качество. Тук е и целият сух асортимент храни - консерви, основни храни, захарни изделия и напитки. Всички стоки са разположени във високостелажна система на 80 хил. кв. метра застроена площ.

Нехранителните продукти се намират в новия склад, който е в непосредствена близост и отвори врати през март тази година. Той е със застроена площ 30 хил. кв. метра, а общият размер на терена на двете бази е 359 хил. кв. метра.

Откриването на новия склад е първото голямо предизвикателство за Атанас Йонов, който от 10 месеца е ръководител на отдел „Нехранителни стоки“. Той е на 25 г. и е един от най-младите мениджъри във фирмата. Преди 3 години започва като трейни в „Логистика“ по програма, предназначена за образовани млади хора с малък или нулев опит, но с желание за развитие. Атанас успява да завърши програмата за 5 месеца, а веднага след това е изпратен в командировка в Хърватия. “Изпратиха ме за 10 дни да помагам в един от складовете там през летния период. Това беше много стряскащо за мен в началото, но се справих отлично и това ми даде силен старт”, разказва Атанас.

Сменя още две позиции преди да започне като ръководител на отдел в новия склад. Основна част от работата му е да намери правилните служители за правилното място, да ги мотивира и развива.

“Старая се да няма дистанция между мен и служителите, важно е да знам как са и да се чувстват добре. За нас най-важните хора са тези, които идват в магазина и купуват стоки, и тези, които подготвят стоката, за да стигне до магазините, казва той.

Мария Игнатова работи в централния склад от 14 г. Също минава през няколко позиции, за да стигне до ръководител на отдел “Стокови потоци и рекламации”. “Мотивира ме това, че фирмата е голяма и дава много възможности да израстваш, има специфични процеси, които са много интересни”, разказва тя, бързайки за обучение на тема как да надградиш ръководните умения с лидерски качества. Обученията са честа практика в компанията, залага се на развитието на служителите.

Част от екипа на Мария е дигитализиран информационен център, който координира работата в склада - хората, които опаковат стоката - комисионерите, високоповдигачите, движението на електрокарите, така че всичко да е готово за товарене и доставено навреме в магазините.

Комисионерите разполагат с микрофони и слушалки, по които приемат информация от кое място каква стока трябва да вземат. Всички палети разполагат с баркод, чрез който се следи всяко тяхно движение. Складът разполага и с машина, която подменя счупени палети, преди да се складират, които след това се ремонтират.

За всички иновации в момента отговаря Иван Господинов – ръководител „Проекти“. Той трябва да измисли и внедри подобренията в работата в склада, като за това много му помага фактът, че е започнал в компанията като комисионер. “За мен това е бонус, защото, когато мисля за оптимизация, се поставям първо на мястото на служителя, който ще извършва съответната дейност”, убеден е Господинов.

След последната въведена иновация за доставчиците също има улеснение - документите се приемат централизирано, а на шофьорите се дава телефон, на който

да паркират. Има и специално място за почивка, където могат да пият топла напитка и да се информират за пътната обстановка. Организацията на камионите е българска иновация и всички държави, в които “Кауфланд” има дейност, взимат пример от нея.

Компанията има изградени връзки и с учебни заведения. Миналият месец например учениците от 11-и клас от Професионалната гимназия по електроника и електротехника в Пловдив са имали възможност да се запознаят с работата в склада, а при желание - да дойдат на практика през лятото. От няколко години имат сътрудничество и с катедра “Логистика и управление на веригата за доставки” в УНСС. “Студентите от 3-и и 4-и курс ни посещават, имаме съвместни мероприятия, участваме на техни конференции, за да може да направят осъзнат избор къде да продължат да се развиват.

“В резултат от съвместната ни работа с УНСС е и назначаването на няколко дипломирани специалисти, една от които от началото на август отговаря за нова позиция - управление на рециклиране на отпадъците”, казва Емил Димитров.

Опазването на околната среда е един от приоритетите на компанията. Оставащата хартия и фолио се събират и се предават за рециклиране. Скоро това ще започне да се прави и с дървения материал, а до 2025 г. “Кауфланд” си е поставила за цел да намали поне с 20% използването на пластмаса в собствените си марки, като замени опаковките с такива от напълно рециклируем материал или с устойчиви алтернативи като например стъкло.

Централизираната организация на камионите за доставки е българска идея.
Централизираната организация на камионите за доставки е българска идея.