При източване на пари от карта собственикът губи най-много до 50  евро, освен ако не е проявил груба небрежност

Електронните разплащания в целия ЕС стават по-евтини, по-лесни и по-сигурни, защото за тях има действащи правила. Това е записано в брошура на Европейската централна банка (ЕЦБ), предназначена за потребителите от ЕС и публикувана от БНБ.

Какво може да прави всеки, който живее, работи или пътува през държавите членки и в Исландия, Норвегия и Лихтенщайн, и то толкова лесно и сигурно, колкото и в неговата държава?

На търговците вече е

забранено да

начисляват

допълнителни

разходи,

когато се плаща с карта, издадена в ЕС. Правилата се отнасят за всички електронни плащания - кредитни преводи, директни дебити, плащания с карти и т.н. Всеки, който пребивава законно в Европа, има право на банкова сметка за извършване на електронни плащания, т.нар. платежна сметка, и нито една банка няма право да му откаже.

Тези права са заложени в прясно ремонтираната за втори път Директива за платежните услуги, чиято цел е да направи плащанията по-безопасни и по-удобни.

При неразрешени плащания, например при кражба на кредитната карта, собственикът поема загубата до най-много 50 евро, освен в случаи на груба небрежност. Притежателят на картата не носи отговорност за неразрешени плащания, извършени, след като е информирал банката си, или за онлайн плащания, ако доставчикът на платежни услуги или банка не е осигурил задълбочено установяване на идентичността.

Когато сумата на окончателно картово плащане не е предварително известна - например при наем на автомобил или хотелски разходи,

търговецът

вече

не може да

блокира по

картата

произволна

сума,

а само одобрената от клиента договорена сума. При т.нар. директен дебит, например ако сте упълномощил дружество да събира плащания от вашата сметка, собственикът на сметката ще има 8 седмици, за да обжалва всяка неправомерно начислена сума. Възстановяването ѝ трябва да се случи най-много до 10 работни дни.

Право на всеки, който извършва електронни разплащания, е да бъде запознат с евентуалните такси, които се прилагат за тях. По правило при плащане с потребителски дебитни и кредитни карти търговците както в магазините, така и онлайн не могат да изискват заплащането на цена, по - висока от обявената, т.е. забранено им е да слагат допълнителни такси.

Директивата задължава всеки, който предлага електронни плащания, да ги направи достъпни. Защото всеки потребител, който пребивава законно в ЕС, има право да ползва безплатно или срещу приемлива такса,

основна

платежна

сметка,

т.е. сметка по дебитна карта, позволяваща теглене на пари в брой, депозиране на средства, както и нареждане и получаване на плащания.

Какво още е записано в директивата? Една сметка в евро ви позволява да извършвате плащанията си в цяла Европа. Трансграничните плащания в евро ще ви струват колкото националните в евро. А от 15 декември 2019 г. вашите трансгранични плащания в евро ще струват колкото вътрешните плащания в националната ви валута. Дали във вашата, или в друга държава членка, таксата за теглене на пари в брой в евро извън банкомат на вашата банка следва да бъде еднаква.

За да бъдат по-добре защитени електронните разплащания, от септември 2019 г. е въведено задълбоченото установяване на идентичността на клиента. Това ще става чрез комбинация от различни фактори за удостоверяване на идентичността, например ПИН и вашия пръстов отпечатък.

Подобно на банките доставчиците на платежни услуги биват лицензирани и подлежат на надзор, като трябва да обработват вашите данни по сигурен начин.

Ако все пак възникне проблем, вашата банка или другите доставчици на платежни услуги трябва да отговорят на подадените жалби в срок от 15 работни дни.

Европейската централна банка поправи за втори път Директивата за платежните услуги.