Между 2010 и 2018 г. тежките инциденти с влакове в ЕС с убити и ранени намаляват с около 25% - от 2292 до 1721.

През 2018 г. са загинали 885 човека, а 760 са сериозно ранени, сочат данни на Евростат, публикувани в сряда. Повече от половината инциденти - 57%, се дължат на хора, които без разрешение са се намирали върху релсите. Други 26% са се случили при пресичане на жп линии с превозно средство или пеша. Жп инцидентите намаляват плавно през годините в почти всички страни членки и във включените в статистиката страни, които не са членове на ЕС.

България е една от малкото страни членки, в които жп инцидентите се увеличават, вместо да намаляват. През 2010 г. те са били 39, на следващата година са 74, а през 2018 г. са 42.

У нас 33 от тези 42 инцидента се дължат на неизправности в локомотиви и страната държи своеобразен рекорд по дела на тази причина за катастрофите. Обикновено водеща причина за инцидентите в другите държави е дерайлирането на влакове, независимо дали заради човешка, или заради техническа грешка. При това делът на инцидентите, дължащи се на неизправни локомотиви у нас, се увеличава непрекъснато в годините.

Има още няколко страни членки, в които броят на жп инцидентите се увеличава през този 8-годишен период. В Холандия например през 2010 г. те са били 24, а през 2018 - 29. В Унгария от 142 през 2010 г. жп катастрофите се увеличават плавно до 162 през 2018 г. В Италия от 100 стават 109, а в Испания - от 45 стават 49 за същия период. Леко увеличение има и в Германия - от 297 годишно през 2010 г. до 302 осем години по-късно.

Във Великобритания, която има не по-малко развита железопътна мрежа от Германия, инцидентите с влакове през 2018 г. са само 50.

Като отделна статистика има данни за тунела под Ламанша, където през 2018 г. е имало 5 жп инцидента, но в предните години е бил само по един на година.

Според статистиката на МВР в жп инциденти в България през 2017 и 2018 г. са загинали 19 човека, а други 15 са били ранени.