"Интерпартнерс груп" спечели 3 рекламни конкурса въпреки извънредното положение, казва основателката на компанията, която е и управляващ съдружник в нея

Катя Димитрова е основател и управляващ съдружник в комуникационната компания “Интерпартнерс груп”. От 2016 до 2018 г. е председател на Българската асоциация на пиар агенциите (БАПРА), член е на Борда на директорите на Българо-белгийския бизнес клуб и е един от инициаторите на движението “Твоето бъдеще е тук, успехът е в България”, чиято цел е да задържа младите хора за кариерно развитие в България.

- Изненадващо по време на извънредното положение заради коронавируса “Интерпартнерс груп” спечели три рекламни конкурса. Идва ли времето на добрите новини за рекламните агенции, които бяха сред първите жертви на епидемията, г-жо Димитрова?

- В периода на карантина екипите на агенциите имаха в пъти повече работа за в пъти по-малко заплащане. Важно беше да застанем до клиентите, колкото и трудно за нас да е това. В първите седмици на извънредната обстановка започнаха да отпадат или да се редуцират проекти панически, без стратегия. Благодарение на факта, че екипът ни светкавично реагира с анализи и данни от проучвания, които да дадат възможност на клиентите да планират стратегията си за криза, паниката отстъпи място на по-трезва преценка. Редица проекти намалиха обеми и бюджети, но клиентите осъзнаха, че да спрат комуникация, би означавало да “изгубят” потребителя и когато икономиката рестартира, връщането в полезрението на потребителите ще им струва много по-скъпо.

Групата ни участва в няколко сериозни конкурса, които бяха стартирали преди COVID-19, но финалната им права се оказа в пика на карантината. Присъединяването към портфолиото на агенцията на три емблематични бранда в резултат на конкурси - “Девин” (за пиар обслужване), “Лукойл” (за рекламно и медийно обслужване), както и швейцарската производствена компания R&M (за изграждане на работодателски бранд), е доказателство, че инвестициите ни в последните две години в качествени хора, разширението на екипа ни с креативни и дигитални специалисти с опит в мултинационални агенции и извън България, както и развитието на наша собствена мрежа в региона на Балканите дават резултат.

- Връщат ли се клиентите ви и как - по-агресивни, с по-мащабни планове или още са плахи?

- Бизнесът е “жаден” да излъчи нови, адекватни на ситуацията послания към своите публики и агенциите сме точният партньор за това. Вярвам, че идва времето на добрите новини - но също така смятам, че съобразяването със ситуацията, включително по-свити бюджетни рамки, ще продължи поне до края на тази година. Компаниите търсят забележителни креативни решения в комуникацията си. Такива, които да ги отличат от конкуренцията -

смели са в

творчески

план, но

остават

нащрек във

финансов

Това е правилно. Кризата COVID-19 ни научи, че трябва да сме подготвени за неизвестното, че трябва да имаме резерви, на база на които бизнесът да издържи, ако се наложи форсмажор. Устойчиви резултати се постигат с премислени, стратегически решения, а не с импулсивни.

- “Интерпартнерс груп” и още 6 комуникационни балкански агенции създадохте “Балкански хъб”. Какво представлява той?

- Групата на “Интерпартнерс” има сериозна пазарна история, компанията ни е “живото” отражение на развитието на пазара на масови комуникации у нас. Стартирахме през 1992 г. като рекламна агенция и вече 27 години се стремим да бъдем новатори и да изпреварваме пазара. Такъв ход беше и създаването на TheBalkanHub. Партньорите ни са агенции от нашия тип - предприемачески, средни като големина, но с отлични пазарни позиции, с екипи от признати експерти.

Ние сме независима комуникационна група, при нас няма гарантиран глобален бизнес. Същевременно през последните 5 години забелязахме ясна тенденция клиентите да искат от нас партньорство и на съседни пазари. Започнахме с двама клиенти, които обслужваме и в Румъния, последваха проекти за Гърция, Албания, Северна Македония и Сърбия. И решихме да структурираме по-категорично партньорствата, които сме създали в тези страни. Това е добавена стойност за всеки от нас - да надскочим границите на своя пазар, а като се изключат Румъния и Турция, в региона пазарите са малки.

За клиента е важно, че оптимизира логистика и разходи и ако се обслужва от един координационен център - например за сладкарници “Неделя” агенцията ни работи в България и Румъния с координационен център София. Американският университет в България ползва мрежата ни в целия регион, отново създавайки и планирайки кампаниите тук - колегите на местно ниво отговарят само за имплементацията.

- Кои са най-големите трудности, които очаквате за агенциите и пазара?

- Основен казус остава адекватното заплащане на нашия труд. Бизнесът и клиентите търсят оптимизации на разходите - креативността ни се оценява не от експерти по комуникации, а от финансови отдели и отдели “Покупки”. Невъзможно и твърде опростено е креативен продукт да се оценява само количествено и да не се отчита имиджовия или репутационният ефект от него.

Това е проблем за индустрията ни, който води и до трудността да привличаме и задържаме най-качествените кадри.

Аутсорсинг

сферата

дърпа много

млади хора

при нива на заплащане, които комуникационните агенции не могат да си позволят. Искрено се надявам да има изгледи това да се промени и трудът ни да се оценява от хора, които разбират от комуникации. В крайна сметка агенцията и клиентите са отбор, дали ще спечелим мача, зависи и от двете страни.

- Вие сте в ръководството на Българската асоциация на пиар агенциите (БАПРА). С какво тя е нужна на агенциите?

- В структурата на “Интерпартнерс” имаме отделен бранд - “ИнтерИмидж”, фокусиран само в пиар и корпоративни комуникации. Екипът на “ИнтерИмидж” беше от първите, започнали да работят експертно за изграждане на работодателски марки - сфера, в която станахме лидер.

Пиар агенциите са по-малко на брой в сравнение с рекламните. И с удоволствие мога да кажа, че работим партньорски, въпреки че сме конкуренти. БАПРА партнира и с БДВО - асоциацията на индивидуалните пиар експерти от компании - наши клиенти. Целите ни са общи - издигане на имиджа на професията, адекватно заплащане на нашия труд, правилно провеждане на конкурси от клиентите и адекватни срокове за изпълнение на заданията.

Пиар експертите са консултанти, не логистици, и бизнесът има нужда от тази експертиза, която може да им донесе много. Както и липсата ѝ може да се окаже пагубна и да предизвика криза.

Нейните 5 правила за успех

1. Винаги спазваме правилото ПЕЧЕЛЯ - ПЕЧЕЛИШ в партньорство с клиенти и подизпълнители.

2. Даваме най-доброто от себе си независимо от мащаба на проекта.

3. Бизнесът се прави от хора, а най-добрите резултати се постигат от щастлив и мотивиран екип.

4. Креативността не трябва да е самоцелна. Винаги творим с мисъл за пазарния резултат на клиента.

5. Правим това, в което вярваме и обичаме. 10% от времето ни са посветени на пробоно работа за кампании кауза.

Коя е "Интерпартнерс груп"

Създадена през 1992 г. като агенция за цялостно рекламно обслужване.

Компанията обединява три самостоятелни бранда - рекламната агенция “Интерпартнерс”, пиар агенцията “ИнтерИмидж” и медийната “Медиа Кемп”.

Екипът се състои от 25 души.

През годините агенцията е работила с над 150 различни бранда. Към момента има около 30 клиенти, като почти половината от тях работят с агенцията над 10 години!

Част от тях са сладкарници “Неделя”, магазини Intersport, Американският университет в България, Американският колеж в София, Националната агенция за приходите, Европейската комисия, Valvoline, Corny, Jotis, Royal, “Микрокредит”, Saint Gobain, Deichmann, BHTC, Cargill, Schneider Electric, Българо-белгийски бизнес клуб.