Две деца се наредиха сред най-добре платените ютюбъри

Малко след раждането си в Русия през 2014 г. Настя Радзинская е диагностицирана с детска церебрална парализа. Лекарите казват на родителите ѝ, че вероятно няма да може да се движи и говори. Днес 7-годишното момиче е сред най-печелившите ютюбъри в света. Списание “Форбс” изчисли, че само през миналата година тя е заработила от изявите си в глобалната мрежа 28 млн. долара, което я поставя на шесто място в класацията на най-добре печелещите интернет звезди.

Във видеата, които детето пуска всяка седмица в канала си Like Nastya в ютюб, то показва как играе, пее, скача, прави различни номера, като най-често партньор в тях е баща му. И ако за повечето възрастни това може да изглежда нещо съвсем обикновено, то явно децата, прекарващи все повече време пред компютрите, го намират за много вълнуващо, тъй като почитателите на Настя не спират да растат. Всяка нейна онлайн изява е гледана милиони пъти, като например клип от забавление с надуваеми играчки даже е надхвърлил половин милиард. При това той е направен през лятото на 2020 г., когато момичето и баща ѝ все още говорят единствено на руски в своите филмчета.

Семейството признава, че случващото се с тях е като приказка. След като научават за тежката диагноза на дъщеря си, Анна и Юрий Радзински решават да не се отказват и да се борят максимално да подобрят състоянието ѝ. Започват да се консултират с различни лекари и да провеждат терапии. Говорят ѝ денонощно. Решават да я насърчат да развива някакви актьорски умения, за да може по-добре да се научи да изразява емоциите си.

Търсят в ютюб какво е подходящо за деца и така попадат на едно много популярно по това време момченце. Това е Райън Каджи, който се прочува с видеа на тестване на детски играчки и днес също е в списъка на “Форбс” по номер седем на най-печелившите ютюбъри с приходи от 27 млн. долара през миналата година. Той е на 10 г., а кариерата му започва през 2015 г. Гледайки други малчугани онлайн, веднъж той пита майка си: “Защо аз не съм в ютюб, след като всички други деца са там” и тя се съгласява да му направи клип, който да пуснат. Изненадващо Раян привлича много зрители и следват други видеа как той разопакова и тества играчки. Интересът към него става толкова голям, че майка му се принуждава да напусне преподавателската си работа, за да захранват редовно канала на момченцето в ютюб, а две години по-късно подписват и договор с медийна компания, която да им помага в разрастващия се бизнес. Каналът на Райън е обявен за най-печелившия в ютюб през 2018 и 2019 г. Производители на играчки пускат специална линия с продукти на негово име, чиито продажби възлизат на 250 млн. долара през миналата година.

Първоначално руското семейство Радзински няма амбицията да се превръща в негова конкуренция, но просто така се случва. Майката Анна има сватбен салон, а бащата Юрий ръководи строителна фирма. Започват да снимат Настя с домашната си камера, за да я насърчават да говори. “Купихме ѝ няколко играчки и просто взехме да записваме реакцията ѝ към тях. Дори не й казахме какво точно трябва да прави, а и тогава някаше толкова много информация кой е блогър и как се печели от това. Заснехме я такава, каквато е”, разказва Анна Радзинская пред “Форбс”. Семейството споделя клиповете, за да насърчи родители на други деца с детска церебрална парализа да работят с тях. На 2-годишна възраст няма и помен от тежкото заболяване на дъщеря им. “Или терапиите и нашата любов помогнаха, или лекарите бяха сгрешили с диагнозата”, обяснява Анна.

Макар да не са първите в Русия, които правят детски канал в ютюб, Like Nastya много бързо набира скорост. Публиката му е предимно от малчугани, които предпочитат да гледат епизоди от живота на Настя вместо анимационни филмчета. “Мисля, че помогна много това, че тя винаги се държеше естествено. Тя е напълно отдадена на случващото се и искрено се радва”, казва майката. Каналът започва да прави малки печалби, въпреки че Радзински никога не са търсили рекламодатели за него. Правилата на ютюб обаче са такива, че платформата изплаща автоматично част от приходите от реклама на авторите на видеата, към които тя се пуска, след като те надхвърлят определен брой гледания. Веднъж за ден печелят 20 000 рубли, след това още повече. В момента, в който разбират, че са изкарали около 10 000 долара за месец, си дават сметка, че това е сериозен бизнес и трябва да му се посветят. Анна затваря салона си, а Юрий прехвърля управлението на строителната си фирма на друг човек, за да имат време да създават редовно и по-добри клипове. Предприемат 9-месечно пътуване в Азия, от което непрекъснато пускат видеа в ютюб с различни преживявания на Настя. “Започнаха да я разпознават деца по улиците на Тайланд, Малайзия и Индонезия. Казваха: “О, ти си момичето от ютюб” и искаха да се снимат с нея”, разказва майката.

За да увеличат още повече аудиторията си, наемат преводачи и актьори, които дублират репликите на Настя и баща ѝ на английски, испански и арабски. За тях започват да работят и сценаристи, и дизайнери. Пазарът на модни детски дрехи и играчки в Русия обаче не е много развит и Радзински се местят да живеят в САЩ. Наемат голяма къща в Маями, в която спокойно могат да изграждат всякакви декори за видеата си целогодишно.

“Обмисляхме дали да не отидем в Лондон, тъй като английското образование е много силно, но не искахме повече да мръзнем. В Маями няма зима, няма резки промени в температурата, има “Амазон”, откъдето купуваме всичко необходимо за филмчетата”, обяснява Анна.

Въпреки че са ухажвани от много рекламодатели, Радзински се въздържат да ги допускат до дъщеря си. “Не искаме да налагаме на почитателите си нищо, да ги принуждаваме да гледат реклами и да ги призоваваме да купуват определени продукти, твърдейки, че са най-добрите”, посочва майката. Засега единственият им рекламен договор е с голям производител на млека, които дъщеря им яде. Не са далеч от идеята и за сътрудничество с фирми, чиито дрехи и обувки тя носи. Семейството вече е наело и доста експерти, които да му помагат в този сложен бизнес с печелене на пари от споделяне на съдържание в ютюб, тъй като се надяват това да е по-дългосрочен проект в живота на Настя, както се случва с Райън Каджи.

Експертът Михаил Карпушин от GetBlogger обаче предупреждава, че желанието да се правят пари от визуалния образ на дете може да бъде изпълнено с психологически проблеми за него. “Ситуацията е същата като при детските филмови звезди. Рязкото падане на популярността им може значително да повлияе на това как те възприемат света, през каква призма гледат на него”, смята той. А с нарастващата конкуренция в мрежата рисковете за подобно нещо стават все по-големи.

Правилата в мрежата сериозно бяха променени заради децата

Преди две години “Гугъл” затегна контрола за споделяне на детско съдържание в ютюб, след като получи в САЩ колосална глоба от 170 млн. долара за незаконно събиране на данни на малолетни. По принцип платформата е предназначена за лица над 13-годишна възраст, но различни проучвания показват, че между 50 и 90% от по-малките също влизат в нея, тъй като не всички родители контролират добре какво гледат децата им в мрежата, а и често те неволно попадат в нея, след като им се предлага любопитно за тях съдържание.

Затова се наложи собствениците ѝ да бъдат по-прецизни в контрола на споделяните клипове за малолетни и да блокират тези от тях, които по някакъв начин застрашават психическото и физическото развитие на малчуганите.

Потърпевши от новите правила стават дори такива големи производители на детско съдържание в ютюб като Настя и Райън, за които работят интернет експерти и адвокати.

Каналът на руското момиче е блокиран временно, защото в едно от видеата яде торта, което не се смята за подходящо за деца заради многото захар в нея. Срещу Райън пък има десетки жалби за скрита реклама на играчки. Появяват се и редица форуми, в които ядосани родители си обменят информация как да блокират неговите изяви в мрежата, за да не достигат до децата им и да влияят върху избора им на игри.