Промяна на такса смет заради актуализацията на данъчните оценки на имотите няма да има.

Бюджетната комисия в парламента отхвърли предложението на финансовото министерство тя да се осъвременява на всеки 2 г. Предложението за отпадане на този текст дойде от ДПС, но го подкрепиха и депутати от другите парламентарни групи.

Основните аргументи за отхвърляне на актуализацията бе, че националната статистика не разполага с индекс, който да мери цените на имотите. Спорно било и дали актуализацията ще се направи с натрупаната инфлация, или ще се вземе предвид поскъпването само за последните две години. Освен това сметките на депутатите показали, че осъвременяване на оценките

може да доведе до вдигане на такса смет и до 10 пъти

Поправката влезе в пакета данъчни закони по предложение на сдружението на общините. Тя предвиждаше при поскъпване на имотите с 10% да се извършва актуализация на оценките на всеки 2 години. Аргумент на общинарите бе, че не са пипани от 2008 г. и вече нямат нищо общо с реалните пазарни цени на имотите. Поради това при сделките с тях приходите в общинските бюджети били нищожни, тъй като апартаменти за над 100 000 лв. се изповядвали за 2000 лв.

Извън законовата поправка с актуализацията на оценките, която автоматично щеше да вдигне такса смет, се оказва, че почти никой кмет няма намерение да я променя за 2024-а.

Без промяна остават и останалите местни данъци

В София например план-сметката за почистване за 2024 г. предвижда тя да остане съответно 1,6 промила за домакинствата и 10 промила за фирмите.

Предвидено е за компаниите, които изберат да плащат на база генериран отпадък, цената за контейнер от 1100 литра да е 1840 лв., а за такива от 3500 литра - 11 040 лв. годишно.

За бизнеса таксата за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване се намалява от 4,3 на 3,8 промила. Така фирмите, които са избрали да плащат на базата на предварително декларирано количество отпадъци, ще имат по-малък разход.

Във втория по големина град - Пловдив, също няма да има промяна. За домакинствата таксата остава 1,8 промила от данъчната оценка, а за фирмите - 5,3 промила. През тази година за битката с отпадъци в план - сметката бяха предвидени 47,7 млн. лева. Очаква се, че разходите през 2024-а ще бъдат по-големи и ще надхвърлят 50 милиона. С 2 млн. лева се увеличава цената на преработката на отпадъци в завода в Шишманци. Сметката нараства с още 2 млн. лева и заради увеличение на заплати.

Над 36 млн. лева са средствата, заложени в план-сметката за събиране, транспортиране и третиране на битовите отпадъци през 2024 г. в община Бургас.

Парите са с около 7 млн. повече, увеличението е свързано с промяна на цените на услугите, става ясно от докладната записка на кмета Димитър Николов.

Вдигане на такса смет обаче не е предвидено.

Не го планира и общината в Хасково. За домакинствата тя е 3,5 промила, а за бизнеса - 13 промила. За жилащата в селата таксата е 5 промила. За почистване Хасково догодина заделя 15,150 млн. лв.

В Добрич планираните разходи за почистване са почти 5 млн. лв. Очакваните приходи са близо 6 млн., каквито са били и тази година, а такса смет няма да се пипа.

Разходи за 7,567 млн. са предвидени в проекта на план-сметката за почистване в община Видин през 2024 г. Таксата за отпадъците няма да се увеличава.

Без промяна остава тя и в oбщинa Tъpгoвищe. Парите за почистване са 8,37 млн. лв., като те са с около 1,7 млн. повече от очакваните постъпления.

Същите остават догодина местните данъци  и такси в община Пазарджик. На 27 април Общинският съвет прие намаление на данъка върху недвижимите имоти с 15%, а този върху превозните средства падна с 10 на сто.

След като през 2022 и 2023 г. във Велико Търново такса смет бе вдигната с 30%, за 2024 г. не се предвижда увеличение. Тя е 2,2 промила от данъчната оценка на имота. 9 млн. лв. са заложените приходи за чистотата. Няма да си пипат и другите местни данъци. По-скоро ще се мисли за оптимизиране на дейностите, които се финансират с местни приходи, коментираха от местната администрация.

В съседната Горна Оряховица обаче готвят по-високи налози. Данък сгради и такса смет например ще се увеличат с 1/3, показва публикуваният на сайта на общината проект за промяна в наредбата. В момента размерът е 2 промила върху данъчната оценка, като ставката не е пипана от 2013 г. Предлага се облагането да е върху 3 промила. Така за апартамент от 104 квадрата в зона I налогът ще е 110,51 вместо досегашните 73,67 лв. От кметството обаче посочват, че сред 10-те общини в област Велико Търново Горна Оряховица е с най-ниския размер на данък сгради.

При колите ще се вдигне екологичният коефициент с до 15%

Така за 21-годишен автомобил с мощност 110 kW ще се плащат 213 вместо 193,60 лв. В дългосрочен план се цели спиране от движение в центъра на града на превозни средства, които имат по-нисък екостандарт от Евро 5 и Евро 6. 

Предлага се промяна и на размера на данъка при сделка с имот. От 2008 г. той е 2,6% върху оценката на прехвърляното имущество. Предложението е да се вдигне на 3%.

В Благоеврад също се задава увеличение на налози. Кметът Методи Байкушев публикува за обществено обсъждане предложение за новите данъци. Този върху недвижимите имоти ще стане 2,5 промила върху данъчната оценка, като сега е 1,9. Съответно на толкова се вдига и такса смет.

Данъкът при имотни сделки ще се качи на 3% от стойността, а сега е 2,4 на сто. Тази промяна се очаква да донесе допълнителни 1,2 млн. лв. приходи.

Предложението на кмета за увеличаване на местните данъци и такси било заради тежкото финансово състояние на общината.

От анализ на разходите за сметосъбиране, транспортиране и третиране на отпадъците и за поддържане на чистотата станало ясно, че са нужни 16 821 660 лева, което значително надвишава очакваните постъпления за 2023 г., които са 8 млн. лв. Общината в Благоевград дължи и 484 256 лв. на оператора на депото и инсталациите за предварително третиране и компостиране. Още 2,4 млн. лв. допълнително се очаквало да се плащат заради депонирането на отпадъците.

Увеличение се предлага и в Златица - данък сгради и такса смет се вдига от 2,5 на 3,5 промила.

Нови данъци се задават и в Севлиево. Този за сградите ще се вдига от 2,2 на 2,5 промила, а таксата за отпадъците - от 3,51 на 4,39 промила.

Всъщност голямата промяна при такса смет предстои от 2025 г. Тогава тя трябва да се изчислява според изхвърлените отпадъци, а не като процент от данъчната оценка на имота, както е в момента. След много години отлагане този адекватен подход най-после се въвежда и в България.

В противен случай ни чакат милиони евро санкции,

ЕК вече заплаши със съд страната ни, защото още не е въвела справедлив модел за такса смет. От Брюксел чакат обяснения какво се предприема. Ако те не са достатъчно убедителни, ще заведе дело.

Вероятно това ще ни се размине, защото вече е изготвена методиката, по която ще се изчисляват сумите, дължими от домакинствата. Очаква се тя да бъде приета от Министерския съвет.

Според методиката общинарите могат да използват три подхода - да се продават на хората специални торби, да се плаща за контейнери или да се изчисли сума по броя на живеещите в даден имот.

По неофициална информация повечето кметове имат намерение да използват броя на живеещите в един имот. В този случай сумата се определя, като разходите на общината се разделят на хората в населенoто място, а получената сума се умножи по бройката на обитателите на имота. За измерител може да се вземе и изразходваното количество вода.

Вече има контейнери, които са с чипове и предават информация колко са пълни. Този метод обаче бил сравнително трудно приложим в дадени квартали, нямало и как да бъдат поставени в по-тесни пространства.

При варианта с индивидуалните торби пък имало риск в кофите за смет да се изхвърлят и такива, които не са купени от общината. Тогава не било ясно кой ще плаща за изхвърлянето на този боклук, а той не можел да гние в контейнера. Смесен модел между различните методи също бил възможен, но тогава имало риск да възникнат спорове защо едни жители плащат дадена такса, а за други е различна.

Приходите от такса смет трябва да покриват разходите за почистване. Изключение от този принцип се допуска само в случаи, когато може да бъде засегнат общественият интерес - тоест с новата методика таксата да се вдигне прекомерно.

Според параметрите ѝ може да се направят приблизителни изчисления колко ще струва извозването на боклука. Например в средно голяма община с близо 138 000 жители и разходи за почистване за 10,5 млн. лева таксата ще е 76 лева на човек годишно. Така домакинство от четирима ще трябва да плати 304 лева.

Ако се приложи методът със специални торби за боклука и всяка събира 15 килограма, то цената на една излиза 2,5 лева. При използване на съд за отпадъци с вместимост 30 кг, който се запълва изцяло и се изхвърля един път седмично, годишната такса ще се равнява на 9360 лв. и ще се разпределя спрямо ползвателите, които изхвърлят в този съд.

Оказва се обаче, че все още няма община, която да е направила точни разчети колко ще плащаме за боклука от догодина, показа проверка на “24 часа”. Причината е, че всички чакат методиката. Има градове, в които все пак тече подготoвка за промяната и се правят обществени обсъждания за новите изчисления.