Развръзка  - десетките български камиони, натоварени със стока за Австрия, които повече от 24 часа не успяваха да преминат през граничните пунктове, тъй като не бяха пропускани, най-накрая бяха пуснати, съобщава Нова тв.

Проблемът възникна на 5 януари и за него алармираха от Камарата на автомобилните превозвачи пред "24 часа".

"Колеги от цяла България се обадиха, че са им спрели камионите на всички гранични пунктове", заяви собственикът на транспортна фирма Петко Ангелов, който е и председател на Камарата на автомобилните превозвачи.

Служителите на митниците обяснили на шофьорите, че са получили такива нареждания. "Не дадоха да се върнат камионите и прибраха документите на шофьорите на границата", добави Ангелов. Той твърди, че товарите за Австрия са спрени заради ситуацията, в която се намира България, свързана с шенгенското пространство.

"Забраната да бъдат пускани български камиони през нашите граници с товари за Австрия е наказание за нас, българските фирми, а не за съответната държава, която ни пречи да влезем в Шенген по суша. Това е изумително. Мои камиони бяха сред блокираните. А те превозваха авточасти от Турция за Австрия. Кое е абсурдното? С тази мярка на българските власти аз и моите колеги ще си загубим клиентите в Турция, тъй като те ще кажат: "След като не можете да доставите в срок стоката ни, ние ще си намерим други превозвачи", каза още Петко Ангелов за "24 часа".

Той разказа, че търсили контакти със София, но не им вдигали телефоните. На граничните пунктове прибрали на шофьорите документите и не ги пускали нито напред, нито назад. "Хората стояха като заложници без елементарни условия", допълни Ангелов.

Рано тази сутрин на ГКПП "Дунав мост II" имаше 5-километрова колона от камиони. Около 10 часа тировете са били пуснати да преминат границата, съобщи изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев за "Фокус".

Според него така и не е станало ясно защо изобщо са били са били спрени и откъде е била издадена забраната. Най-много блокирани товарни автомобили е имало на пунктовете Дунав мост II и Брегово.

През следващата седмица превозвачите ще търсят отговорите за блокирането на нашите камиони на границата от представители на правителството, заяви Арабаджиев.

"Приемането" ни в шенгенското пространство само по въздух и вода е катастрофално за българския транспортен бранш. От години се стремим преминаването на тежкотоварни превозни средства през граничните ни пунктове със северната ни съседка да бъде облекчено. Вместо това сега ставаме свидетели на това как българският транспортен бизнес отново ще се окаже заложник на политически игри", се казва пък в позиция на Камарата на автомобилните превозвачи, публикувана на страницата им във Фейсбук.

От Агенция "Митници" съобщиха в официална позиция до медиите, че се извършват засилени проверки по всички гранични пунктове от началото на годината, като за първите 5 дни са направени общо над 6364 проверки на различни видове превозни средства, включително транзитно преминаващи през страната.

Използват се всички методи за митнически контрол - физическа проверка, сканиране с рентгенови системи, документален контрол. Проверяват се както превозваните стоки, така и кабините на товарните автомобили, леки, лекотоварни автомобили и автобуси.

В рамките на проверките за първите пет дни на годината в нарушение на митническото и акцизното законодателство са установени близо 100 000 къса цигари, над 100 литра алкохол, 1500 кг прах за пране, 5429 електрически инструменти и 10 500 детски играчки. Всички изброени стоки са задържани при опит за внос в страната или при транзитни превози към Западна Европа.